10.01.2011

زمان ترکیدن حباب بازار بورس ایران نزدیک است

آفتاب: هرگاه شاخص بورس یا نسبت قیمت به سود بورس در یک بازه زمانی حداقل 40درصد بالاتر از میانگین شاخص یا میانگین نسبت قیمت به سهام 5 سال قبل باشد احتمال حبابی بودن بورس زیاد است و باید منتظر ترکیدن این حباب و افت قیمت شدید باشیم که این شرایط در حال حاضر در بورس کشورمان قابل مشاهده است.
آفتاب- سرویس اقتصادی: با وجود رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی کشور از 6.5 درصد سال 1386 به حدود 2 درصد طی سالهای 1387 تا 1389 نقدینگی از 160 هزار میلیارد تومان به 256 هزار میلیارد تومان در نیمه اول امسال رسیده که بخش عمده این نقدینگی جذب بازارهای بورس و طلا شده به نحوی که حبابی شدن این بازارها را به دنبال داشته و عنقریب باید منتظر ترکیدن این حباب‌ها و افت شدید قیمت سهام باشیم.

شاخص بورس کشورمان طی یک سال گذشته حدود 140درصد بالا رفته در حالی‌که سود 140 درصدی بازار بورس با افزایش 39 درصدی در بازار طلا، افزایش 10درصدی میانگین قیمت ارزهای خارجی و افزایش 9 درصدی بازار مسکن همراه شده است.

با افزایش 140درصدی شاخص بورس طی یک سال گذشته نسبت قیمت سهام به سود پیش‌بینی شده شرکت‌ها(P|E ) از میانگین 5 به حدود 9 افزایش یافته که معادل این نسبت در سال 1382 یعنی سال حبابی مشهور بورس است.

در این حالت نسبت سود به قیمت سهام معادل یک‌نهم یا حدود 12 درصد است؛ یعنی نسبت سود پیش‌بینی شده شرکت‌های بورسی به قیمت سهام این شرکت‌ها در یک سال آینده 12 درصد است در حالی‌که میانگین سود بانکی یک ساله 15 و سود اوراق مشارکت نیز حدود 16 درصد است به این ترتیب طی یک سال آینده سود بازار بورس(با ریسک) کمتر از سود بازارهای بانکی (بدون ریسک) خواهد بود.

هرگاه شاخص بورس یا نسبت قیمت به سود بورس در یک بازه زمانی حداقل 40درصد بالاتر از میانگین شاخص یا میانگین نسبت قیمت به سهام 5 سال قبل باشد احتمال حبابی بودن بورس زیاد است و باید منتظر ترکیدن این حباب و افت قیمت شدید باشیم که این شرایط در حال حاضر در بورس کشورمان قابل مشاهده است.

در حالی‌که دولت با انتقال نقدینگی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بورس درصدد خنثی کردن اثرات تورمی این نقدینگی است باید متوجه حبابی بودن بورس و افت شدید سهام در آینده نزدیک باشد و روند حرکت بانک مرکزی از کنترل تورم به کنترل بیکاری و اشتغال‌زایی تغییر کند یعنی دولت باید مردانه بخشی از تورم ناشی از هدفمند شدن یارانه‌ها را بپذیرد و به بازارها اجازه نفس کشیدن؛ افزایش قیمت و اشتغال‌زایی دهد نه اینکه با انتقال دستوری نقدینگی به سمت بازار سهام؛ اوراق مشارکت یا سپرده‌های بانکی؛ اثرات تورمی هدفمندی را به تاخیر انداخته و رکود اقتصادی را تشدید نماید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates