26.09.2010

بازتاب‌های گفتگو با زهرا رهنورد

خودنویس: انتشار گفتگو با زهرا رهنورد در خودنویس، بازتاب‌هایی متفاوت در رسانه‌های چپ و راست و سبز و غیر سبز داشته است. از حمله کیهان و رسالت گرفته تا نقل قول‌های «ویژه» رسانه‌های سبز و فراموشی نقل منبع رادیو زمانه که نوشت: «زهرا رهنورد در مصاحبه با برخی تارنماها گفت: “جنایات و عملیات تروریستی آن گروه کذایی بر کسی پوشیده نیست. اما انتقام‌جویی طرف مقابل هم خطای بزرگی بوده است و قابل قبول یا اغماض نیست.”»

محمد کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رساله، پاسخ خانم رهنورد را «همدردي با منافقان!» می‌خواند. او در سرمقاله رسالت می‌نویسد:

«مصاحبه سايت ضد انقلابي خودنويس با خانم زهرا رهنورد به لحاظ گونه شناسي اعتقادات سياسي همسر ميرحسين موسوي اهميت دارد. اين مصاحبه كه توسط يك ضد انقلاب فراري صورت گرفته نوعي رونمايي از تفكر سياسي وي در سال‌هاي آغازين انقلاب نسبت به منافقين و شرارت‌هاي خونين آنها در دهه ۶۰ است. مصاحبه خانم رهنورد روي سايت كلمه كه ارگان ميرحسين موسوي است آمده و تمام سايت‌هاي ضد انقلابي هم با آب و تاب آن را نقل كرده‌اند.»

انبارلویی که هم‌حزبی «لاجوردی» یکی از مسوولین اعدام‌های دهه ۶۰ است، پاسخ زهرا رهنورد را چنین نقد می‌کند:

«اگر خانم رهنورد قبول دارند كه منافقين مرتكب جنايت شده‌اند و عمليات تروريستي داشته‌اند بنابراين نبايد به جاني و تروريست جايزه داد بلكه بايد جانيان به مجازات برسند. حال كه به مجازات رسيده‌اند چرا از مجازات منافقين در سال ۶۷ به عنوان “لكه سياه” و “جنايت ياد” مي‌كنند. منافقين در سال ۶۷ پس از پذيرش قطعنامه با همراهي ارتش بعث از طريق قصر شيرين با تجاوز به خاك ايران، شهرها و روستاهاي سر راه را ويران كردند و جنايات بي‌شماري را مرتكب شدند آنها در تنگه مرصاد پشت دروازه كرمانشاه با مقاومت رزمندگان اسلام روبه‌رو شدند و شماري از آنها به هلاكت رسيدند و با خفت وخواري به خاك عراق برگشتند. منافقان در زندان با شنيدن اين خبر دست به شورش زدند و مي‌خواستند پايان جمهوري اسلامي را جشن بگيرند دست عدالت و قضا گلوي آنها را فشرد و به عزا نشستند. چرا برخي پس از ۲۲ سال با آنها اظهار همدردي و همنوايي مي‌كنند. خانم رهنورد اگر چنين همدردي با منافقان دارند چرا آن روز لب به اعتراض نگشودند و به رئيس قوه قضائيه آيت‌الله موسوي اردبيلي حتي گله‌اي نكردند.»

لازم به ذکر است که اختلاف «موئتلفه» با سازمان مجاهدین خلق به دهه ۵۰ باز می‌گردد و افراد شاخص این حزب در دوره‌های مختلف، رقبای سیاسی خود را به بهانه ارتباط با «منافقین» مورد حمله قرار می‌داده‌اند. اختلاف عمده سازمان مجاهدین انقلاب نیز با موتلفه بر سر امضا توبه نامه اعضای موتلفه در دهه ۵۰ برای خروج از زندان بود که می‌خواستند مانع «انحراف» جامعه توسط مجاهدین خلق شوند.

انبارلویی، خبرنگار خودنویس را «منافق» خوانده در باره سوال آخر خودنویس از خانم رهنورد(سر زدن و همدردی با خانواده‌های قربانیان دهه ۶۰ و …) می‌نویسد:

«اين پاسخ نشان مي‌دهد اگر خانم رهنورد بر سر قبر منافقين معدوم سال‌هاي ۶۰ حاضر نمي‌شود به خاطر محيط پليسي بوده است. اين محيط پليسي از زماني كه شوهرش نخست وزير دفاع مقدس بوده تاكنون ادامه داشته است! همچنين اين پاسخ نشان مي‌دهد طي سال‌هاي اخير بويژه در انتخابات دوره دهم رياست جمهوري “محيط پليسي و خفقان” از بين رفته و ايشان به همراه شوهرش يك جنبش سبز راه انداخته‌اند و توانسته‌اند از هر رنگي به جز آنها كه رنگ انقلاب دارند را همراه خود كنند و به جنگ محيط پليسي و خفقان وقايع دهه ۶۰ بروند. او حتي از خبرنگار منافق سايت خودنويس دعوت مي‌كند او را تنها نگذارد بيايد به ايران در جريان مصائب قرار گيرد و ببيند وي و همسرش روي صندلي تابدار ننشسته‌اند بلكه مشغول يك نبرد بي‌امان با نظام و انقلاب هستند. واقعا انسان تاسف مي‌خورد از خانمي كه خود را استاد دانشگاه و همسر نخست وزير سال‌هاي دفاع مقدس مي‌داند دو ماه پيش چهار تا سئوال را گرفته فكر كرده، بعد اين مطالب را در همدردي و همراهي با گروهك رسواي منافقين و جنايات بي‌شمار آنها در دهه ۶۰ نوشته است.»

روزنامه کیهان نیز در بخش خبر ویژه خود به این گفتگو اشاره می‌کند و عنوان «پيرزن اصلاحات بر سر قبر منافقين!» بر آن می‌گذارد.

کیهان می‌نوسید: «همسر يكي از فتنه‌گران ضمن حمايت از كاريكاتور اهانت آميز يكي از نشريات زنجيره‌اي عليه آيت الله مصباح يزدي، عليه اعدام اعضاي گروهك تروريستي منافقين در سال ۶۷ و به دستور حضرت امام خميني موضع گرفت. اين عجوزه سياسي كه با «ن.ك» (همكار فراري روزنامه هاي زنجيره‌اي و تصويركننده كاريكاتور موهن عليه آيت الله مصباح يزدي گفت وگو مي كرد، گفت: منتقدان شما ] در محافل ضدانقلاب[ شما را با كاريكاتور تمساح در سطح بالايي از حق طلبي و نقادي مي بينند كه از شما انتظار دارند همچنان دوستدار رفيقان و معترض به قدرت خودكار باشيد. «ز.ر» سپس درباره دوران امام مدعي شد: آن دوران همراه با خطاها و اشتباهات و تندروي هاست و ما چهار معصوم بيشتر نداريم. اين همكار فتنه گران همچنين ادعا كرد سركوب گروهك تروريستي منافقين و اعدام اعضاي آن كه به دستور قاطع حضرت امام صورت گرفت خطايي بزرگ و كج روي غيرقابل اغماض و «لكه هاي سياه كه با آب زمزم و كوثر نمي توان سفيد كرد» بوده است!»

بسیاری از سایت‌های خبری نیز بسته به موضع خود گفتگو را نقل کرده‌اند و برخی نیز روی بخشی از گفتگو تاکید بیشتری می‌کنند. از جمله ندای سبز آزادی که جمله اعتراضی خانم رهنورد به گفتگو کننده را بزرگ می‌کند.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی ضمن انتشار کامل گفتگو، به بخشی که انتقاد را متوجه سانسور کامنت‌ها در این سایت است اشاره می‌کند و این بار پیچ فیلتر کامنت‌هایش را شل کرده است. عنوان انتخابی سایت کلمه این است: «ارتباط مستقیم با کلمه ندارم/کامنت ها نباید سانسور شود». کلمه معمولا نظرات منفی خوانندگانش نسبت به مننقدین موسوی را سانسور نمی‌کند.

برخی سایت‌ها نیز این گفتگو را به انگلیسی ترجمه کرده‌اند از جمله «جمهوری دموکراتیک ایران».

این گفتگو به زبان آلمانی نیز ترجمه شده است.

این گفتگو در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتابی ویژه داشته است. از کامنت‌های انتقادی نسبت به پذیرش انجام گفتگو توسط خانم رهنورد تا انتقاد از گفتگو کننده به خاطر سایه انداختن روی مصاحبه در سوال اول و نیز نقل قول محکومیت اعدام‌های سال ۶۷.

در برخی از فضاهای مجازی نیز، ادعای عدم آگاهی میرحسین موسوی و سید علی خامنه‌ای از اعدام‌های آن دوران توسط زهرا رهنورد زیر سوال رفته است.

سایت رادیو زمانه نیز روز گذشته ابتدا منبع گفتگو را «خودنویس» ذکر کرده بود اما پس از ساعاتی، نوشت که زهرا رهنورد با «برخی تارنماها» گفتگو کرده است. گزارش گفتگوی زهرا رهنورد، خبر اول دیروز رادیو زمانه بود. لازم به ذکر است که رادیو زمانه زیر نظر موسسه مطبوعاتی «پرس ناو» هلند اداره می‌شود که مدعی رعایت قواعد رسانه‌ای است. وزارت خارجه هلند نیز بر نحوه عملکرد رادیو زمانه نظارت می‌کند و تامین کننده بودجه این رادیو بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates