14.09.2010

“آمریکا وثیقه شهروند زندانی در ایران را نمی پردازد”

بی‌بی‌سی: وزارت امورخارجه ایالات متحده اعلام کرده است که این کشور وثیقه تعیین شده از سوی مقام های ایرانی برای آزادی یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران را پرداخت نخواهد کرد.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور وثیقه اتباع زندانی ایالات متحده در خارج از این کشور را پرداخت نمی کند.

همزمان، خانواده سارا شورد، زن آمریکایی بازداشت شده در ایران از مقام های این کشور خواسته اند وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی او را لغو کنند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران یکشنبه اعلام کرد سارا شورد با پرداخت وثیقه نیم میلیارد تومانی می تواند آزاد شود.

سارا شورد در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹ هنگام گردش در منطقه مرزی کردستان عراق و ایران به وسیله ماموران مرزی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

ایران این سه شهروند آمریکا را به ورود غیرقانونی به خاک خود متهم کرده است و مقام های امنیتی ایران از این سه به عنوان جاسوس نام برده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانواده سارا شورد به وسیله سفارت سوئیس در تهران که حفاظت از منافع آمریکا را در ایران برعهده دارد، از مقام های قضایی ایران خواستند وثیقه سنگین او را لغو کنند یا مبلغ آن را کاهش دهند.

گزارش ها بیانگر عدم توانایی خانواده شورد برای تهیه مبلغ وثیقه است.

در این حال، پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ضمن تاکید بر عدم پرداخت وثیقه زندانیان آمریکایی گفت: “ما بر این باوریم که (این سه آمریکایی) مرتکب هیچ جرمی نشده اند.”

او همچنین از پاسخ مستقیم به سوال های مطرح شده درباره انتقال مبلغ وثیقه از آمریکا به ایران، به رغم تحریم های بانکی این کشور خودداری کرد.

کارشناسان درخواست خانواده سارا شورد برای تخفیف یا لغو وثیقه او را مانع دیگری بر سر آزادی او دانسته اند.

دولت ایران هفته پیش اعلام کرد سارا شورد به مناسبت عیدفطر آزاد خواهد شد ولی این خبر بعدا از سوی قوه قضائیه “به علت طی نشدن روند قانونی” رد شد.

خانواده سارا شورد می گویند او بیمار و مشکوک به ابتلا به سرطان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates