01.01.2011

واشینگتن پست: «دیلی‌شو» ایرانی به روایت کامبیز حسینی و سامان اربابی در صدای آمریکا

خودنویس: اخیرا دوتن از ایرانیان تبعیدی درواشینگتن برنامه‌ای را تولید می‌کنند که درآن نگاه طنز‌آمیزی به جمهوری اسلامی دارند و دربین ایرانیان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. این برنامه که «پارازیت» نام دارد از شبکه خبری بخش فارسی صدای آمریکا در واشینگتن به طورهفتگی توسط سامان اربابی و کامبیز حسینی اجرا می‌شود و از لحاظ فرم و محتوی شباهت زیادی به برنامه «دیلی شو» جان استوارت کمدین آمریکایی دارد که هرروز به بررسی طنز آمیز خبرها می‌پردازد. محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران از سوژه‌های همیشگی این برنامه به شمار می‌رود.

واشینگتن پست – درطول ۳۰ سال گذشته برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران بیشتر در رابطه با عبادات اسلامی و مصاحبه با مقامات دولتی بوده است. همچنین سریال‌های ملودراماتیک دنباله دار و سخنرانی ملاها درسرزنش فرهنگ غربی و تمجید از تفکر دست راستی جامعه مطلوب‌شان نیز دیده شده است. ایرانیان برای مقابله با این‌گونه برنامه‌ها به دیش‌های غیرقانونی ماهواره‌ای و برنامه‌هایی که از خارج از ایران پخش می‌شوند روی آورده‌اند. سریال نجات غریق (Bay Watch) مدت‌ها از برنامه‌های محبوب ایرانیان به شمار می‌رفت.

اخیرا دوتن از ایرانیان تبعیدی درواشنگتن برنامه‌ای را تولید می‌کنند که درآن نگاه طنز‌آمیزی به جمهوری اسلامی دارند و دربین ایرانیان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. این برنامه که «پارازیت» نام دارد از شبکه خبری بخش فارسی صدای آمریکا در واشینگتن به طورهفتگی توسط سامان اربابی و کامبیز حسینی اجرا می‌شود و از لحاظ فرم و محتوی شباهت زیادی به برنامه «دیلی شو» جان استوارت کمدین آمریکایی دارد که هرروز به بررسی طنز آمیز خبرها می‌پردازد. محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران از سوژه‌های همیشگی این برنامه به شمار می‌رود.

به گفته اربابی ۳۷ ساله و حسینی ۳۵ ساله که درحال نوشیدن پاینت‌های آبجوی گینس سخن می‌گویند «اداهای طنز آمیز وی[احمدی‌نژاد] واقعا جالب است!» و یادآور جرج بوش است که بدون تفکر سخن می‌گفت و درضمن رییس جمهور یک کشور مهم به شمار می‌رفت و سلاح اتمی نیز دراختیار داشت. حسینی می گوید: «من و سامان همیشه ادای احمدی‌نژاد را وقتی که یواشکی درخانه‌اش به خواب رفته و به زیر لحاف می‌رود و به طور مخفیانه سایت فیس‌بوک را که درایران ممنوع شده نگاه می‌کند درمی‌آوریم و شبیه آن را بازسازی می‌کنیم.»

این برنامه باعث ناخرسندی شدید دولت ایران شده است. به گفته سردبیر اجرایی صدای آمریکا «استیو ردیش»، این برنامه فوق‌العاده است. اگرچه صدای آمریکا تعداد دقیق تماشاگران این برنامه را از طریق دیش‌های ماهواره ای نمی‌داند ولی به نقل از صفحه فیس بوک پارازیت حدود ۱۷میلیون نفر درماه گذشته این برنامه را تماشا کردند که بسیار پرطرفدارتر از سایر برنامه های صدای آمریکا است. همچنین ۴۵۰۰۰ نفر نیز از طریق یوتیوب به تماشای این برنامه پرداخته‌اند.

درمیان ایرانیان به تازگی واژه پارازیت تبدیل به یک تکیه کلام شایع شده است و طرفداران آن به تقلید از سامان اربابی درلباس پوشیدن و انتشار عکس‌های اعضا خانواده درحین تماشای برنامه می‌پردازند. به گفته سامان اربابی دراین عکس‌ها از یک پیرمرد با موهای کم پشت و ریخته تا دختران نوجوان همگی مشغول تماشای برنامه هستند.

این برنامه نخستین بار درسال ۲۰۰۷ پخش شد زمانی که سامان اربابی که در آن زمان به عنوان تصویربردار صدای آمریکا کار می‌کرد یک ویدیوی موزیکال ساخت و کامبیز حسینی که در رادیو صدای آزاد اروپا کار می‌کرد با وی مصاحبه نمود. هردو متولد ایران هستند ولی مسیر زندگی‌شان پس از انقلاب که منجر به سقوط شاه و روی کارآمدن خمینی شد کاملا تغییر کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates