17.09.2010

گروگانگیری در استان سیستان و بلوچستان ایران

بی‌بی‌سی: گزارش‌ها از به گروگان گرفته شدن شش نفر از نیروهای نظامی و اداری در جاده چابهار به زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد.

جلال سیاح، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، امروز (جمعه ۲۶ شهریور) به خبرگزاری ایسنا گفت: “این حادثه روز پنجشنبه (۲۵ شهریور) در مسیر چابهار به زاهدان و در نزدیکی شهرستان سرباز اتفاق افتاده است و سارقان مسلح جلوی یک دستگاه اتوبوس را گرفته و پنج سرباز و یک کارمند بانک را گروگان گرفتند.”

آقای سیاح به هویت گروگانگیران و یا احتمال ارتباط میان این گروه با گروه جندالله اظهار نظری نکرد اما گفت که “احتمال می رود این گروگانگیری با هدف اخاذی” صورت گرفته باشد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این گروگانگیری را برعهده نگرفته اما در وبلاگی تحت عنوان “جنبش مقاومت ایران (جندالله)” که خود را ارگان اطلاع رسانی گروه جندالله معرفی کرده، اطلاعیه ای منتشر شده که ادعا می‌کند این افراد در اختیار این گروه قرار دارند و از نظامیان پایگاه هوایی کنارک هستند.

در همین رابطه، یک خبرنگار در استان سیستان و بلوچستان به بی بی سی فارسی گفت که شنیده ها در سطح این استان حکایت از آن دارد که گروگانگیران، گروهی محلی بوده اند که در ابتدا اتوبوس را به قصد راهزنی متوقف کرده و با مشاهده پنج نظامی و یک کارمند، آنها را با خود برده و احتمالا در اختیار گروه جندالله قرار داده اند.

این در حالی است که در اواخر بهار گذشته، ایران رسما اعلام کرده بود که با اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله (یکشنبه 30 خرداد)، فعالیت این گروه “کاملا متوقف” شده است.

ایران جندالله را گروهکی تروریستی می داند که قصد ایجاد ارعاب و تنش در منطقه جنوب شرق ایران و ایجاد “تفرقه” میان مسلمانان سنی و شیعه در این کشور را دارد و توسط سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی و اسرائیل حمایت می شود.

جنبش مقاومت ملی ایران – جندالله – که عبدالمالک ریگی تا پیش از دستگیری رهبری آن را برعهده داشت، ظاهرا در سال ۱۳۸۲ در مخالفت با سیاست جمهوری اسلامی در قبال آنچه که تبعیض علیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان می خواند تشکیل شد و مسئول یک رشته عملیات خشونت آمیز در شرق ایران شناخته شده و در طول سالهای گذشته مسئولیت چند مورد گروگانگیری، ترور و انفجار را هم بر عهده گرفت.

تاکنون مقامات امنیتی ایران چندین نفر را به اتهام ارتباط با گروه جندالله و عملیات آن محاکمه و اعدام کرده اند و عبدالمالک ریگی و برادرش عبدالحمید، از جمله کسانی بودند که به همین اتهام و سرکردگی گروه جندالله محاکمه و اعدام شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates