10.01.2011

سفر کلینتون به خلیج فارس برای فشار علیه ایران

بی‌بی‌سی: خانم کلینتون می گوید ایران همچنان نگرانی جدی آمریکاست

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که در حال دیدار از چند کشور حاشیه خلیج فارس است، از کشورهای عربی خواسته است به اجرای تحریم های جهانی علیه ایران ادامه دهند.

خانم کلینتون روز یکشنبه در ابوظبی با اشاره تلویحی به اظهارات اخیر مقام های اسرائیلی مبنی بر اینکه ایران چهار سال دیگر تا سلاح اتمی فاصله دارد، گفت این برآوردها نباید مانع از همکاری جهانی برای ادامه تحریم ها علیه ایران شود.

مئیر داگان، که تا هفته پیش رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل بود گفته است که ایران تا قبل از سال ۲۰۱۵ میلادی نخواهد توانست به بمب اتمی دست یابد.

خانم کلینتون به خبرنگاران گفت که تحریم ها موثر بوده و صرفنظر از هر جدول زمانی، تلاش های جهانی برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی باید ادامه یابد.

وی در این سفر پنج روزه علاوه بر ابوظبی، به دوبی، عمان و قطر نیز سفر خواهد کرد تا حمایت کشورهای عرب منطقه را برای تشدید فشارها بر ایران جلب کند.

آقای داگان روز جمعه گفت: “مجموعه مشکلاتی که در روند فعالیت ‌های هسته‌ای ایران پیش آمده است، پیشرفت این فعالیت‌ها را کند کرده و این کشور هنوز فاصله زیادی با دستیابی به سلاح های هسته‌ای دارد.”

ماه گذشته نیز موشه یالون، معاون نخست وزیر اسرائیل، پیش‌بینی کرده بود که ایران دست‌کم سه سال دیگر تا رسیدن به توانایی ساخت بمب اتمی فاصله دارد.

آقای یالون که وزیر امور استراتژیک اسرائیل هم هست، بروز برخی مشکلات فنی در برنامه اتمی ایران را دلیل به تعویق افتادن دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای خوانده بود.

اما خانم کلینتون با اشاره تلویحی به اسرائیل گفت برای کشوری که ایران قول داده نابودش کند، اکنون معلوم نیست چقدر اهمیت دارد که ایران “یک سال دیگر یا سه سال دیگر به سلاح اتمی” دست پیدا کند.

او تاکید کرد: “ایران همچنان نگرانی جدی آمریکاست.”

خانم کلینتون گفت که این پیام دائم آمریکا به دوستانش در خلیج فارس است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی برای هیچ کشوری به اندازه کشورهای این منطقه اهمیت ندارد.

ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کند.

سفر وزیر خارجه آمریکا در آستانه نشست بعدی کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در ترکیه انجام می شود.

دور بعدی مذاکرات اتمی ایران با پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان ۲۱ و ۲۲ ژانویه در استانبول برگزار می شود.

دولت باراک اوباما معتقد است که تحریم های جهانی علیه ایران در کاهش سرعت برنامه اتمی ایران موفق بوده است، اما تاکنون نتوانسته سیاست هسته ای این کشور را تغییر دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates