12.01.2011

ایران از “تبعیض در پخش شبکه های ماهواره ای” شکایت کرد

بی‌بی‌سی: ضرغامی خواستار مداخله بان کی مون برای رفع “تبعیض” در دسترسی به امکانات ماهواره ای شد

ایران نسبت به “تبعیض” در پخش شبکه های ماهواره ای در جهان به سازمان ملل شکایت کرده است.

روز چهارشنبه، 22 دیماه (12 ژانویه)، شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبر داد که عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، “از تبعیض های موجود و شرایط غیرعادلانه پخش شبکه های ماهواره ای در جهان اطلاع رسانی” انتقاد کرده است.

آقای ضرغامی در این نامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا اقدامات موثری را برای رفع تبعیض در دسترسی همگان به فن آوری ارتباطات به عمل آورد و همچنین، خواستار رسیدگی به “نقض ارزش های اخلاقی در برخی شبکه های ماهواره ای” شده است.

وی اعلامیه نشست جهانی جامعه اطلاعاتی در سال 2003 را یادآور شده و افزوده است که محتوای این اعلامیه در مورد اهمیت اخلاق، حمایت از خانواده، احترام به تنوع فرهنگی و پیشگیری از ترویج خشونت مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

اشاره آقای ضرغامی به نشست مربوط به توسعه جامعه اطلاعاتی در ژنو است که به منظور بهبود دسترسی عمومی در کشورهای در حال توسعه جهان به امکانات ارتباطاتی به خصوص از طریق اینترنت و ماهواره، رفع محدودیت های موجود در این زمینه و حمایت از دولت ها، نهادهای جامعه مدنی و موسسات خصوصی در ایجاد و مدیریت مطلوب زیرساخت های ارتباطاتی در این کشورها برگزار شد.

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در نامه خود گفته است که اصول مورد توافق در نشست ژنو نه تنها رعایت نمی شود بلکه در موارد متعدد نادیده گرفته شده و به عنوان نمونه، به فعالیت شبکه های ماهواره ای “در فضای جمهوری اسلامی” اشاره می کند و می افزاید که این فعالیت ها “ارزش های اخلاقی، فرهنگی و معنوی جامعه مسلمان ایران را تهدید می کند.”

آقای ضرغامی در نامه خود، پخش گزارش های سیاسی از شبکه های ماهواره ای برای مخاطبان ایرانی را مورد حمله شدید قرار داده و نوشته است: “از نمونه های بارز اقدامات مخرب این شبکه ها، تشویق به اقدامات خشونت آمیز، مصاحبه با رهبران گروهک های تروریستی و پخش برنامه های مضر غیراخلاقی در نود شبکه ماهواره ای است که بنیان خانواده را تهدید می کند.”
دیش های ماهواره ای در تهران

استفاده از برنامه های ماهواره ای به سرعت در ایران گسترش یافته است

وی در همانحال از آنچه که مانع تراشی در دسترسی جوامع به اطلاع رسانی آزاد می خواند انتقاد کرده و می نویسد که “برخلاف مقررات حقوق بین المل، پخش شبکه های بین المللی ایرانی مانند العالم و سحر از طریق ماهواره های نیل ست و هات برد به ناگهان متوقف می شود.”

آقای ضرغامی از سازمان ملل می خواهد تا به مسئولیت خود در حفظ اصول و ارزش های جهانی و همچنین نظارت بر حسن اجرای مصوبات اجلاس ژنو عمل کند و “اقدامات موثری را برای رفع تبعیض های موجود در مسیر دسترسی آزاد همه جوامع به فن آوری اطلاعات و ارتباطات و جلوگیری از نقض ارزش های اخلاقی” به عمل آورد.

ایران و فعالیتهای اینترنتی و ماهواره ای

در ایران، رادیو و تلویزیون در انحصار حکومت قرار دارد و استفاده از شبکه های ماهواره ای برون مرزی به رسمیت شناخته نشده و در گذشته، نیروهای انتظامی و امنیتی در مواردی با ورود به خانه های شخصی، به جمع آوری و مصادره تجهیزات دریافت ماهواره ای مبادرت کرده اند.
گزارش تصویری شهروند خبرنگار از تظاهرات تهران

دسترسی به فن آوری جدید به ظهور پدیده شهروند-خبرنگار در ایران منجر شد

با اینهمه، در چند سال اخیر و با بهبود امکانات فنی، بسیاری از خانواده های ایرانی به خصوص در شهرهای بزرگ به برنامه های ماهواره ای خارجی دسترسی یافته اند در حالیکه در این مدت، چندین شبکه ماهواره ای فارسی زبان نیز در خارج از ایران راه اندازی شده است.

همچنین، در سال های اخیر، استفاده از کامپیوترهای شخصی در ایران گسترش یافته و شمار کاربران اینترنتی به طرز قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه، دسترسی به منابع مختلف خبری را آسانتر کرده است.

توسعه این امکانات در جریان حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ژوئن سال 2009 (خرداد سال گذشته)، و چند ماه تجمع ها و تظاهرات در اعتراض به آنچه که تقلب وسیع به نفع محمود احمدی نژاد خوانده می شد، اهمیت ویژه ای یافت.

پس از اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات، در حالیکه مقامات امنیتی و انتظامی به اعمال محدودیت شدید علیه رسانه های غیر دولتی و همچنین فعالیت خبررسانی توسط خبرنگاران خارجی، از جمله اخراج تعدادی از آنان، مبادرت کرده بودند، امکانات جدید فنی به عاملی در اطلاع رسانی داخلی و بین المللی تحولات ایران مبدل شد و عملا امکان استقرار سکوت خبری را از میان برد.

در این زمینه، اقدام شهروندان عادی ایران در گردآوری خبر، عکس و فیلم خبری از تجمع های اعتراضی با استفاده از وسایل ساده، از جمله تلفن همراه، و انتشار آنها از طریق ارتباط اینترنتی باعث شد تا با وجود محدویت های شدید خبری در داخل، اخبار مربوط به این تظاهرات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آنها در دسترس افکار عمومی در داخل و خارج از ایران قرار گیرد و در مواردی، واکنش هایی را در سطح جهانی برانگیزد.

در واکنش به این فعالیت ها، جمهوری اسلامی به اقدامات شدیدی برای جلوگیری از فعالیت در زمینه گردآوری و انتشار داخلی اخبار مبادرت کرد که از جمله شامل قطع یا اختلال عمدی در شبکه های تلفن همراه، اختلال در ارتباطات اینترنتی، بازداشت و فشار بیشتر بر دست اندرکاران رسانه های داخلی و وبلاگ نویسان بود.
تلویزیون بی بی سی

مقامات ارشد ایران تلویزیون های خارجی را عامل اعتراضات شهروندان این کشور معرفی کردند

در همانحال، شبکه های ماهواره ای به خصوص تلویزیون های فارسی زبان در خارج عمدتا با استفاده از گزارش شهروندان در داخل کشور، نقشی را در انتشار اخبار و گزارش های غیر دولتی بر عهده گرفتند و در حد امکان، اخباری را که رسانه های داخلی از انتشار آنها منع شده بودند در دسترس ایرانیان قرار دادند.

نهادها و رسانه های دولتی جمهوری اسلامی انتشار این اخبار را به منزله دعوت به اغتشاش دانستند و حتی برخی مقامات ارشد حکومتی، آغاز و ادامه اعتراضات عمومی به نتیجه انتخابات را نتیجه اطلاع رسانی این شبکه های تلویزیونی، به خصوص بی بی سی و صدای آمریکا قلمداد کردند.

این کانال های ماهواره ای سپس هدف پارازیت اندازی شدید قرار گرفتند که ظاهرا منشاء آنها در داخل ایران بود و بعدا نیز برخی منابع جمهوری اسلامی، از جمله آقای ضرغامی، تایید کردند که توسط نهادهای حکومتی صورت گرفته است.

آقای ضرغامی در سخنانی در ماه مه سال گذشته، با تایید پارازیت اندازی بر ماهواره های خارجی، گفت که شرکت های خارجی ارائه خدمات ماهواره ای برای مقابله به مثل، پخش برخی کانال های متعلق به جمهوری اسلامی مانند شبکه العالم را متوقف کرده اند.

هنگام پارازیت اندازی بر کانال های فارسی زبان برون مرزی، شرکت های ارائه خدمات ماهواره ای به دلیل نگرانی از خسارتی که پارازیت اندازی می توانست به تجهیزات ماهواره ای وارد کند برای مدتی از پخش برنامه های تلویزیون های فارسی زبان مانند بی بی سی خودداری ورزیدند در حالیکه در داخل ایران هم، انتقاداتی از تاثیر ناگوار پخش پارازیت بر سلامت مردم صورت گرفت هر چند هیچ سازمانی رسمی، پاسخگویی به این انتقادات را برعهده نگرفت.

توسعه امکانات ماهواره ای برای مخاطبان داخل ایران همچنان ادامه یافته و در ماه های اخیر، برخی گروه سیاسی خارج از این کشور با راه اندازی کانال های تلویزیونی ماهواره ای به انتشار اخبار و گزارش های خبری و تحلیلی مورد نظر خود پرداخته اند و کانال های دیگری هم با هدف عرضه برنامه های تفریحی آغاز به کار کرده اند.

فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ضمن متهم کردن دولت این کشور به سانسور شدید و تعطیلی نشریات منتقد و دگراندیش، تلویزیون ها ماهواره ای و رسانه های اینترنتی فارسی زبان را منابعی برای انتشار اخبار متنوع تر در مورد تحولات داخلی ایران دانسته اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates