09.09.2010

کلینتون: ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است

بی‌بی‌سی: وزیر امور خارجه آمریکا نحوه برخورد کشورش با مسئله ایران را نمونه ای عملی از “رهبری آمریکایی” خواند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که حکومت ایران به سمت تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی پیش می رود و مردم ایران به مرور زمان نسبت به “رخدادهای ناراحت کننده ای” که در این کشور در جریان است، واکنش نشان خواهند داد.

خانم کلینتون روز چهارشنبه ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) در حاشیه سخنرانی در جمع گروهی از متخصصان سیاست خارجی در واشنگتن گفت: “گمان نمی کنم شکی وجود داشته باشد که ایران در حال تغییر ماهیت به یک دیکتاتوری نظامی با نوعی رنگ و لعاب ایدئولوژیک دینی است. سپاه پاسداران با همکاری بعضی رهبران دینی و سیاسی در حال گسترش نفوذ خود در این کشور است. فکر نمی کنم هدف انقلاب ایران این بود که جمهوری اسلامی به چنین چیزی تبدیل شود”.

او در پاسخ به سئوالی در مورد جنبش اعتراضی ایران، گفت که دولت آمریکا می خواهد به مردم ایران کمک کند، اما نمی خواهد مانند مانعی بر سر راه آنها قرار گیرد.

به گفته خانم کلینتون، حمایت آمریکا از جنبش اعتراضی ایران می تواند به این جنبش آسیب برساند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در جمع متخصصان سیاست خارجی، با اشاره به تحریم های بین المللی و همچنین تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا، آمریکا و بعضی دیگر از کشورها علیه ایران، گفت که مسئولان حکومت ایران کم کم تأثیر اعمال این تحریم ها را حس می کنند.

خانم کلینتون افزود: “تحریم و فشار به خودی خود نتیجه بخش نیست، بلکه اهرم هایی را برای رسیدن به راه حل از طریق گفت و گو فراهم می کند. راه حلی که ما و همپیمانانمان برای رسیدن به آن مصمم هستیم.”

او گفت که مسئولان حکومت ایران دو راه بیشتر ندارند، یا باید به “مسئولیت های خود در قبال سایر کشورها” عمل کنند و از منافع بازگشتن به جامعه جهانی بهره مند شوند، یا همچنان به خواست جامعه بین المللی بی اعتنایی کنند و هزینه های فزاینده آن را بپردازند و با انزوای روز افزون ناشی از آن روبرو شوند.

مقامات ایران معمولا در مورد قطعنامه های سازمان ملل و تحریم هایی که پیش از این علیه ایران اعمال می شد، می گفتند که این اقدامات اثر قابل توجهی بر اقتصاد ایران ندارد.

اما در هفته های اخیر و در پی صدور تازه ترین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اعمال تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی علیه ایران، لحن مقامات ایران به تدریج تغییر می کند.

آیت الله علی خامنه ای در دو سخنرانی اخیر خود به اثرگذار بودن تحریم ها بر اقتصاد ایران اشاره کرده و در مورد احتمال افزایش نارضایتی های عمومی در بین مردم ایران در اثر این تحریم ها هشدار داده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم به تازگی گفته بود که فشار اقتصادی غرب علیه ایران “مهم‌ترین خطر موجود” برای این کشور است و باید برای مقابله با آن یک دوره “مقاومت ملی” طراحی شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates