03.01.2011

صد شخصیت آلمانی خواستار آزادی فوری دو روزنامه نگار زندانی این کشور در ایران شدند

رادیوفرانسه: صد شخصیت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی آلمان با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری دو روزنامه نگار آلمانی زندانی در ایران شدند و وزیر امور خارجۀ آلمان گفت که از هیچ تلاشی برای این منظور چشم پوشی نخواهد کرد.

صد تن از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، مالی و ورزشی آلمان با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری دو روزنامه نگار آلمانی زندانی در ایران شدند. این بیانیه از سوی روزنامۀ “بیلد آم سونتاگ” منتشر شده که این دو روزنامه نگار را برای انجام مصاحبه با وکیل و فرزند سکینه محمدی-آشتیانی در اکتبر گذشته به ایران فرستاده بود. مقامات ایرانی در ابتدا این دو روزنامه نگار را به انجام فعالیت غیرمجاز مطبوعاتی در ایران و سپس به جاسوسی متهم کردند. سکینه محمدی-آشتیانی در اعترافات دیروز خود که در قالب یک باصطلاح کنفرانس خبری ارایه شد گفت که قصد دارد از این دو روزنامه نگار آلمانی زندانی در ایران نیز شکایت بکند. چنین احتمالی دلیل دیگری در اختیار رهبران جمهوری اسلامی خواهد گذاشت تا آزادی احتمالی این دو روزنامه نگار را تا آینده ای نا معلوم و احتمالاً برای چانه زنی های سیاسی با دولت آلمان به حال تعلیق درآورد. صدتن از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و ورزشی آلمان با انتشار بیانیۀ پشتیبانی خود از دو روزنامه نگار آلمانی در زندان جمهوری اسلامی در واقع ناامیدی خود را نسبت به احتمال رهایی و بازگشت آنان به آلمان نشان داده اند. با این حال، وزیر امور خارجۀ آلمان، گیدو وسترول بار دیگر اعلام کرد که این دو روزنامه نگار باید هر چه سریعتر آزاد و به کشور خود بازگردند و او از هیچ تلاشی در این جهت چشم پوشی نخواهد کرد. وزیر امور خارجۀ آلمان در ادامه گفته است : “دولتی همانند ایران که همواره خواستار تفاهم است نباید این ضرورت را در عرصه های دیگر نادیده بگیرد.” بیانیه صد تن از روشنفکران، نویسندگان، شخصیت های سیاسی، ورزشی و مالی آلمان به امضای وزرای اقتصاد و کار این کشور و همچنین احزاب چپ اپوزیسیون در مجلس آلمان رسیده است. رؤسای “دویچه بانک”، “مخابرات” و شرکت های راه آهن و “بی ام و” و همچنین برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات خانم هرتا مولر از جملۀ امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این حال، معاون سردبیر روزنامۀ آلمانی “بیلد آم سونتاگ” ابراز شگفتی کرد که سکینه محمدی-آشتیانی برای چند ساعتی از زندان خارج شود و در مقابل خبرنگاران خارجی بگوید که می خواهد از دو روزنامه نگار آلمانی زندانی در ایران شکایت کند : همان هایی که در واقع خواسته بودند در مورد محکومیت وی به سنگسار اطلاع رسانی کنند و به همین دلیل از سوی مقامات جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی شده اند. در کنفرانس خبری که دستگاه قضایی ایران در تبریز ترتیب داد، خانم سکینه محمدی-آشتیانی اعلام کرد که از پسرش سجاد خواسته که از کسانی که حیثیت او و کشور را زیر سئوال برده اند شکایت کند. خانم محمدی-آشتیانی در ادامه گفته است که او قصد دارد علاوه بر وکلای قبلی و کنونی خود و خانم مینا احدی در آلمان از دو روزنامه نگار آلمانی که در زندان تبریز به سر می برند، نیز شکایت کند. مینا احدی، سخنگوی کمیتۀ مبارزه با سنگسار و اعدام در ایران در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که به اعتقاد او خانم محمدی-آشتیانی تحت فشارهای سنگین ناگزیر از ایراد این سخنان شده است. او در ادامه ابراز خرسندی کرده است که فعالیت های انجمن آنان علیه مجازات سنگسار در ایران تا این حد موجب ناراحتی رژیم جمهوری اسلامی ایران شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates