04.01.2011

دعوت ایران از سفرای خارجی برای بازدید از تاسیسات اتمی

رادیوفرانسه: ایران از سفرای چندین کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کرده است تا از تاسیسات اتمی این کشور بازدید کنند. رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز سه شنبه 14 دیماه به خبرنگاران گفت ایران از “سفرای کشورهای اروپایی، نمایندگان کشور های عضو جنبش غیر متهدها و نمایندگان گروه 5+1 ( آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه چین و آلمان)، دعوت بعمل آورده است تا از تاسیسات اتمی ( ایران)” بازدید کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت علی اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دایمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را در نامه ای به سفرای کشور های یاد شده اطلاع داده است.

رامین مهمان پرست که این دعوت را ” نشانه جدیدی از حسن نیت” ایران در چارچوب همکاریهای متقابل میان این کشور و آژانس اتمی توصیف کرد به خبرنگاران گفت دیدار سفرای خارجی از تاسیسات اتمی ایران، قبل از برگزاری مذاکرات استانبول میان ایران و کشور های عضو گروه 5+1، یعنی در اواخر ماه ژانویه، انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت فهرست کشور هایی که ایران از آنان دعوت کرده است بعدا منتشر خواهد شد اما وی از تصریح این مطلب که آیا آمریکا نیز شامل این کشور ها می گردد یاخیر، خود داری کرد.

در نخستین واکنش نسبت به این دعوت ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد که این کشور دعوتنامه ایران را دریافت کرده و تماسهایش با ایران را در این رابطه ادامه خواهد داد. این سخنگو اما از دادن جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

آخرین دور مذاکرات میان ایران و کشور های گروه 5+1 بر سر پرونده اتمی ایران، بتاریخ 6 و 7 دسامبرگذشته در ژنو برگزار شد و طی آن فیصله بعمل آمد تا این مذاکرات در اواخر ماه ژانویه امسال در استانبول ادامه یابد.

کشور های غربی ایران را متهم می کنند که تحت پوشش فعالیتهای هسته ای غیر نظامی، تلاش دارد به سلاح اتمی دست پیدا کند.

علی باقری، معاون سعید جلیلی، نماینده ایران در مذاکرات اتمی به خبرگزاری فرانسه گفته است ایران فکر می کند مذاکرات استانبول خواهد توانست راه را برای حل مشکلات باز کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates