18.09.2010

علت انفجارهای پی در پی در واحدهای تولیدی نفت، گاز و پتروشیمی چیست؟

فرارو: گفتگوی فرارو با سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس
فرارو- انفجارهای پی در پی در واحدهای تولیدی نفت، گاز و پتروشیمی باعث ایجاد سوالاتی برای افکار عمومی شده است. عضو کمیسیون انرژی با بیان این که این اتفاقات سهوی به نظر می‌رسد، به نقش گروهک‌ها در بعضی از این انفجارها اشاره کرد. وی تاثیر تغییر کاربری مجتمع‌های پتروشیمی در این مسئله را محتمل دانست، اما اظهار نظر قطعی را موکول به تحقیقات کامل کرد.

به گزارش فرارو؛ طی ماه‌های گذشته سوانح و اتفاقات فروانی در مجموعه‌های تولیدی زیرمجموعه وزارت نفت رخ داده است. انفجار واحد HD پتروشيمي بندر امام (ره) آخرین خبر در این رابطه بود که روز سه شنبه، 23 شهریورماه توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. در زمان انتشار خبر گفته شد که از جزئیات و ابعاد این حادثه اطلاعی در دست نیست.

آن‌گونه که در اخبار تکمیلی اعلام شد این انفجار در ساعات پایانی دوشنبه‌شب در واحد پلی اتیلن این پتروشیمی رخ داد که با حضور نیروهای امدادی و آتش نشانی مهار آتش در مدت یک ساعت به پایان رسید. بنا به این گزارش‌ها واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی بندر امام در زمان ایجاد حادثه آتش سوزی از مدار تولید خارج بوده و از این رو، پیش‌بینی شد خسارت‌های مالی در این حادثه قابل توجه نباشد.

چند روز پیش از این انفجار، خط لوله گاز تامین خوراک پالایشگاه سرخس منفجر شد که بنا به اعلام مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این حادثه تعدادی از پیمانکاران حاضر در محل حادثه زخمی و یا کشته شدند. در این حادثه، انفجار گاز در خط لوله 30 اینچی تامین خوراک پالایشگاه هاشمی نژاد، باعث ایجاد آتشی به شعاع 300 متر شد.

در میانه مرداد ماه نیز مجتمع پتروشیمی پردیس 1 عسلویه دچار حریق و انفجار شد. پیگیری های خبرنگار مهر، حاکی از آن بود که نشت گاز در حین عملیات جوشکاری خط لوله انتقال اتان منجر به این حادثه مرگبار در مجتمع پتروشیمی پردیس، واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) شد. این حادثه سبب شد تا 5 تن از کارکنان شاغل این مجتمع در دم جان ببازند.

در ابتدای ماه مرداد نیز انفجار بویلر مرکزی واحد قدیم مجتمع پتروشیمی خارک، این مجموعه تولیدی را نیز به آتش کشید. اتفاقی که در اثر آن 4 تن کشته شدند. بنا به گزارش مراجع خبری از ابتدای سال جاری تا کنون نیز چندین حادثه در بخش‌های مختلف صنعت نفت به وقوع پیوسته است که به دنبال ایجاد این حوادث تاکنون بیش از 50 نفر کشته و یا زخمی شده‌اند.

این حوادث در حالی در مجتمع‌های تولیدی وزارت اتفاق می‌افتد که روز گذشته وزیر نفت خبر از طرح تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی کشور از 1 ماه پیش آغاز شده است و به همین خاطر ایران موفق به خودکفایی در بنزین و پیوستن به باشگاه‌ کشورهای صادرکننده بنزین شده است.

به همین منظور به گفتگو با سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پرداختیم تا دلیل حوادث متعدد در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی کشور و ارتباط احتمالی این انفجارها با تغییر کاربری مجتمع‌های پتروشیمی کشور را جویا شویم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا انفجارهای صورت گرفته در واحدهای تولیدی زیرمجموعه وزارت نفت، علت و دلیل مشترکی داشته اند، گفت: «برای خود ما هم این موضوع جای سوال دارد که چرا در ماه‌های اخیر، هرچند روز یک بار یا به صورت هفتگی یا ماهانه با انفجار در خط لوله نفت یا پتروشیمی و از این قبیل مواجه هستیم. وزارت نفت درباره این امر بررسی کرده و ظاهراً این موضوعات سهوی به نظر می‌رسد».

وی در ادامه افزود: «با توجه به سازمان‌یافتگی که در این انفجارها احساس می‌شود، نمی‌توان بدون توجه از کنار این مسئله گذشت و فکر می‌کنم باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. مخصوصاً برای خط لوله‌های صادرات گاز، که ظاهراً به خاطر تعرضات گروهک‌ها و افراد خاصی منفجر شده اند».

وی سپس اظهار داشت: «به هر حال باید این بررسی صورت گیرد که چرا این اتفاقات در گذشته به این گستردگی رخ نمی‌داد. اگر درباره این مسئله در کمیسیون انرژی مجلس به جمع‌بندی خاصی برسیم آن را اعلام خواهیم نمود».

سیدعماد حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این انفجارها علت‌هایی فنی مانند تغییر کاربری پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین داشته است یا نه، گفت: «ظاهراً به این امر نرسیده که این اتفاق‌‌ها افتاده است. اما من فکر می‌کنم این مسئله بی‌تاثیر نیست، که البته این موضوعات باید بررسی شود». وی سپس تاکید کرد: «در کل ما نیازمند تعریف سیستم حفاظتی برای مجموعه‌های تولیدی وابسته به وزارت نفت هستیم».

عضو کمیسیون انرژی در توضیح این مسئله بیان داشت: «شاید اگر قوانینی برای حفاظت از این مجموعه‌ها وضع شود، می‌توان امنیت حوزه انرژی را بالا برد. اما باید بررسی‌ها انجام و علت‌ها مشخص شود. پس از مشخص شدن علت‌ها، می‌توان سازوکار ویژه‌ای را برای آن تدارک دید».

وی درباره اقداماتی که کمیسیون انرژی پیرامون این مسئله در دست انجام دارد، گفت: «هنوز کمیسیون بررسی خاصی را صورت نداده است؛ اما امیدواریم بعد از تعطیلات جلسه‌ای برگزار شود که نظرات اعضای کمیسیون را در این باره جویا شویم».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates