07.10.2010

گزارشی از روند غیرقانونی پرونده یک وبلاگ‌نویس: از تهدید به حکم اعدام تا تخفیف به ۱۵ سال زندان حسین رونقی

رهانا: حکم ١۵ زندان حسین رونقی بدون حضور وکیل و قاضی پرونده و تنها توسط ستاری، سر دفتر شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به حسین رونقی اعلام شده و او را وادار به امضای حکم کرده‌اند

حسین رونقی ملکی (بابک خرمدین) در ٢٢ آذر ماه سال ١٣٨٨ در منزل پدریش در شهر ملکان در نزدیک تبریز به همراه برادرش حسن رونقی ملکی بازداشت و سریعا به زندان اوین تهران منتقل شد.
به گزارش رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، در طول ١٠ ماه بازداشت این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر وی مورد فشارهای روحی و جسمی شدید در بند ٢ الف زندان اوین برا اخذ اعتراف‌ و مصاحبه تلویزیونی قرار گرفت. به علت عدم اعتراف به اتهامات واهی که در اسفند ماه گذشته در روزنامه کیهان نیز منتشر شده بود، بازجویان و قضات پرونده بر این وبلاگ‌نویس جوان فشار بیش‌تری وارد آورده و او را تا کنون در سلول‌های انفرادی این بند از زندان اوین که زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران است، نگاه داشتند.
حسین رونقی ملکی، برادر وی بعد از یک ماه بازداشت و تحمل شکنجه‌های شدید جسمی با قرار وثیقه ٨٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. در طول مدت بازداشت وی را بارها در اتاق‌های بازجویی با برادر خود روبرو کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده تا حسین رونقی را وادار به همکاری کنند.
آن‌چه در زیر می‌آید گزارشی است از روند غیرقانونی و رفتارهای خودسرانه مسئولین در دستگاه قضایی و خاصه دادگاه انقلاب اسلامی در مورد حسین رونقی ملکی و پرونده وی در یک ماه اخیر که منجر به صدور حکم سنگین و دور از ذهن ١۵ سال زندان برای وی شده است.
در تاریخ ١١ مهر ماه حسین رونقی به شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب آورده شده و در آن‌جا بدون حضور وکلایش حکم صادر شده مبنی بر ١۵ سال زندان به وی اعلام شد. روز دوشنبه حسین رونقی از زندان با خانه تماس گرفت و گفت که مرا به دادگاه بردند در حالی که نه وکیلم حضور داشت و نه قاضی پرونده آقای پیر عباسی و فقط منشی و سردفتر آقای ستاری در آن‌جا حضور داشتند. به من گفتند که حکم تو باید اعدام باشد و حکم اعدام به شما داده شده بود و ما آن را به زندان تغییر دادیم.
رونقی در این تماس تلفنی افزود که «آقای ستاری اجازه نداد وکیلم حضور پیدا کند و گفتند باید وکیل خود را عزل کنی وگرنه بد خواهی دید و بعد از نوشتن حکم صادره مرا با فشار و کتک مجبور کرد تا حکم را امضا کنم. حتی اجازه خواندن حکم را نیز به من نداد و مجبور به امضای آن بدون قرائت حکم کرد. در حال حاضر منشی در دادگاه چنان قدرتی پیدا کرده که به طور مستقل عمل می‌کند و یک باند قدرتمند ایجا کرده است، واقعا جای تاسف است .»
حکم رونقی در حالی داده شد که حتی کوچک‌ترین مدرکی برای اتهامات وارده ارائه نشده و فقط به اتهامات واهی و کذب اطلاعات سپاه بسنده شده است. همچنین ستاری رئیس دفتر شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب گفته است که «چون حسین رونقی اتهامات را قبول نکرده و مصاحبه و اعتراف را رد کرده است، ما هم حکمش را سنگین‌تر بریدیم و اگر به اتهامات اعتراف می‌کرد تخفیف می‌دادیم.» وی پیش‌تر به مادر این زندانی نیز گفته بود که «حسین باید اعدام می‌شد ما تخفیف دادیم.»

حسین رونقی ملکی بعد از ١٠ ماه در انفرادی به سر بردن و تحمل فشار و شکنجه‌های متعدد در مورخه ٢۴ مرداد ماه به دادگاه برده شد و در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ریاست آقای پیر عباسی مورد محکامه قرار گرفت. در این روز قرار بازداشت حسین به قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی تبدیل شد. خانواده ایشان وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی را تهیه کرده که توسط دادگاه ضبط شد، ولی متاسفانه با تقدیم وثیقه ٣٠٠ میلیونی حسین رونقی آزاد نشد.
هنگامی که خانواده حسین رونقی به شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب مراجعه کردند از طرف آقای ستاری سر دفتر شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به خانواده حسین رونقی اعلام شد که قرار وثیقه حسین رونقی به قرار بازداشت تبدیل شده و بازداشت حسین تا ۲۷ شهریور تمدید شده است. زمانی که خانواده حسین علت را جویا شدند، آقای ستاری گفته‌اند از طرف اطلاعات سپاه پاسداران نامه‌ای مبنی بر شکستن حکم قرار وثیقه حسین و تمدید قرار بازداشتش به دست ما رسیده است.
همچنین آقای ستاری اظهار کرده‌اند که گزارشی از طرف اطلاعات سپاه شهر ملکان ارسال شده و آن‌ها نیز خواستار لغو قرار وثیقه حسین رونقی شده‌اند و همچنین شهرداری شهرستان ملکان نیز علیه حسین و پدرش گزارش داده‌اند و برای همین وی باید در بازداشت بماند.
بعد از تبدیل قرار وثیقه به قرار بازداشت مجدد، حسین رونقی بار دیگر در مورخه ٣٠ مرداد ماه از زندان به شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی اعزام شد که در آن روز وکیل حسین رونقی آقای دادخواه نیز در جلسه حاضر بودند و در همان روز حسین رونقی اعتراضی مبنی بر تبدیل غیر قانونی قرار وثیقه به قرار بازداشت تقدیم دادگاه کردند و وکیل ایشان آقای دادخواه نیز لایحه‌ای در اعتراض به آن شعبه تقدیم کردند ولی متاسفانه در تاریخ ١۵ شهریور معلوم شد که اعتراض حسین و لایحه وکیلش از پرونده برداشته شده است.
در همان تاریخ حسین رونقی به قاضی پیر عباسی گفته‌اند که «بازجویان مرا مورد شکنجه قرار دادند به طوری که به سختی صدمه دیدم. بازجویان می‌خواستند که من به زور اتهامات دروغین را بپذیرم و مرا تحت فشار وشکنجه مداوم قرار داده‌اند.»

پاسخ قاضی پیرعباسی به حسین رونقی در مورد شکنجه‌های صورت گرفته بر وی در زندان اوین :«بازجویان خوب کاری کرده‌اند و ما خودمان دستور دادیم شما را شکنجه کنند حق شما همین است و باز هم میگویم که شکنجه کنند.»

پاسخ قاضی پیر عباسی به حسین رونقی این بوده که «بازجویان خوب کاری کرده‌اند و ما خودمان دستور دادیم شما را شکنجه کنند حق شما همین است و باز هم میگویم که شکنجه کنند.» در همان روز مادر وی نیز به ستاری سر دفتر شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب مبنی بر شکنجه پسرانش حسن و حسین رونقی اعتراض کرده و از شکنجه آن‌ها توسط بازجوان شکایت کرده است. در جواب آقای ستاری گفته «ما هر کس را بخواهیم می‌توانیم شکنجه کنیم و بکشیم و کسی حق اعتراض ندارد و نمی‌تواند به ما چیزی بگوید.»

قاضی پیر عباسی قاضی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، ستاری سر دفتر شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی و برادر وی که یکی از بازجویان حسین رونقی بوده است؛ شخص به نام «اسلامی» که مسئول بایگانی دادگاه انقلاب است، پرویز سهرابی مأمور وزارت اطلاعات، پرویز علیپور فرمانده سپاه اطلاعات مراغه و ساکن شهر ملکان؛ سجاد لطفی رئیس اطلاعات شهرستان ملکان؛ سیاوش جدی مامور اطلاعات شهرستان ملکان؛ کسانی هستند که در طی ١٠ ماه گذشته حسین رونقی و خانواده وی را به شدت تحت فشارهای گوناگون قرار داده و سعی بر آن دارند که حکمی سنگین‌تر از ١۵ سال زندان بر حسین رونقی تحمیل کننند. بازداشت حسن رونقی دیگر فرزند این خانواده و شکنجه‌های شدید وی تا حد آسیب زدن به مهره‌های گردن، تهدید به بازداشت اعضای خانواده و اقدام برای بازداشت پدر حسین رونقی ملکی، درخواست گرفتن رشوه چند میلیونی برای آزادی حسین رونقی و… از جمله اقداماتی است که توسط این افراد در طی ماه‌های گذشته بر حسین رونقی ملکی و خانواده‌اش وارد آمده و آنان را زیر فشارهای روحی قرار داده است.
قابل ذکر است که حکم ۱۵ سال زندان حسین رونقی ملکی بدوی بوده و هنوز به وکلای وی نیز ابلاغ نشده است.

پایان پیام

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates