12.01.2011

کلینتون: مذاکره محرمانه ای با ایران نداریم

بی‌بی‌سی: هیلاری کلینتون: دوبی و ابوظبی در اجرای تحریم های ایران عالی عمل کرده اند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این نظر که واشنگتن و تهران به طور محرمانه در حال مذاکره هستند را رد کرده است.

هم زمان، مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که سفارت ایران در واشنگتن از محل منابع مالی مسدود شده ایران در ایالات متحده، مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد.

هیلاری کلینتون روز سه شنبه (۱۱ ژانویه)، در ادامه سفر خاورمیانه ای خود، در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه العربیه در دوبی، این “شایعات” که آمریکا و ایران گفتگوهایی سری با هم دارند را رد کرد.

وی از مطرح شدن سوال در این خصوص تشکر کرد و گفت: “هیچ کانال دیپلماتیک غیررسمی، معامله یا بده بستان بزرگی” بین واشنگتن و تهران وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در این باره به مورد مشخصی اشاره نکرد.

او ادامه داد: “همان طوری که می دانید ما از زمانی که باراک اوباما وارد کاخ سفید شد اعلام کرده ایم که خواهان تعامل با ایران هستیم. آنها (مقام های جمهوری اسلامی) نخواسته اند با ما (تعامل) داشته باشند.”

هیلاری کلینتون گفت که هرگاه تغییری در موضع ایران ایجاد شود، آمریکا آنرا به اطلاع همگان خواهد رساند، زیرا “هدف این است که رفتار ایران در منطقه را با ثبات تر و قابل پیش بینی تر شود.”

این در حالیست که ایران بارها دولت آمریکا را به اتخاذ سیاست های دوگانه و ناعادلانه در برابر تهران متهم کرده است و آنرا مانع گرمی روابط دو دولت دانسته است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز سه شنبه پیش بینی کرد که تلاش دیپلماتیک خانم کلینتون در خاورمیانه علیه جمهوری اسلامی ناکام خواهد ماند.

وی همچنین گزارش های منتشر شده درباره ابلاغ پیام آمریکا توسط معاون وزیر امورخارجه سوئیس مبنی بر موافقت ایالات متحده با غنی سازی اورانیوم در خاک ایران را رد کرد و گفت که این مقام دولت سوئیس در مورد برنامه های هسته ای ایران “بحث جدیدی” را با ایران مطرح نکرده است.

آقای مهمانپرست همچنین درباره سفر خانم کلینتون به چند کشور همسایه ایران گفت: “کشورهای منطقه از درایت و هوشمندی بالایی برخوردارند و با وحدت و هم‌ گرایی و همکاری اجازه نخواهند داد منطقه‌ ما دچار مشکل، اختلاف و تنش شود و به این بهانه پای قدرت‌های خارجی در منطقه‌ی ما بخواهد بیش از پیش باز شود.”

وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای گذشته از کشورهای امارات متحده عربی و یمن دیدار کرده و قرار است که به عمان و قطر نیز سفر کند. یکی از اهداف اصلی وی ترغیب کشورهای عرب به اجرای دقیق تحریم های ایران است.

“مشکلات اتمی ایران”

وزیر امور خارجه آمریکا به العربیه گفت، مشکلاتی که در برنامه اتمی ایران بوجود آمده یک فرصت زمانی برای ترغیب تهران به تجدید نظر در سیاست هسته ای اش را فراهم کرده است.

او گفت: “ما فکر می کنیم پسرفت هایی در برنامه اتمی آنها بوده که به نظر ما خوب است زیرا (این امر) برای منطقه خوب است. این به جامعه بین المللی برای تغییر سیاست اتمی ایران زمان می دهد.”

خانم کلینتون از تایید یا رد اظهارت اخیرمئیر داگان، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل که گفته ایران تا چهار سال دیگر قادر به تولید بمب اتمی نیست خودداری کرد.

او گفت: “اگر ایران از دستیابی به سلاح اتمی انصراف داده نشود، آنها بین الان تا آن زمان (سال ۲۰۱۵) احتمالا یک بمب هسته ای تولید خواهند کرد.”

ایران با رد این اتهام، کلیه جوانب برنامه هسته ای خود را غیرنظامی می داند و می گوید که فقط در پی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه از توانایی کشورش در تولید صفحه و میله سوخت هسته ای خبر داد و گفت ایران به حدود ۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه خلوص ۲۰ درصد دست یافته است.

قرار است که دور تازه مذاکرات تهران با قدرت های بزرگ در روزهای اول و دوم بهمن در استانبول ترکیه برگزار شود.

سفارت سابق ایران

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا مرمت و بازسازی ساختمان سفارت سابق ایران در واشنگتن را تایید اما اعلام کرده است که هزینه این کار از محل درآمد عمومی دولت پرداخت نشده است.

روز سه شنبه در کنفرانس خبری واشنگتن، سوالی درباره در دست اجرا بودن عملیات بازسازی و مرمت سفارت سابق ایران مطرح شد، اما مارک تونر، از سخنگویان این وزارتخانه، گفت که از جزئیات امر اطلاع ندارد.

ساعاتی بعد وزارت امور خارجه ایالات متحده به طور کتبی اعلام کرد که به عنوان سرپرست دارایی های مسدود شده ایران از سال ۱۹۸۰ میلادی در آمریکا، مسوولیت تعمیر و نگهداری ساختمان های متعلق به ایران را برعهده دارد تا از ایمنی و قابل استفاده بودن این ساختمان ها اطمینان حاصل کند.

مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که هزینه تعمیر و نگهداری این املاک از جمله ساختمان سفارت سابق ایران از محل درآمدی که از اجاره دارایی های این کشور در ایالات متحده به دست آمده است، تامین می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates