20.01.2011

احمدی نژاد: مذاکرات استانبول تنها راه برای طرف گفتگوست

بی‌بی‌سی: رئیس جمهوری ایران با تاکید بر تغییر ناپذیر بودن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، مذاکرات هسته ای استانبول را راه گریزی برای طرف مقابل توصیف کرده است.

به گزارش شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، در یک برنامه زنده تلویزیونی در یزد، با اشاره به مذاکراتی که برای حل مساله برنامه هسته ای ایران ظرف دو روز آینده برگزار می شود، بار دیگر بر ادامه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی تاکید نهاد و گفت که “این مذاکرات تنها راه است و آن هم نه برای ما، بلکه برای طرف گفتگو.”

قرار است مذاکرات دو روزه نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 روز جمعه، 1 بهمن (21 ژانویه)، در شهر استانبول، ترکیه، آغاز شود.

آقای احمدی نژاد که به سئوالی در مورد مذاکرات استانبول و تاثیر آن بر برنامه های اتمی ایران پاسخ می داد، مخالفان برنامه های اتمی جمهوری اسلامی را به تلاش برای بازداشتن این کشور از دستیابی به فن آوری هسته ای متهم ساخت اما گفت که مخالفت بین المللی با این برنامه ها، سیاست های اتمی ایران را تغییر نخواهد داد.

وی گفت: “آنها تلاش کردند ایران، هسته ای نشود و همه توانشان را به کار بردند، اما ایران هسته ای شد، چرا که اصلا برگشتی در کار نیست و ما به عقب برنمی گردیم، بلکه صد سال به جلو می رویم.”

اشاره آقای احمدی نژاد به خواست مندرج در یک رشته قطعنامه های مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در آنها، از ایران خواسته شده است تا حصول اطمینان جامعه جهانی از صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود، بخش هایی از این برنامه ها را، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم، متوقف سازد.

شورای امنیت به منظور وادار ساختن جمهوری اسلامی به پذیرش این قطعنامه ها، تحریم هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته اما مقامات جمهوری اسلامی، با غیرقانونی خواندن مصوبات شورای امنیت، تحریم ها را بی اثر خوانده و بر ادامه برنامه های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم تاکید داشته اند.

در حالیکه مقامات نزدیک به گروه 1+5 مذاکرات استانبول را فرصتی برای ایران دانسته اند تا با قبول خواست شورای امنیت، مانع از تشدید تحریم های بین المللی شود، آقای احمدی نژاد حضور نمایندگان این گروه در این مذاکرات را نشانه تلاش آنان برای یافتن راهی به منظور تفاهم با جمهوری اسلامی دانست و گفت: “آنها دو راه دارند و بهترین راهشان این است که با ایران همکاری کنند، از موضع دشمنی بیرون آیند و به موضع دوستی درآیند.”

رئیس جمهوری ایران گفت که نشانه هایی را از تمایل جامعه بین المللی به قبول خواست جمهوری اسلامی مشاهده کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است، اما در مورد این نشانه ها توضیح بیشتری نداد.

برنامه ‘بدون بازگشت’

وی در عین حال گفت که گروه 1+5 در نظر دارد برای گرفتن امتیاز از ایران در مذاکرات استانبول شرکت کند اما این تلاش را بی حاصل خواند و گفت که روندی به جریان افتاده که “فکر می کنم دو سه ماهی بیشتر طول نکشد اما نتیجه اش نمی تواند جز تن دادن آنها به قانون و حقوق هسته ای ملت ایران باشد و کارهای بداخلاقی خود، چون قطعنامه را جمع کنند و همکاری با ایران را گسترش دهند.”
اشتون و جلیلی

مذاکرات استانبول کمتر از دو ماه پس از گفتگوهای ژنو برگزار می شود

محمود احمدی نژاد بار دیگر تاکید کرد که برنامه های اتمی ایران قابل بازگشت نیست و در عین حال پیش بینی کرد که مذاکرات استانبول “یک گام به جلو و سازنده باشد.”

گروه 1+5، متشکل از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه – به اضافه آلمان و همراه با اتحادیه اروپا، رهبری تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران ناشی از برنامه های اتمی ایران را برعهده گرفته است.

مذاکرات دو روزه نمایندگان ایران و گروه 1+5، به سرپرستی اتحادیه اروپا، دومین دور گفتگوهای دو طرف برای حل و فصل مساله اتمی ایران طی کمتر از دو ماه گذشته است.

اوایل ماه دسامبر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرپرست مذاکرات هسته ای ایران در ژنو ملاقات و گفتگو کردند و بر سر ادامه این گفتگوها به توافق دست یافتند.

مذاکرات ماه دسامبر در ژنو نخستین دور گفتگوهای رسمی دو طرف از ماه اکتبر سال قبل بود و حدود شش ماه پس از تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت حاوی تحریم های بیشتر علیه ایران برگزار شد در حالیکه در این مدت، کشورهای غربی هم یک رشته تحریم های یکجانبه را علیه ایران به اجرا گذاشته بودند.

آقای احمدی نژاد در حالی بر ادامه برنامه های اتمی ایران تاکید نهاده که روز گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با اعلام اینکه راه های مقابله با برنامه اتمی ایران در ملاقات رئیسان جمهوری آمریکا و چین در واشنگتن مطرح می شود، مخالفت چین با سیاست غرب علیه برنامه اتمی ایران را رد کرد و گفت که ممکن است تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود.

همزمان، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در یک نشست خبری، در مورد جلسات استانبول گفت که “ما در خصوص حقوق خود در برنامه صلح آمیز هسته ای مان مذاکره نخواهیم کرد” و هدف جمهوری اسلامی از شرکت در این مذاکرات را “نشانه ای از جدیت و صداقت طرف ایرانی برای یافتن راه حل در خصوص موضوعات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مسایل انرژی در سطح منطقه ای و بین المللی” توصیف کرد.

کشورهای غربی تاکید داشته اند که محور مذاکرات گروه 1+5 با ایران یافتن راهی برای قانع کردن این کشور به قبول خواست جامعه بین المللی و گردن نهادن بر مصوبات شورای امنیت است.

در خبری دیگر در همین زمینه، روز پنجشنبه، هیات ایرانی شرکت کننده در مذاکرات استانبول، وارد این شهر شد.

سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای، علی آهنی، معاون اروپای وزارت امور خارجه، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل، و ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورایعالی از اعضای این هیات هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates