22.08.2010

مجله‌ی اقتصادی- گزارش و اخبار اقتصادی ایران: «افزایش چند صد درصدی قیمت نان با حذف یارانه‌ها»

رادیوکوچه: یک ماه مانده به زمان شروع حذف یارانه‌ها، وزارت بازرگانی ایران که پیش از این اعلام کرده بود با حذف یارانه‌ها قیمت نان آزاد نخواهد شد اینک سعی دارد در اولین گام، یارانه نان را حذف کند.

به گفته‌ی وزیر بازرگانی امسال و هم‌زمان با حذف دیگر یارانه‌ها، یارانه‌ی آرد و نان نیز حذف خواهد شد و قیمت آرد از ۷۵ ریال به قیمت جهانی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر قیمت آرد جهانی در هر کیلو ۴۵۰۰ ریال است .

وزارت بازرگانی در حالی سعی دارد افکار عمومی را برای حذف یارانه نان آماده کند که به عقیده کارشناسان حذف یارانه نان باید آخرین مرحله از حذف یارانه‌ها باشد.

دولت سالانه به طور متوسط بین سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار میلیارد تومان یارانه برای نان پرداخت می‌کند. از سوی دیگر آردی که به قیمت آزاد توزیع می‌کند بسیار بالاتر از نرخ جهانی است و «حمید علی‌خانی» معاون وزیر بازرگانی به خبرگزاری مهر ضمن تایید این مدعا می‌گوید: «میانگین قیمت آرد در بازارهای جهانی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان است اما نوع و شرایط خرید گندم از کشاورزان باعث شده تا قیمت این کالا در بازار داخلی دست کم یک‌صد تومان بیش‌تر باشد.

قانون حذف یارانه‌ها در مجلس به تصویب رسیده و دولت باید آن را از ابتدای سال جاری خورشیدی اجرا می‌کرد اما بعد از کش و قوس‌های بسیار، قرار است این طرح از نیمه دوم سال اجرا شود.

با گذشت پنج ماه از سال، هنوز مشخص نیست کالاهایی که قرار است یارانه آن‌ها حذف شود به چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد اما گویا حذف یک‌باره یارانه نان که در حال حاضر بیش‌ترین سهم را در سبد خانوار ایرانی دارد تا یک‌ماه آینده انجام خواهد شد و مردم باید در انتظار افزایش یک‌باره قیمت نان باشند.

اگرچه به گفته غضنفری قیمت هر قرص نان با اجرای تک نرخی کردن آن ۲۵۰‌تومان پیش‌بینی می‌شود، اما برخی کارشناسان از افزایش چند صد درصدی قیمت نان هم‌زمان با حذف یارانه‌ها خبر می‌دهند.

کره جنوبی بانک ملت و پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند

در حالی که کره جنوبی، تحت فشار روزافزون آمریکا برای تحریم مضاعف ایران، قرار است «به زودی» با مقامات تهران و واشینگتن در این‌باره جداگانه مذاکره ‌کند،‌ رسانه‌های محلی کره می‌گویند بانک ملت و شرکت پتروشیمی ایران از جمله اولین اهداف این تحریم‌های احتمالی خواهند بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی گفت که سئول قرار است با واشینگتن درباره دشواری‌هایی مذاکره کند که در صورت تحریم ایران کمپانی‌های کره‌ای با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد.

ایران چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت خام برای کره جنوبی است که از منابع طبیعی هم‌چون نفت و گاز چندان بهره‌ای ندارد، و سئول برای چرخاندن چرخ اقتصاد بزرگ خود به انرژی نیاز فراوان دارد.

از سوی دیگر رویترز به نقل از رسانه‌های محلی کره جنوبی می‌گوید در صورت تصویب این تحریم‌ها در دولت سئول بانک ملت،‌ شرکت پتروشیمی ایران و شرکت کشتی‌رانی ایران نخستین هدف این تحریم‌ها خواهند بود.

ایالات متحده خواهان تعطیلی دایم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، است. این بانک پیش‌تر نیز از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در معاملات چند صد میلیون دلاری تجهیزات موشکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی دست داشته است.

پروژه تکمیل جاده هراز نیز به سپاه واگذار شد

در حالی که با وجود تکذیب قرار گاه خاتم هم‌چنان زمزمه‌هایی مبنی بر ورود این ارگان وابسته به سپاه به پروژه آزاد‌راه تهران – شمال وجود دارد ،خبر‌ها حاکی از این است که بر اساس دستور معاون اول محمود احمدی‌نژاد، امتیاز اجرای بخشی از عملیات توسعه محور هراز (شمال شرقی تهران) نیز به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است.

به گزارش روابط عمومی استان‌اری مازندران، «محمدرضا رحیمی»، روز گذشته با درخواست «سیدعلی اکبر طاهایی»، استان‌دار مازندران، مبنی‌بر «اجرایی شدن تفاهم‌نامه بین وزارت راه و قرارگاه خاتم‌الانبیا‌، در رابطه با اجرای قطعات باقی مانده‌‌ی محور هراز» موافقت کرد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، امتیاز احداث باند دوم محور هراز حدفاصل گزنک ـ آب اسک‌، احداث باند دوم محور هراز حدفاصل تونل شماره ٢ تا ۶ و شماره هفت۷ تا ۹، احداث تونل سیاه بیشه و احداث باند دوم از پل بایجان تا گزنک به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.

افزایش فروش بنزین آزاد

هم‌زمان با نزدیک شدن به روزهای اجرای طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه بنزین‌، بازهم ازدحام در جایگاه‌ها و فروش بنزین آزاد شدت گرفت.

ناصر رییسی فرد رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور درباره آخرین وضعیت فروش بنزین نیمه یارانه‌ای (آزاد با نرخ ۴۰۰ تومان) در جایگاه‌های سوخت، گفت: «در حال حاضر با کاهش سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای میزان فروش بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت افزایش یافته است.»

وی با تاکید بر این‌که هم اکنون حداقل ۵۰ درصد میزان فروش بنزین در جایگاه‌های تهران و سایر کلان شهرهای کشور به صورت بنزین نیمه یارانه‌ای انجام می‌شود، تصریح کرد: «یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین آزاد ذخیره سازی این فرآورده نفتی در کارت‌های هوش‌مند سوخت خودروهای شخصی است.»

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور مطرح شدن سناریوهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین با اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها را از مهم‌ترین دلایل ذخیره‌سازی بنزین یارانه‌ای توسط مردم عنوان کرد و افزود: «بر این اساس مردم در جایگاه‌های سوخت اکثرن از کارت هوش‌مند جایگاه‌داران برای خرید بنزین آزاد استفاده می‌کنند.»

بر اساس آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متوسط فروش بنزین آزاد در سال جاری رشدی ۲۶۰ درصدی را تجربه کرده است.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates