01.01.2011

“عدم مخالفت شورای نگهبان باحذف رییس‌جمهور ازمجمع بانك‌مركزی”

آینده: سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این نهاد به مصوبه مجلس در خصوص بانك مركزی كه در چارچوب قانون برنامه پنجم توسعه انجام شده بود گفت: شورای نگهبان به عضویت افرادی غیر از قوای سه گانه ایراد گرفته و با خروج نام آنها از تركیب هیئت امنای بانك مركزی این ایراد قابل رفع است.

به گزارش مهر، عباسعلی كدخدایی در نشست خبری امروز شنبه با خبرنگاران در رابطه با بررسی شورای نگهبان از برنامه پنجم و در زمینه مصوبه مجلس برای بانك مركزی و تغییر هیئت امنای این بانك گفت: از آنجایی كه بانك مركزی جزء امور حاكمیتی كشور به شمار می رود عضویت افرادی غیر از قوای سه گانه در مجمع عمومی آن مغایر با اصل 44 قانون اساسی است.

همچنین در رابطه با ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه كه مربوط به همین موضوع است، اضافه كرد: شورای نگهبان اصلا نسبت به حذف نام فردی از هیئت امنای بانك مركزی ایرادی را به صورت رسمی اعلام نكرده است و ایراد این شورا متوجه تركیب هیئت امنا است كه افرادی غیر از قوای سه گانه در آن گنجانده شده است.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر كه آیا با حذف نام افراد غیر از قوای سه گانه از این تركیب امكان رفع اشكال وجود دارد گفت: حتما ایراد رفع خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره تایید صلاحیت برخی از افرادی كه در فتنه سال گذشته حضور داشته اند گفت: تا زمانی كه افراد برای حضوردر انتخابات ثبت نام نكنند اظهار نظر نخواهیم كرد ولی اظهارات و اقدامات افراد طی این مدت در هنگام بررسی صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نامه ارجاعی مقام معظم رهبری برای تفسیرموارد اختلافی میان مجلس و دولت گفت: من در آن جلسه با خبرنگاران اظهار نظر نكردم بلكه تنها گزارشی را كه نامه آن توسط آیت الله جنتی با توجه به جلسات كارگروه مد نظر تنظیم شده بود ارائه كردم.

وی با بیان اینكه هر كسی می تواند در رابطه با این نامه اظهار نظر كند اضافه كرد: ولی فكر می كنم دوستان مجلس، كمی در واكنش به این نامه عجله كردند چون آنچه كه اعلام كردیم هرگز نگفتیم این نظر مجلس است و در واقع این جمع بندی از نظرات كارگروه متشكل از برخی نمایندگان مجلس، نمایندگانی از دولت، شورای نگهبان و برخی كارشناسان بود.

كدخدایی در ادامه با انتقاد از ارسال دیرهنگام نامه نمایندگان برای این امر گفت: از روز 5/7/89 كه جلسه ما در آن كارگروه به اتمام رسید تا روز 20/8/89 كه حدود 45 روز ما بین آنها فاصله بود از نمایندگان به طور مكرر پیگیری می شد كه اظهار نظر رسمیشان را برای تنظیم آن گزارش دریافت كنیم ولیكن تا روزی كه آن گزارش قرائت شد نامه ای از سوی مجلس به دست ما نرسید و پس از قرائت آن گزارش بود كه تازه آن نامه نمایندگان به دست ما رسید.

وی افزود: با این وجود ما گزارش مذكور را به همراه نامه نمایندگان خدمت مقام معظم رهبری ارسال كرده ایم و ایشان با توجه به همان نامه در رابطه با گزارش ما اعلام نظر خواهد كرد.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه پنجم، رئیس جمهور را از عضویت در مجمع عمومی بانك مركزی خارج كردند كه این اقدام انتقاد رئیس جمهور را به دنبال داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates