30.08.2010

تقدیر ۲۱۶ نماینده مجلس از تعلیق سعید مرتضوی

بی‌بی‌سی: بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه ای که روز یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹ در صحن علنی مجلس خوانده شد، از تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در ارتباط با پرونده بازداشتگاه کهریزک تشکر کرده و ابراز امیدواری کردند که پرونده “فاجعه کوی دانشگاه” هم سریع تر به سرانجام برسد.

در این بیانیه که به امضای ۲۱۶ نماینده رسیده و امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه، آن را قرائت کرده، آمده است: “جنایت کهریزک حادثه تلخی بود که قلب رهبری بزرگوار و همه ملت را سوزاند. رسیدگی به پرونده متهمان در دادگاه نظامی و دادگاه انتظامی قضات و حکم تعلیق دادستان سابق و دو قاضی متهم پرونده، نسیم التیام بخشی است که از سوی قوه قضائیه به کشور وزیده است.”

روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شدند و در جریان شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه، سه نفر از آنها به نام های امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی کشته شدند.

بعد از انتشار خبر کشته شدن این افراد، پرونده ای در این مورد تشکیل شد و بعد از برگزاری چند جلسه دادگاه سرانجام سازمان قضایی نیروهای مسلح در تاریخ ۹ تیر ۱۳۸۹ روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دو نفر را مسئول قتل آن سه نفر شناخته و آنها را علاوه بر “قصاص نفس”، به تحمل حبس، انفصال موقت از خدمت، پرداخت جزای نقدی، تحمل شلاق تعزیری و پرداخت دیه هم محکوم کرده است.

اما خواسته اصلی اولیای دم و همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی معترض و حتی تعدادی از چهره های سیاسی منتسب به جناح محافظه کار، برخورد با مقام های قضایی مرتبط با پرونده و به ویژه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، بود.

سرانجام در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ حکم تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، حسن دهنوی (مشهور به قاضی حداد)، معاون امنیت وقت دادستان تهران، و علی اکبر حیدری فر، دادیاری که دستور انتقال معترضان به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده، به دلیل تخلفاتشان در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک صادر شد.
“فاجعه کوی دانشگاه”

در بخش دیگری از بیانیه نمایندگان مجلس آمده است: “ما نمایندگان مردم از حمایت رهبر معظم برای رسیدگی قاطع و عادلانه به این پرونده و از تدبیر و قاطعیت حضرت آیت الله آملی لاریجانی و از دقت و شجاعت قضات محترم پرونده تشکر کرده و امیدواریم پرونده فاجعه کوی دانشگاه که رهبر عدالتخواه بر رسیدگی آن تاکید کردند هر چه سریعتر به انجام برسد.”

بامداد ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، دو شب بعد از انتخابات ریاست جمهوری و چند ساعت پیش از راهپیمایی میلیونی معترضان و درحالی که اعتراضات گسترده به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد شروع شده بود، مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران (کوی دانشگاه) در خیابان کارگر شمالی هدف یورش ماموران انتظامی و نیروهای موسوم به لباس شخصی قرار گرفت.

این حمله خسارتهای زیادی به همراه داشت و به گفته اصلاح طلبان بر اثر این حمله حداقل دو نفر کشته و شمار زیادی از دانشجویان زخمی شدند.

در دیدارهایی که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با دانشجویان داشته هر بار مسئله کوی دانشگاه و رسیدگی نشدن به آن مطرح شده و آیت الله خامنه ای نیز با فاجعه خواندن این اتفاق، قول پیگیری در این مورد را داده است.

در تازه ترین مورد، روز یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ (۲۲ اوت) آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از دانشجویان و در جواب به سوال یکی از آنها گفت بعضی از سازمانهای دولتی با تحقیق در این زمینه همکاری نمی کنند. رهبر جمهوری اسلامی ایران دلیل عدم همکاری را ناشی از بی انگیزگی آنها دانست و گفت: “روند این پیگیری کند بوده و آنچنان که باید پیش نرفته است اما این مساله فراموش نشده و انشاءالله به پیش خواهد رفت.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates