30.09.2010

آمریکا شرکت نفتیران را تحریم کرد

بی‌بی‌سی: وزارت امور خارجه آمریکا کمپانی نفتیران را که در سوئیس مستقر و جزء موسسات اقماری شرکت نفت ایران است تحریم کرده و چهار شرکت اروپایی را به دلیل توقف سرمایه گذاری در ایران از مجازات معاف کرده است.

جیمز استاینبرگ، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اعلام این خبر، از همکاری شرکت های نفتی اروپا علیه صنایع انرژی ایران ابراز خرسندی کرد.

آمریکا ایران را به داشتن برنامه مخفیانه سلاح اتمی متهم کرده است و تحریم های شدیدی را علیه این کشور اعمال می کند.

ایران این اتهام ها را رد می کند و می گوید که تحریم های جهانی تاثیری در روند برنامه “صلح آمیز” هسته ای اش نخواهد داشت.

جیمز استاینبرگ گفت که آمریکا چهار شرکت اروپایی را به دلیل تعهد آنها به توقف سرمایه گذاری در ایران، از مجازات معاف کرده است.

این شرکت ها عبارتند از: شرکت فرانسوی توتال، شرکت نروژی استات اویل، شرکت ایتالیایی انی و شرکت هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل.

دولت آمریکا اذعان کرد که فشار بر شرکت نفتیران که فعالیتی در آمریکا ندارد، ممکن است تبعات سریعی به همراه نداشته باشد، اما افزود این تحریم ها مانع از همکاری کمپانی های خارجی با این شرکت خواهد شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “این اقدامات هزینه عدم همکاری ایران با جامعه جهانی را بالا می برد.”

وی افزود شرکت نفتیران صدها میلیون دلار هزینه پروژه های توسعه صنایع نفتی ایران را تامین می کند.

او گفت چهار شرکت اروپایی یاد شده اگر به تعهد خود عمل کنند و در ایران فعالیت نکنند، تحت تحریم های آمریکا قرار نخواهند گرفت.

این خبر در حالی اعلام می شود که یک شرکت نفتی ژاپنی هم خروج از طرح اکتشاف و توسعه یک حوزه بزرگ نفتی ایران را در دست بررسی دارد.

خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش داد که شرکت اینپکس (Inpex) که بزرگترین شرکت ژاپنی فعال در زمینه اکتشاف نفت است، در نظر دارد در واکنش به تحریم های یکجانبه دولت آمریکا، از مشارکت در طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان در ایران خارج شود.

قوانین آمریکا در مورد تحریم یکجانبه ایران مشخصا سرمایه گذاری شهروندان و شرکت های آمریکایی در بخش انرژی ایران را ممنوع و برای چنین اقداماتی مجازات هایی را تعیین کرده است؛ شرکت های خارجی نیز در صورت نادیده گرفتن این قانون، با محدودیت هایی در دسترسی به بازارها و امکانات مالی ایالات متحده روبرو می شوند.

با ادامه خروج شرکت های خارجی، دولت ایران اخیرا اعلام کرد که طرح های اکتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز را در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهد، اما مشخص نیست که آیا این شرکت ها توانایی مالی و فنی اجرای موفقیت آمیز چنین طرح هایی را داشته باشند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از شرکت های مورد نظر دولت ایران برای جایگزینی شرکت های خارجی، در واقع به نهادهای نظامی و امنیتی مرتبط با دولت تعلق دارند و یا صرفا به منظور بر عهده گرفتن این طرح ها و برخورداری از منابع مالی مورد نظر، توسط این نهادها تاسیس شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates