21.08.2010

تلخ نگاري يك جنايت با تأکید بر پیگیری وضعیت آمران؛ دادستان وقت تهران در‎باره وضعیت کهریزک قبول مسئوليت كرده بود!

تابناک: رسانه‌هاي ضد ايراني از همان آغاز صدور خبر انتشار حكم دادگاه، كوشيدند با فضاسازي رسانه‌اي اين حكم را يك نمايش بنامند؛ اما…/ از سوي ديگر، در پي طرح شكايتي (چند هفته پيش) عليه دادستان وقت تهران، در يكي از شعب دادسراي كاركنان دولت، براي اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده و بدين ترتيب، كوشيده شد تا بر روند رسيدگي موضوع، در دادگاه انتظامي قضات، اثرگذاري شود.
57 روز پيش، حكم دادسراي نظامي تهران درباره متهمان انتظامي پرونده كهريزك اعلام شد؛ قصاص، زندان، شلاق و ديه. اكنون اين حكم در آستانه رسيدگي نهايي در ديوان عالي كشور و ابلاغ، قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، رسانه‌هاي خبري ضدايراني، از همان نخستين لحظات صدور خبر انتشار حكم دادگاه، كوشيدند با فضاسازي رسانه‌اي، اين حكم را يك شعبده‌بازي و نمايشي بنامند؛ هر چند حدود سی شاكي پرونده، شاهد آن بوده‌اند كه پرونده‌اي هجده جلدي كه بيش از سه هزار صفحه و مستندات را در دل خود داشته، با چه دقتي در هشت جلسه فشرده و سنگين از اسفند ماه 88 تا فروردين 89 مورد رسيدگي قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، صدور احكام متهمان در دادسراي نظامي، بخش مهمي از حلقه رسيدگي به پرونده جنايت كهريزك را تكميل كرد؛ اما انتظار بر آن است تا درباره آمران نيز تصميم‌گيري مقتضي شود.

در همین باره، هفته نامه پنجره در شماره جدید خود نکات جدیدی در مورد وضعیت آمران این جنایت منتشر کرده که به شرح زیر است:

تعليق يا منع تعقيب!

تابستان سال گذشته (17 مرداد 88) پيرو شكواييه علي كامراني به رييس وقت قوه قضاييه، گزارش‌هايي درباره عملكرد سه قاضي (متخلف) پرونده كهريزك ـ كه بعدها در گزارش مجلس و ديگر گزارش‌هاي تهيه شده، به‎ عنوان مقصران اصلي شناخته شدند ـ تهيه و در گردش كاري در شهريور ماه سال گذشته در دادگاه انتظامي قضات مورد بررسي قرار گرفت. اكنون پس از گذشت یازده ماه اين پرونده، با ارجاع به يكي از شعب اين دادگاه، از سوي سه قاضي در دست بررسي و صدور رأي است تا پس از تعليق قضات، به اتهامات آن‎ها رسيدگي شود.

از سوي ديگر، در پي طرح شكايتي (چند هفته پيش) عليه سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، در يكي از شعب دادسراي كاركنان دولت، براي اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده و بدين ترتيب كوشيده شد تا بر روند رسيدگي موضوع (به جهت تعليق قضات) در دادگاه انتظامي قضات، اثرگذاري شود.

بنا بر این گزارش، اين قرار منع تعقيب، مورد اعتراض شاكي ـ پدر مرحوم محمد كامراني ـ قرار گرفته و با اراِیه مداركي تازه از سوي شاكيان در هفته گذشته، در شعبه‌اي ديگر از دادگاه عمومي تهران در دست رسيدگي است. عمده محورهاي اين شكايت بر مجهول بودن وضعيت بازداشتگاه كهريزك از سال 86 تاكنون، مطرح‌سازي بحث بيماري مننژيت و تشكيك در تناسب قرار تأمين با جرم، مبتني است.

برگي تازه

در نخستين گزارش «پنجره» درباره بازداشتگاه كهريزك آمده بود كه در تاريخ 22 تير 88، دستور تعطيلي بازداشتگاه كهريزك از سوي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي به دادستان وقت تهران ابلاغ شده كه جنبه عملي به‌ خود نگرفته بود، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، در جوابيه‌اي كه به دنبال قرائت گزارش نمايندگان مجلس در مورد كهريزك 26 دي سال گذشته منتشر كرد، مي‌نويسد:

«‌قبل از اعزام ‌١٤٧ نفر متهم مورد اشاره به بازداشتگاه كهريزك، اينجانب پس از شركت در جلسه صبح روز جمعه مورخ ‌١٩/٤/٨٨ كميته سياسي و امنيتي شوراي‌عالي امنيت ملي و طرح موضوع در جلسه مذكور با معاونت امنيت دادسراي تهران و قاضي رسيدگي كننده تماس گرفته و تأكيد نمودم با بررسي دقيق پروند‌ه‌ها تنها افرادي كه با چاقو و قمه در اغتشاشات شركت داشته و اموال خصوصي و عمومي مردم را به آتش كشيدند و در زمره اراذل و اوباش هستند تا زمان تدارك جا در اوين به صورت موقت مي‌توانند به بازداشتگاه كهريزك اعزام نمايند و تأكيد مضاعف نمودم چنانچه افراد تحصيل كرده يا دانشجو در بين بازداشت شدگان باشد، به هيچ وجه به بازداشتگاه كهريزك اعزام نشوند…»

اما حجت الاسلام والمسلمین غلامحسين محسني‌ا ژه‌اي، دادستان كل كشور، در مصاحبه‌اي كه پايگاه اطلاع‌رساني khamenei.ir، 26 تير ماه گذشته منتشر كرده، درباره ماجراي اين روز روايتي ديگر را بيان مي‌كند و مي‌گويد:

«من يادم هست كه 19 تير 1388 [يعني ساعاتي پس از حضور بازداشت شدگان در كهريزك] يكي از مسئولان دفتر آقا تماس گرفتند كه اين افرادي را كه الان در كهريزك هستند، حتما بگوييد به جايي به غير از كهريزك منتقل كنند. اتفاقا ما همان شب جلسه داشتيم. آن زمان دادستان وقت تهران، برخی از افراد ديگر در وزارت اطلاعات و غيره بودند كه در دفتر من جلسه داشتيم. من هم چون در آن جلسه با آن آقايان صحبت كرده و خواستار اين بودم كه دادستان تهران آنها را هر چه زودتر منتقل كند و از آنجا ببرد و آنها هم قول داده بودند كه ما اين كارها را مي‌كنيم، به همين دليل، به فردي كه از طرف آقا تماس گرفته بودند، اطمينان دادم و گفتم كه جلسه، پايان يافته و اينها قول دادند كه حتما همين امشب همه اين‎ها را منتقل مي‌كنند.»

رايزني‌ها و ديدارها

در خبرها آمده بود كه پدران شهداي كهريزك با برخي مقامات عالي‌رتبه قضايي و انتظامي ديدار و گفت‌وگو داشته‌اند. به ‌گفته يك منبع آگاه، در نشست با مسئول عالي‌رتبه قضايي، بر اين نكته تأكيد شد كه نقل اين مطلب كه در ديدار با دادستان وقت تهران به ‌او گفته شده كه ميزان و ملاك، معدل عملكرد افراد است، تكذيب شد.

مقام ارشد انتظامي نيز در ديدارهايي جداگانه با خانواده شهداي فاجعه كهريزك، بر اين نكته تأكيد كرده است كه اعزام بازداشت‌شدگان رخدادهای پس از انتخابات 88 به كهريزك با وجود مخالفت او و دستگاه تابعه‌اش صورت گرفته و دادستان وقت تهران در اين‎باره مسئوليت پذیرفته است.

در همین زمینه، گفت وگو با پدران سه قربانی این جنایت را اینجا بخوانید.

محاكمه آمرين اصلي
گفت‌وگو با پدران سه قربانی کهریزک
شاید کمتر کسی تصور می‎کرد که روزی بازداشتگاه کهریزک، شهرت جهانی پیدا کند و حوادث این بازداشتگاه مدت‎‎ها نقل محافل و رسانه‎‎های داخلی و بیگانه باشد و هر رسانه با توجه به اهداف و رسالت خود به این موضوع بپردازد.

بازداشتگاه کهریزک در شهرک سنگ، طی چندین سال در عملیات‎های مختلف ازجمله تخریب محله خاک سفید و سپس به‎طور گسترده در طرح ارتقای امنیت اجتماعی، مورد استفاده قرار گرفت، این بازداشتگاه تا میانه تابستان ۱۳۸۸ناشناخته بود، اما در جریان حوادث بعد از انتخابات، پس از صدور دستور تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه، واقعیات مربوط به این مکان برای بسیاری روشن شد.

در جریان بررسی‎‎های صورت گرفته توسط کمیته‌ها و گروه‌های مختلف، کشته شدن حداقل سه نفر در این بازداشتگاه تأیید شد: «محسن روح‎الامینی» فرزند عبدالحسین روح الامینی، «محمد کامرانی» فرزند علی کامرانی و «امیر جوادی‎فر» فرزند علی جوادی‎فر 3 شهید بازداشتگاه کهریزک هستند.

گذشت یک‎سال از این حادثه و صدور احکام متهمان انتظامی این ماجرا، بهانه‎ای بود تا گفت‎وگویی با پدران قربانیان بازداشتگاه کهریزک انجام دهیم.

عبدالحسين روح‌الاميني

در انتظار نتیجه نهایی

سوال: آقاي دكتر! اکنون و با گذشت يك‎سال از حادثه كهريزك، دادگاه رسيدگي به پرونده متهمان انتظامی فاجعه کهریزک برگزار شده است، به طور کلی روند رسدگی به این پرونده را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

دادگاهي كه در اواخر سال گذشته و اویل امسال تشكيل شد، يك دادگاه براي رسيدگي به پرونده تعدادي از متهمان است و قراراست دادگاههاي دیگری براي رسيدگي به پرونده عاملان و آمرين و مقصران اصلي حادثه تشكيل شود.

سوال: منظور شما از عاملان وآمرين اصلي چه كساني هستند؟

كساني‎كه در اعزام نابخشودني افراد به كهريزك نقش داشتند، افرادي كه دستور انتقال را صادر كردند و مأموراني كه به اذيت و آزار زندانيان پرداختند، همه در گروه عاملان و آمرين حادثه كهريزك هستند. بخشي از اين افراد در بدنه نيروي انتظامي و بخشي ديگر در قضات هستند كه بايد در دادگاههاي بعدي در برابر قانون قرارگيرند.

سوال: در همين دادگاهي كه برگزار شد، احكام صادره از نظر شما چگونه بود؟ آيا متناسب با جرم واقع شده افراد تعيين شد يا با توجه به شرايط دادگاه و نظر قاضي، احكام صادر شد؟

روند دادگاه به‎نظر من در يك نگاه كلي خوب و منصفانه بود و با آن شرايط رسيدگي و محدوديتهاي قانوني كه وجود داشت، از نظر ما به‎عنوان خانواده يكي از جان‎باختگان كهريزك، دادگاه عادلانه‌اي بود، هر چند كه در اين دادگاه تنها عوامل اجرايي در برابر قانون قرارگرفتند. اين موضوع سئوالي است كه در بين افكار عمومي و خانواده قربانيان هم‎چنان وجود دارد.

سوال: به‎نظر شما اين دادگاه توانست در دفاع از مسئله هتك حيثيت به نظام و نيروهاي خدوم نيروي انتظامي و قوه قضاييه نقش داشته باشد؟

يكي از مسائل اصلي كه به‎نظر من بايد در روند بررسي اين پرونده مدنظر باشد، مسئله هتك حيثيت نظام است، چراكه در اين حادثه تعدادي از نيروهاي خدوم كه در اين نظام به‎خصوص در نيروي انتظامي و قوه قضاييه مشغول فعاليت هستند و در اين حادثه نقشي نداشته‎اند، با اعمال ناجوانمردانه عده‌اي خطاكار، مورد هتك حيثيت قرارگرفتند كه دفاع از اين موضوع در دادگاههاي بعدي ضروري و غير‎قابل اجتناب است.

سوال: قوه قضاييه و دستگاه زيرمجموعه آن در بخش دادستاني و دادگستري، نقش اصلي را در روند بررسي پرونده كهريزك داشته‎اند؛ عزم قوه قضاييه براي رسيدگي به اين حادثه را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

مديريت قوه قضاييه و مجموعه تحت سرپرستي‎اش از ابتداي جريان بررسي، پيگيريهاي مثبت، سازنده و خوبي داشتند و ما اين موضوع را در روند بررسي و مراحل مختلف پرونده مشاهده كرديم. اما بايد توجه داشت كه در يك مراحلي، سرعت بيشتري نياز است و اين براي ما و افكار عمومي پذيرفته نيست كه در برخي از موارد، در مدت يك و يا دو ماه به همه جزييات پرونده رسيدگي شود و بايد در مراحل مختلف، پرونده واكاوي شده و مقصران اصلي به مردم و خانواده‌هاي قربانيان معرفي شوند. سال قبل كه اعلام شكايت كرديم، اولين درخواست ما از قوه‎ قضاييه اين بود كه قاضي پرونده با ابلاغ ويژه و ثابت باشد كه از به وجود آمدن مشكلات احتمالي در روند رسيدگي جلوگيري شود اما متأسفانه تا به امروز اين درخواست با گذشت يك‎سال هنوز اجرايي نشده است و حتي در بخش‎هايي از پرونده، احتمال رسيدگي ناقص وجود دارد. درحال حاضر در سازمان قضايي نيروهاي مسلح و قوه قضاييه هزاران صفحه پرونده با جزييات فراوان باقي مانده كه به‎طور طبيعي بايد به اين پرونده‌ها به‌صورت متمرکز رسیدگی شود.

سوال: آقاي دكتر! شايد سئوال من كمي ناراحت‎تان كند؛ اما آيا بعد از گذشت يك سال این احتمال وجود دارد كه شما متهمان كهريزك و در حقيقت عاملان و آمران كشته شدن فرزندتان را ببخشيد و از جرم آن‎ها چشم‎پوشي كنيد؟

در شرايط كنوني، احكام هنوز نهايي نشده و انتظار داريم كه احكام پرونده نهايي شود و براي موضوع بخشش هنوز فرصت هست. اما در مواجهه با طبقات مختلف مردم از سال گذشته، دريافته‌ايم كه اين موضوع را از ما نميپسندند كه مسير پرونده را رها كنيم؛ نظرعمومي اين است كه با پيگيري پرونده يك اصلاح رويه‌اي صورت خواهد گرفت و از تكرار حوادث مشابه جلوگيري خواهد شد، اما به لحاظ انساني افرادي كه در اين جنايت مسئوليت بالاتري داشتند، بايد پاسخگو باشند. حداقل انتظار از مسئولان اين فاجعه، قبول مسئوليت، استعفا و تنبيه مقصران است، همان‎ رفتاری كه فرمانده ناجا در مورد مسئولان بازداشتگاه در اوايل كار انجام داد و هم‎اكنون رسيدگي قضايي نسبت به اين عوامل در دست اقدام است. از طرف ديگر، كساني‎كه مسبب اين اتفاق بودند، ضمن قبول اشتباه خود بايد تاوان اشتباهات فاحش خود را بدهند، تا اين اشتباه به حساب مجموعه نيروهاي خدومي كه در ناجا و يا در قوه قضاييه و يا درگوشه و كنار نظام براي امنيت و آرامش مردم در حال خدمت هستند، گذاشته نشود.

سوال: به نظر شما چه موضوعی بايد در دستور كار نيروهاي انتظامي و قضايي كشور قرارگيرد تا ديگر شاهد حوادثي نظير كهريزك نباشيم؟

مهم‎ترين موضوع در حال حاضر اين است كه در هر سه قسمت دستگاههاي كشوري، انتظامي و قضايي، كارها به دست افرادي سپرده شود كه نه تنها صلاحيت لازم را داشته باشند، بلكه نظارت جدي هم نسبت به عملكرد آن‎ها وجود داشته باشد. درصورت وقوع جناياتي همانند كهريزك آن‎چنان با مقصران برخورد شود كه براي ديگران و وقوع جرايمي مشابه، عبرت‎آموز و پيش‎گيرانه باشد. بازهم تأكيد ميكنم مماشات و عدم پيگيري جدي اين‎گونه جنايات كه در سطح ملي باعث رنجش افكار عمومي شود، بايد متناسب با شدت جرايم برخوردهاي قضائي و انتظامي صورت گيرد. من اميدوارم كه بخشهاي باقي‎مانده اين پرونده هر چه سريع‎تر در ماههاي آينده به نتيجه نهايي برسد و برخلاف تصور برخي افراد، مشمول مرور زمان نشود و اميد به اصلاح روندها و رويه‌ها را هم‎چنان براي آحاد مردم به ويژه نسل جوان زنده نگه دارد.

علي كامراني

جلوگیری از سوء استفاده‌ها

سوال: آقای کامرانی! شما به‎عنوان پدر یکی از شهدای حادثه کهریزک، روند رسیدگی به پرونده در دادگاه‎‎ها و محاکمه عاملین و آمرین این حادثه را چطور ارزیابی می‎کنید؟

دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک بسیاری از خواسته‎‎های ما را برآورده کرد.

سوال: یعنی فکر می‎کنید که می‎توانستیم شاهد دادگاه‎‎هایی بهتر برای رسیدگی به پرونده باشیم؟

بله! به‎طور قطع می‎توانستیم شاهد روند بهتری در رسیدگی به این پرونده باشیم، احکامی که در دادگاه صادر شده می‎توانست شامل حال دیگران و در حقیقت آمرین اصلی این ماجرا باشد.

سوال: در ماه‎‎های گذشته به‎ویژه همزمان با سالگرد انتخابات شاهد بودیم که رسانه‎‎های وابسته به ضدانقلاب به‎نوعی به‎دنبال جو‎سازی علیه دادگاه کهریزک و سیاه‎نمایی روند مراحل بررسی بودند، به‎نظر شما این مسائل تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟

نه! من با این موضوع موافق نیستم، روند دادگاه‎‎ها با اشراف خوب قاضی به مسائل پرونده همراه بود، اما نمی‎توان گفت که به‎صورت کامل تمام خواسته‎‎های خانواده‎‎های قربانیان را محقق ساخت. همان‎طورکه در مصاحبه‎‎های قبلی اشاره داشتم، ما حقوق فرزندمان را تا آخرین مرحله پیگیری می‎کنیم، اما اجازه هرگونه سوء‎استفاده را به جریان‎های سیاسی داخلی و یا بیگانگان نخواهیم داد.

سوال: آقای کامرانی، بعد از گذشت يك سال این احتمال وجود دارد كه شما متهمان كهريزك و در حقيقت عاملان و آمران كشته شدن فرزندتان را ببخشيد و از جرم آن‎ها چشم‎پوشي كنيد؟

باید به این نکته تأکید کنم که نه تنها خانواده کامرانی بلکه خانواده‎‎های دیگر قربانیان کهریزک هم به اعدام شخص و یا فردی خاص معتقد نیستند و تنها به‎دنبال روشن شدن حقایق پنهان این پرونده هستند و باز هم تأکید می‎کنم که عاملین اصلی این پرونده باید مشخص و به مردم و خانواده‎‎های قربانیان معرفی شوند و این افراد باید در برابر قانون قرار گیرند. ما با سلاح برنده توکل و با امید و توسل به اهل‎بیت، با قاطعیت، پیگیر احقاق حق فرزندان عزیزمان هستیم و از تمامی امکانات و فرصت‎‎ها و ارتباطات حقوقی و قانونی کشور استفاده می‎کنیم.

سوال: شما به‎عنوان یکی از اولیای قربانیان کهریزک، در مجموع، عملکرد قوه قضاییه در رابطه با این موضوع را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

در دیدار‎هایی که همراه با سایر اولیای دم با مسئولان کشور و به‎خصوص مقام معظم رهبری داشته‎ایم، به شکل خاص، شخص معظم‎له بر حمایت خویش و پیگیری موضوع تأکید فرموده‎اند و به همین جهت شایسته است، سایر مسئولین و به‎ویژه قوه قضاییه با قاطعیت، موضوع را دنبال کنند. از نظر ما نیز به حول و قوه الهی این تیری است که ر‎ها شده و دیر یا زود بر سینه جنایتکار و جانیان اصلی خواهد خورد و همان‎گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‎اند: «چنان‎چه عنوان مجرمانه ثابت شود، هیچ‎کس در حاشیه امن نیست». لذا مسئولان قوه قضاییه و دادستان وقت که دستور انتقال این جوانان مظلوم به کهریزک را دادند، پاسخگوی اصلی ما هستند.

علي جوادي‌فر

عملكرد مناسب

سوال: آقای جوادی‎فر! شما به‎عنوان پدر امیر جوادی‎فر، یکی از قربانیان حادثه کهریزک، روند رسیدگی به پرونده فرزند خود را در دادگاه چگونه می‎بینید؟

به‎نظر من روند دادگاه به کلی خوب بود و مشکلی نداشتیم، اما آن‎چه را که من و پدران جان‎باختگان روح‎الامینی و کامرانی در شکایت‎نامه خود نوشتیم، متأسفانه محقق نشده است. ما نه تنها در متن شکایت ارائه شده به قوه قضاییه، بلکه در دیدار‎های خود با مقام معظم رهبری و مسئولان قوه قضاییه خواهان برخورد قاطع و محاکمه عاملین و آمرین اصلی این ماجرا بوديم که تا به امروز این موضوع تحقق نیافته است.

سوال: فکر می‌کنید که به لحاظ قضایی چه تدبیری برای رسیدگی بهتر باید انجام گیرد؟

من به‎همراه آقایان روح‎الامینی و کامرانی در آخرین دیدار حضوری با مقامات قوه قضاییه در ساختمان اصلی این قوه، برای رییس و مسئولان کشوری نوشتیم که بهتر است قاضی پرونده جا‎به‎جا نشود، چراکه قاضی پرونده از ابتدا با پرونده همراه بوده و بهتر می‎تواند در مراحل و جزییات آن نظر دهد. عزم قوه قضاییه طبق دستوری که رهبری داده بودند خوب بوده و امیدوارم که بهتر هم خواهد شد.

سوال: به‎نظر شما چه باید کرد که در آینده، شاهد حوادثی نظیر بازداشتگاه کهریزک نباشیم؟

این حادثه به هر حال اتفاق افتاد و فرزندان ما به قتل رسیدند و این موضوع کاملا روشن است؛ هدف من و پدران دیگر از این پیگيری‎ها این است که همه متوجه باشند که این‎گونه حوادث چه آسیب‎‎های اجتماعی خواهد داشت و چنان‎چه برای پیشگیری از این حوادث اقدامی انجام نشود، شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود و این موضوع در کشوری که تمام فعالیت‎‎های آن بر مبنای اسلام است، بسیار ناگوار است.

مطالبه اصلی و اولیه ما همان محاکمه و مجازات آمرین این جنایت است و امیدواریم رییس قوه محترم قضاییه و سایر مسئولان هرچه سریع‎تر مرحله بعدی پرونده را نیز اجرایی کنند و نگذارند دشمنان این ملت و نظام دستاويزي براي سوء‎استفاده و بهانه‎جویی داشته باشند، و البته این حق مسلم ماست و خداوند برای ما مشروع قرار داده است که مطالبه خون به ناحق ریخته فرزندان‎مان را داشته باشیم.

منبع: هفته نامه پنجره

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates