31.08.2010

واکنش فرانسوی‌ها به «فاحشه» خوانده‌شدن همسر سارکوزی

مردمک: روزنامه کیهان در واکنش به حمایت کارلا برونی از سکینه محمدی آشتیانی که به سنگسار محکوم شده است، همسر نیکولا سرکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه را «فاحشه فرانسوی» خواند. این موضوع، واکنش رسانه‌های اروپایی را برانگیخته است.

روزنامه کیهان در یادداشتی که 6 شهریورماه به چاپ رسید با عنوان «فواحش فرانسه هم وارد داد و قال حقوق بشر شدند»، ضمن تمسخر حمایت‌ سیاستمداران و شخصیت‌های جهانی از سکینه محمدی آشتیانی، کارلا برونی را به «از هم پاشیدن خانواده نیکولا سرکوزی» و ازدواج با وی متهم کرده است.

کارلا برونی نامه‌ای منتشر کرده و در آن از سرنوشت این زن ایرانی محکوم به سنگسار ابراز نگرانی کرده بود. خانم برونی در این نامه نوشته بود: «از همان‌جایی که هستید و از قعر سلول‌تان، بدانید که همسر من تقاضای آزادی شما را دنبال می‌کند و فرانسه هرگز شما را رها نخواهد کرد».

واکنش رسانه‌های فرانسه به یادداشت کیهان

این یادداشت روزنامه کیهان نه تنها در فرانسه، بلکه در سراسر جهان بازتابی گسترده داشت.

مجله «ووآسی» اظهارات روزنامه کیهان و برنامه تلویزیونی 20:30 با مضمونی مشابه و علیه همسر رئیس‌جمهور فرانسه را «غیرقابل تحمل» خوانده است و هدف این حملات را شخص نیکولا سرکوزی می‌داند.

پایگاه اینترنتی «آر تی ال» نیز دلیل توهین به بانوی اول فرانسه را حمایت از سکینه محمدی آشتیانی خوانده است که همراه با هزاران تن دیگر از لغو مجازات سنگسار سکنیه به اتهام «زنای محصنه» حمایت کرده بودند؛ اتهامی که به گفته این سایت خبری، از «اعترافاتی تحت فشار و شکنجه بسیار» ناشی می‌شود.

پایگاه اینترنتی «لو پست»، ضمن اشاره به اتهام از هم پاشیدن ازدواج نیکولا سرکوزی و همسر سابقش، تاکید می‌کند که دیدار نیکولا سرکوزی و کارلا برونی زمانی صورت گرفت که همسر سابق رئیس‌جمهور فرانسه از وی جدا شده بود.

تا این لحظه کاخ الیزه به این اظهارات پاسخی نداده است، اما به نقل از همین پایگاه خبری، گفته می‌شود که کارلا برونی از این حملات بسیار شگفت‌زده شده است.

آیا سکینه محمدی سنگسار خواهد شد؟

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، ششم شهریورماه پس از حمایت‌های گسترده جهانی سرانجام در اطلاعیه‌ای به جزئیات پرونده سکینه محمدی آشتیانی پرداخت و اعلام موضع از سوی مقامات، مراجع رسمی بین‌المللی و برخی رسانه‌های دولتی و غیردولتی درباره مسائل حقوقی و قضائی را «نوعی پیش‌داوری غلط، ناعادلانه و جانبدارانه» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز همان روز به خبرنگاران اعلام کرد که در پرونده سکینه محمدی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

پس از کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای که در سراسر جهان برای نجات جان خانم آشتیانی به راه افتاد، قوه قضاییه ایران اعلام کرده بود که حکم سنگسار به طور موقت تعلیق شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates