29.08.2010

کمپین حمایت از شیوا نظرآهاری

دانشجونیوز: در پی افزایش نگرانی نسبت به اتهام های وارد شده به شیوا نظرآهاری طی روزهای اخیر کمپین گسترده ای برای جلب توجه افکار عمومی، مجامع بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به وضعیت نگران کننده وی شکل گرفته است.

در قسمتی از اطلاعیه آغاز به کار این کمپین آمده است: “از آنجایی که فعالیت در جهت احقاق حقوق بشر نه تنها بر خلاف قانون و دین نیست بلکه از جمله وظایف هر انسانی ست، حمایت از شیوا نظرآهاری که به عنوان مدافع حقوق بشر در خطر قرار دارد موجب شد که کارزاری توسط کمیته گزارشگران حقوق بشر شکل گرفته و کار خود را آغاز نماید.”

این کمپین همچنین، هرگونه اقدامی در جهت نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط شیوا نظرآهاری شده است.

شیوا نظر آهاری دانشجوی محروم از تحصیل، فعال حقوق بشر، دبیر کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعال دفاع از زندانیان سیاسی که از ٢٩ آذرماه گذشته در بازداشت است، اخیراً با اتهام محاربه روبرو شده است.

شیوا نظر آهاری برای سومین بار، در راه رفتن به شهر قم برای شرکت در مراسم درگذشت آیت‌الله منتظری بازداشت شد که تا امروز در زندان اوین به سر می برد. پیش از این شیوا نظرآهاری یک بار در سال ۱۳۸۳ در جریان تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل سازمان ملل بازداشت شده بود. بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، وی مجددا در ۲۴ خرداد ماه توسط نیروهای اطلاعاتی در محل کار خود بازداشت شد که پس از سپری کردن ۱۰۲ روز در زندان با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

پس از آزادی از زندان، شیوا نظر آهاری در مصاحبه ای از فشار بازجوها به وی به خاطر حمایت از عاطفه نبوی خبر داد. خانم نظرآهاری با همراهی عده ای از فعالین حقوق بشر، کمپینی برای آزادی عاطفه نبوی راه انداخته بودند. عاطفه نبوی یکی از دانشجویانی است که در ۲۵ خرداد سال ۸۸ بازداشت شده و گفته می شود که یکی از قربانیان شکنجه جسمی و جنسی در زندان می باشد.

شیوا نظر آهاری ۳ سال پیش از اولین افشا کنندگان فجایع بازداشتگاه “کهریزک”بود. بازداشت گاهی که پیش از انتخابات سال ۸۸ محل نگهداری افرادی بود که حکومت آنها را “اراذل و اوباش” می نامید. وی در این زمینه با خانواده زندانیان کهریزک مصاحبه هایی انجام داده و نسبت به تضییع حقوق بازداشت شدگان اعتراض کرده بود.

محمد شریف، وکیل شیوا نظر آهاری در مورد اتهامات موکلش گفته است که “به ایشان سه اتهام تفهیم شده است. یکی محاربه است، موضوع ماده ۱۸۶. دیگری اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم است، موضوع ماده ۶۱۰ و در نهایت تبلیغ علیه نظام است، موضوع ماده ۵۰۰”. آقای شریف در عین حال گفته است که برای اتهام محاربه منتسب به شیوا نظرآهاری، هیچ مبنای قانونی قائل نیست.

تفهیم اتهام “محاربه” به دختری که زندگی خود را وقف فعالیت در زمینه حقوق بشر، زنان، کودکان و زندانیان سیاسی کرده است، زمینه چینی برای متهم کردن این فعال خوش نام حقوق بشر به حبس بیشتر است. دومین جلسه دادگاه شیوا نظرآهاری قرار است سیزدهم شهریور ماه برگزار شود.

آدرس اینترنتی “کمپین حمایت از شیوا نظر آهاری” در زیر آماده است.

http://chrr.biz/shiva/

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates