04.10.2010

تغییر پرچم 10 كشتی ایرانی در خزر

فرارو: دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران از تغییر پرچم 10 كشتی دیگر از ناوگان دریایی ایران در دریای خزر طی روزهای اخیر خبر داد و تأكید كرد كه با ادامه این روند، حاكمیت دریایی ایران در خزر از بین خواهد رفت.

به گزارش پول‌نيوز از انجمن مهندسي دريايي ايران، كاپیتان محمد سمیعی كه در جلسه كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‌گفت، توضیح داد: تنها دلخوشی شناورهای ایرای فعال در دریای خزر برای رقابت با ناوگان روسیه و سایر كشورهای همسایه این دریا، دریافت سوخت نیمه‌یارانه‌ای است كه با توجه به در پیش بودن طرح هدفمندشدن یارانه‌ها، این امتیاز هم در حال از دست رفتن است.

وی با اشاره به فعالیت تنها 21 شناور در آب‌های دریای خزر با پرچم ایران، اعلام كرد: به دلیل فراهم نبودن شرایط رقابت با ناوگان‌های رقیب، طی روزهای اخیر 10 شناور از این تعداد هم پرچم خود را از ایران تغییر داده‌اند و عملا حاكمیت كشور در بخش حمل‌ونقل دریایی در خزر در معرض خطر قرار گرفته است.

سمیعی با بیان اینكه «ایران از جوان‌ترین ناوگان در دریای خزر بهره می‌برد»، افزود: این در حالی است كه روسیه و سایر كشورهای منطقه، از ناوگانی قدیمی و بالاتر از 30 سال بهره می‌برند كه عملا امكان استفاده از نیروهای درجه چندم و باهزینه پایین را به آنها داده است.

وی با تأكید بر اینكه «ما مخالف بهره‌مندی ناوگان ایران از استانداردهای بالا و كشتی‌های جوان نیستیم»، درعین‌حال گفت: خواسته ما كه در مكاتبات اتحادیه مالكان كشتی با رییس‌جمهوری نیز مطرح شده؛ تداوم استفاده از سوخت یارانه‌ای و اختصاص معافیت‌های لازم مالی و گمركی برای افزایش توان شركت‌های كشتیرانی در رقابت با حریفان خارجی است.

سمیعی درعین‌حال با اشاره به تهیه بسته حمایت از حمل‌ونقل دریایی در جریان هدفمندی یارانه‌ها گفت: استفاده از سوخت نیمه‌یارانه‌ای و معافیت مالی 5 ساله مالكان كشتی و تخفیف‌های گمركی 50 درصد برای شناورهای زیر 5 سال و 30 درصدی برای شناورهای بالای 5 سال، از موارد مثبتی است كه در این بسته، به دولت پیشنهاد شده است.

دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران همچنین با اشاره به فعالیت گسترده شركت‌های خدماتی خارجی در حوزه فراساحل ایران گفت: متأسفانه بخشنامه‌های عجیب تأمین اجتماعی و مسایل مالیاتی باعث شده تا مالكان شناورهای ایرانی در هنگام حضور در مناقصات نفتی، همواره 20 درصد عقب‌تر از خارجی‌ها باشند.

لغو برنامه توسعه ناوگان كشتيراني بنياد در خزر
نماینده كشتیرانی بنیاد نیز در این جلسه، با اشاره به فعالیت این شركت در دریای خزر از سال گذشته گفت: طبق برنامه، قرار بود تعداد كشتی‌های كشتیرانی بنیاد تا پایان سال جاری به 4 فروند افزایش یابد؛ اما به دلیل اقتصادی نبودن افزایش ناوگان، این پروژه متوقف شد و اگر شرایط فعلی نبود؛ همن ك كشتی را هم از دریای خزر خارج می‌كردیم.

كاپیتان مهدی كرمی با بان اینكه «فعالیت تحت پرچم ایران نیازمند رعایت استانداردهای بالایی است»، گفت: این درحالی است كه رقبای ما در دریای خزر، با كمترین امكانات و نیروی كار ارزان فعال هستند و عملا هزینه فعالیت ناوگان ایران چندبرابر رقباست.

وی خواستار اختصاص یارانه و تسهیلات لازم به شركت‌های ایرانی فعال در دریای خزر شد و افزود: در غیر اینصورت، سیاست كشور برای گسترش حضور در آب‌های دریای خزر محقق نخواهد شد.

نماینده كشتیرانی بنیاد همچنین از بالا بودن هزینه تعمیرات شناورها در دریای خزر انتقاد كرد و گفت: هرچند یارد شركت صدرا در نكاء فعال است؛ اما هنوز كارآمدی و سرعت لازم در تعمیر كشتی را در كشتی‌سازی‌های داخلی شاهد نیستیم.

كرمی در این مورد به تعمیر یكی از كشتی‌های ناوگان كشتیرانی بنیاد در بحرین اشاره كرد و گفت: به دلیل عدم تحویل بموقع كشتی‌ها توسط یاردهای داخلی، ناچار با هزینه‌ای 10 برابر، كشتی‌ها را به كشورهای همسایه می‌بریم؛ چرا كه زمان، برای ما از هرچیز مهمتر است.

همايش صنايع دريايي؛ در پي راهكارهاي اجرايي
رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه با تأیید وجود مشكلاتی در یاردهای داخلی، درعین‌حال گفت: ما شاهد تجارب موفقی چون شركت تعمیرات كشتی پرشیاهرمز نیز هستیم كه در صورت حمایت و برنامه‌ریزی لازم، در شمال كشور هم قابل استفاده خواهد بود.

كاپیتان مالك علیمحمدی با تأكید بر اینكه «كشتیرانی‌ها و كشتی‌سازی‌ها هریك با مسایل و مشكلات خاص خود درگیر هستند»، افزود: برگزاری منظم و هرساله همایش‌های صنایع دریایی، فرصت مناسبی برای یافتن راهكارهای اجرایی و مشترك برای پیشبرد منافع كلی جامعه دریایی ایران است.

وی افزود: این همایش فرصت مناسبی است تا خواست‌های مالكان كشتی‌ها به شكل روشن مطرح و برنامه‌ها و توانمندی‌های كشتی‌سازان اعلام شود تا بتوان در شرایط فعلی كه صنایع دریایی نیز با تحریم مواجه هستند؛ بیش از همیشه، از توانمندی و نیروهای متخصص داخلی استفاده كرد.

علیمحمدی تحریم‌های شورای امنیت را مهمترین مشكل بخش دریانوردی و كشتیرانی‌های ایران در شرایط كنونی دانست و تأكید كرد: همایش صنایع دریایی، فرصتی برای انتقال تجربیات و ارائه راهكارهای مشخص برای مقابله با این محدودیت‌هاست.

وی همچنین ایجاد وزارت دریاداری را یكی از خواست‌های قدیمی جامعه دریایی ایران دانست و گفت: برای اجرایی شدن ان امر، لازم است نظرات جامعه دریایی یكپارچه و سپس بطور جدی پگیری شود تا توجه به بخش دریایی در جامعه افزایش یابد.

گفتنی است در اين جلسه، موارد پيشنهادی اعضاء برای طرح در پنل‌های تخصصی و قطعنامه پايانی دوازدهمين همايش صنايع دريایی مورد بحث و بررسی‍ قرار گرفت.

نمايندگان و مسؤولان اتحاديه مالكان كشتی ايران، شركت‌های كشتيرانی جمهوری اسلامی، بنياد و دزنديس، شركت‌های پايانه‌های نفتی ايران، تكن، خط دريابندر و پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا در اين جلسه حضور داشتند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates