21.09.2010

شایعه درخواست حکم اعدام برای حسین درخشان

خودنویس: حسین درخشان، یکی از نخستین و مطرح‌ترین وبلاگ‌نویسان فارسی زبان امروز موضوع بحث بسیاری از فعالان حوزه وب فارسی بود. اینک گفته می‌شود دادستان برایش درخواست حکم اعدام کرده است، آن‌هم از قاضی صلواتی که نسبت به فعالان سیاسی به هیچ وجه مهربان نبوده، باعث نگرانی‌های بسیاری شده است. اتهامات مطرح شده علیه این شهروند کانادا، جاسوسی، «توهین به مقدسات» و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

حسین درخشان روزی که می‌خواست برای همیشه به ایران بازگردد، سفارش کرد که اگر در تهران دستگیر شد، دوستان و خانواده‌اش ماجرا را تبدیل به خبر نکنند تا رسانه‌های آمریکایی از آن برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند. با آنکه گفته می‌شد بازگشت «ابوالبلاگر» به تهران هماهنگ شده بود و حتی «پرس‌تی‌وی» پستی را در دفتر تهران به او پیشنهاد کرده بود، اما گروهی از وبلاگ‌نویسان وابسته به سپاه قسم خورده بودند که انتقام هتک حرمت «هودر» به رهبری و مقدسات را می‌گیرند.

اصرار پدر حسین درخشان برای حل موضوع دستگیری پسرش از طریق مجاری پشت پرده باعث شد تا مدت‌ها کسی خبری از او نداشته باشد، اما بعدها معلوم شد که این وبلاگ‌نویس در اختیار بخش امنیتی سپاه پاسداران است. همین تلاش برای حل مشکل در سکوت باعث شد که دولت کانادا دخالتی علنی برای نجات حسین درخشان از زندان نکند. یک مقام کانادایی به خودنویس گفت که وقتی خانواده‌ای مانع دخالت دولت این کشور شود، تنها کاری که از دست مقام‌های سفارت کانادا در تهران بر می‌آید، خدمات کنسولی است و بس.

حسین درخشان که در سال‌های آخر اقامتش در خارج از کشور به خاطر سفرهایش به اسرائیل و مواضع تندش علیه منتقدین احمدی‌نژاد و از کار انداختن سایت روزآنلاین رابطه‌اش با گروه‌های مختلف بشدت کاهش یافته بود، معتقد بود که می‌تواند پس از گذران مدت کوتاهی در زندان، به کشورش خدمت کند. اما بیشترین خدمتی که دادستانی انقلاب از او گرفت، استفاده از متن‌های قدیمی‌تر وبلاگش در تنظیم کیفرخواست علیه فعالان جنبش مدنی ایران در دادگاه بود.

گفته می‌شود با آنکه کارشناسان وزارت اطلاعات در سفارت ایران در فرانسه، موضوع جاسوس بودن درخشان را منتفی اعلام کرده بودند، اما طرح این اتهام از سوی کارشناسان امنیتی سپاه موجب شد که دستگاه قضایی این اتهام سنگین را محور برخورد با او قرار دهد. این مساله باعث شده دوستان پرنفوذ خانواده درخشان، از جمله سران موتلفه از کمک به آزادی‌اش خودداری کنند. همچنین گفته می‌شود رئیس قوه قضاییه در مورد برخوردهای سخت با حسین درخشان گفته است که «با جاسوس باید سختگیرانه برخورد کرد».

با آنکه چند منبع مختلف در باره درخواست حکم اعدام نظرهای متفاوتی داده‌اند، اما تا این لحظه هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

لازم به ذکر است که سال پیش، در روزهای بازداشت رکسانا صابری در ایران، محمود احمدی‌نژاد درخواست رسیدگی «عادلانه» به پرونده صابری و حسین درخشان را کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates