06.10.2010

دادستان تهران: با تعطیل کردن بازار برخورد می‌کنیم

بی‌بی‌سی: عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته است که دستگاه قضایی ایران با کسانی که با بستن بازار و احتکار بخواهند نظم جامعه را بهم بزنند، برخورد خواهد کرد.

آقای جعفری دولت آبادی روز چهارشنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) درمراسمی در تهران گفت که اگر امروز کسی بخواهد با بی تفاوتی و تجاهل نسبت به مسائل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند، دستگاه قضایی و انتظامی با او برخورد خواهد کرد.

همزمان اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران در گفت و گو با خبرگزاری مهر از “برخورد قانونی و شدید” با صرافی هایی که عرضه ارز را متوقف یا محدود کرده اند، خبر داد.

آقای ابوالحسنی روز چهارشنبه گفت که با توجه به اینکه ارز در صرافی ها وجود دارد و کار صرافی ها نیز خرید و فروش ارز است، خودداری از عرضه ارز و یا عرضه محدود آن “بی معنا و نوعی تخلف” محسوب می شود و کسانی این کار را انجام می دهند که بخواهند “احتکار کنند و یا اینکه بخواهند در آینده با قیمت بالاتری ارز خود را بفروشند.”

در چند روز گذشته و در پی افزایش ناگهانی بهای ارز در ایران، بانک مرکزی ایران اقدام به عرضه ارز در صرافی های بانک ها کرد که این امر به تشکیل صف های طولانی در مقابل این صرافی ها منجر شد.

گزارش هایی نیز از تعطیلی بعضی از صرافی ها و یا خودداری آنها از عرضه ارز به قیمت های تعیین شده از سوی بانک مرکزی ایران منتشر شده است.

دو روز پیش تر محسن عباسی، مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی با اشاره به اینکه برخی صرافی ها در روزهای گذشته تعطیل بوده اند و یا از فروش ارز خودداری می کرده اند، گفته بود که اگر این صراف ها، رویه خود را اصلاح نکنند قطعا مجوز آنها باطل خواهد شد.

در روزهای گذشته، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، چند نماینده مجلس و دو تن از مقامات انتظامی این کشور در اظهارات جداگانه ای از “برخورد قاطع با برهم زنندگان نظم بازار” و “هر گونه اعتصاب” خبر داده اند.

بعضی از کارشناسان احتمال می دهند که این اظهارات، نوعی هشدار به اعتراضاتی باشد که ممکن است در پی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت ها در سطح جامعه و بازار بروز کند.

وضعیت بازار طلا در ایران

با وجود اعلام بازگشایی بازار طلا از سوی مقامات دولتی، خبرگزاری فارس، امروز، چهارشنبه ۱۴ مهر، عکس هایی از پاساژ طلا فروشان سبزه میدان منتشر کرده است که در آن تعدادی از مغازه ها باز است، اما بخش هایی از بازار تعطیل به نظر می رسد.

بیش از دو هفته از تعطیلی بازار طلا در ایران می گذرد و در این مدت چندین بار مسئولان اتحادیه طلا و جواهر و برخی مقامات دیگر از بازگشایی طلا فروشی ها خبر داده اند.

روز گذشته حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی ایران ضمن اعلام بازگشایی بازار طلا فروشان گفته بود که ۵ نفر از طلا فروشان تهران به نمایندگی از این صنف برای مذاکره درباره “ابهامات قانون مالیات بر ارزش افزوده” انتخاب شده اند.

در همین حال حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه اصولگرای کیهان، در یادداشتی با عنوان “ایست! از بازرسی خبری نیست” که در شماره امروز (چهارشنبه) این روزنامه منتشر شد، یک گروه شش نفره را مسببین اصلی تعطیلی مغازه های طلافروشان معرفی کرده است.

این روزنامه نوشته است که یک طلافروش “متعهد” با تایید گزارش وزارت صنایع ایران مبنی بر اینکه ۹۰ درصد طلا و جواهرات بازار ایران قاچاق است، گفته است که این “واردات قاچاق در اختیار تعداد انگشت شماری از دانه درشت های این صنف است” و طلافروشان تحت فشار این گروه مغازه هایشان را تعطیل کرده اند.

در این یادداشت آمده است که “دانه درشتان قاچاقچی” حاضرند مالیات وضع شده را بپردازند ولی “تن به شفاف سازی” ندهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates