30.09.2010

پاسخ خانه سینما به عذرخواهی شمقدری

بازتاب: بيانيه سراسر کذب معاونت سينمايي درباره جشن سينماي ايران مايه شگفتي است. با تاسف و تلخي بايد گفت شرايط جاري جامعه به گونه‌اي است که غلبه رفتارها و گفتارهاي هيجاني، فارغ از اغراض و نيات نهفته در پس پشت آن تبديل به سکه رايج شده است
روزنامه تهران امروز نوشت:

«من در درگاه الهي و در پيشگاه امام حاضر مهدي موعود طلب عفو و بخشش مي‌نمايم.اينكه در مراسمي به‌نام جشن خانه سينما با هلهله و شادي بي‌خبران و غافلان پايان نظام جمهوري اسلامي ايران را آرزو مي‌كنند چه بايد كرد!»

اين بخشي از بيانيه «جواد شمقدري» معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه آن را در واكنش به آنچه در جشن چهاردهم سينما اتفاق افتاده است نوشته است.

به نظر مي‌رسد حوادث جشن خانه سينما منجر به بالا گرفتن آتش اختلاف ميان معاونت سينمايي و مديريت خانه سينما شده است.

پس از برخي اظهار نظرهاي پرحاشيه در آن مراسم وگوشه كنايه هاي بي‌دليل سينماگران و همين طور نوع پوشش برخي چهره‌ها (به لحاظ سياسي و نه شرعي )و سپس واكنش شديد معاونت سينمايي،حالا با زنجيره‌اي از واكنش هاي غيرقابل پيش بيني روبه‌روييم كه هرلحظه بر انشقاق ميان اهالي سينما مي افزايدوبه نظر مي رسد هيچ نيروي بالقوه‌اي در ميان اين معركه وجود ندارد كه آب بر اين آتش بريزد.

حالا «شمقدري»معاونت سينمايي كه حضورش در اين پست در سال گذشته نويد فعاليت سهل‌تر سينماگران را مي داد و نشانه‌هايي از اين اتفاق را نيز جامعه سينمايي طي سال گذشته لمس كرده بود در واكنش به حواشي جشن چهاردهم خانه سينما بيانيه‌اي منتشر كرد.

به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي وزارت ارشاد در اين بيانيه كه با «انالله و انا اليه راجعون» آغاز مي‌شود آمده است:«من از خانواده شهدا عذر مي‌خواهم، من از شهداي عزيز كه خون مقدسشان براي رويش و نهال انقلاب اسلامي ريخته شد تا به درخت تناور و پر بركتي تبديل شود عذر مي‌خواهم… من از ملت بزرگ و قهرمان ايران كه با بزرگواري زخم زبان جاهلان را كه به اسلام و انقلاب طعنه مي‌زنند و آن را نشنيده مي‌گيرند عذر مي‌خواهم.

من از محضر رهبر بزرگ انقلاب اسلامي عذر مي‌خواهم. من در درگاه الهي و در پيشگاه امام حاضر مهدي موعود طلب عفو و بخشش مي‌نمايم.اينكه در مراسمي بنام جشن خانه سينما با هلهله و شادي بي‌خبران و غافلان پايان نظام جمهوري اسلامي ايران را آرزو مي‌كنند چه بايد كرد! كسي كه از روي غرور جاهلانه و شايد هم غفلت چنين سخناني بر زبان مي‌راند چه پاسخي دارد؟!

كساني كه شنيدند و سكوت كردند، كساني كه تشويق كردند و هلهله سر دادند، براستي مي‌دانند كجا ايستاده‌اند مي‌دانند پاگذاشتن برروي ميراث بزرگ امام و رهبر كبير انقلاب اسلامي و پايمال كردن خون ده‌ها هزار شهيد چه جفاي بزرگي است؟ حتماً نمي‌دانند. و الا فرزندان اين آب و خاك مثل همه آحاد ملت بزرگ و قهرمان ايران در هر شرايطي حاضر نيستند از انقلاب و نظام خود فاصله بگيرند. اين آفت شاه نشينان در سينماست كه گاهي گرفتار هيجان و گاهي لجبازي و گاهي غفلت و سرخوشي مي‌شوند. اميدوارم خداوند از اين لغزشها بگذرد.و بر بيچارگي ما اين خطاها را ببخشايد و رحم نمايد. مباد كه در روز جزا در پيشگاه صالحان و اولياء و شهدا سرافكنده باشيم. جواد شمقدري 7/ 7/ 89»

خانه سينما نيز بلافاصله اتهامات مطرح شده را رد كرد واطلاعيه اي چنين واكنش نشان داد:

«بيانيه سراسر کذب معاونت سينمايي درباره جشن سينماي ايران مايه شگفتي است. با تاسف و تلخي بايد گفت شرايط جاري جامعه به گونه‌اي است که غلبه رفتارها و گفتارهاي هيجاني، فارغ از اغراض و نيات نهفته در پس پشت آن تبديل به سکه رايج شده است.گذشته از آن که رفتار و گفتار هيجاني و احساساتي از جانب فيلمساز يا مدير فرهنگي باشد بايد گفت که نياز کشور، جامعه و فرهنگ به تدبير و عقل و انصاف ضرورتي انکار ناپذير است. آنچه در جشن سينماي ايران گذشت به استناد وقايع ثبت شده در حافظه دوربين‌ها و حضور دهها خبرنگار و صدها تن از اهالي فرهيخته سينماي ايران به هيچ وجه با اتهاماتي که در بيانيه معاونت سينمايي آمده همخواني و مطابقت نداشته و ندارد.

قطعا اگر بپذيريم فصل الخطاب تفاسير از هر گفته و نوشته‌اي قوانين حقوقي کشور باشد آنگاه است که مي‌توان با خيالي آرام و بي‌تشويش مهار امور را به مجراي عقلانيت سپرد.

خانه سينما بر مدار آن چه تاکنون عمل نموده است نياز امروز جامعه سينمايي کشور را در عقلانيت و آرامش مي‌داند. لذا با رد هر نوع رفتار مبتني بر احساسات بالاخص از ناحيه مديران فرهنگي، ضرورت امروز سينماي ايران را کار مضاعف مديران براي نجات سينماي گرفتار بحران مي‌داند.»

به نظر مي‌رسد دامنه مجادلات سريالي خانه سينما و معاونت سينمايي با اين بيانيه واين جوابيه وارد فاز تازه‌اي شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates