01.02.2011

پاسخ محکم مجلس به توهین دولتی ها به خانه ملت/ بهبهانی برکنار شد

شفاف: وزیر راه دولت دهم در جلسه قانونی استیضاح خود در خانه ملت حاضر نشد و جلسه استیضاح با غیبت محمود احمدی نژاد و شخص بهبهانی شروع به کار کرد تا بار دیگر شان خانه ملت واز آن مهم تر شان مردم ایران که بهارستان نشینها زبان گویای آنها هستند زیر سوال برود./ و سرانجام،وزیر راه با147 رای موافق، 87 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 234 رای ماخوذه برکنار شد .
شفاف:وزیر راه دولت دهم در جلسه قانونی استیضاح خود در خانه ملت حاضر نشد و جلسه استیضاح با غیبت محمود احمدی نژاد و شخص بهبهانی شروع به کار کرد تا بار دیگر شان خانه ملت واز آن مهم تر شان مردم ایران که بهارستان نشینها زبان گویای آنها هستند زیر سوال برود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که استیضاح حمید بهبهانی در جلسه یکشنبه سوم بهمن مجلس اعلام وصول شد و گرچه تعدای از نمایندگان امضای خود را به دلیل فشارها پس گرفتند، اما برای استیضاح حداقل ۱۰ امضا نیاز است و قرار بر این شد که در جلسه امروز، بهبهانی به بهارستان بیاید امابار دیگر دولت سر خود و بدون توجه به قوانین قوه مقننه استیضاح وزیر راه را فاقد صلاحیت قانونی دانست.

سید محمد رضا میرتاج الدینی’ معاون رییس جمهور در امور پارلمانی در نامه ای خطاب به ‘ علی لاریجانی ‘ رییس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: با توجه به اینكه 13 نفر از نمایندگان محترم استیضاح وزیر راه منصرف شده اند، بنایر این استیضاح فاقد حد نصاب لازم بوده و بر مبنای ماده 219 آیین نامه داخلی مجلس غیرقابل طرح می باشد.

پس از بحث گسترده راجع به این موضوع و اثبات قانونی بودن استیضاح در جلسه غیر علنی، جلسه علنی آغاز شد، اما با تحریم جلسه استیضاح توسط دكتر احمدی نژاد و دكتر بهبهانی، حامیان دولت نیز از روشی عجیب برای اخلال در جلسه استیضاح استفاده كرده و چندین نفر با ارائه تذكرهای تكراری و داد كشیدن در صحن علنی مجلس می خواستند مانع صحبت استیضاح كنندگان شوند.

با وجود اجازه لاریجانی به نمایندگان حامی بهبهانی برای طرح تذكر خود و اعلام این كه این ایراد وارد نیست، آنها به تكرار حرفهای خود ادامه می دادند.

جالب آن كه با سخنان نكونام، از جمله تذكردهندگان مشخص شد امضاهای باقی مانده از ابتدا 10 نفر بوده و یكی از آنها امضای خود را مشروط كرده و نكونام با اشاره به تفسیر ضیق و غیر ضیق، از لاریجانی خواست چون این موضوع به نفع بهبهانی نیست، باید امضای مشروط در نظر گرفته نشود تا مجددا استیضاح از ابتدا اعلام وصول و بعدا مطرح شود.

در حالی كه دولت و نمایندگان حامیاش معتقد بودند كه ملاك، تعداد امضاهای اولیه این استیضاح یعنی 22 نفر است، هیات رئیسه تصریح كرد كه آیین نامه مجلس اجازه افزایش تعداد امضاها را داده است.

و سرانجام پس از یكی از گسترده ترین لابی‌های تاریخ مجلس و فشارهای بی سابقه بر نمایندگان استیضاح كننده، استیضاح حمیدبهبهانی از ساعت 9 و30 دقیقه امروز آغاز شد و در ساعت 12 باعدم رای اعتماد نمایندگان به بهبهانی به پایان رسید، تا این برکناری پاسخ کوبنده ای باشد به دولتی هایی که حرمت و احترام مجلس را به عنوان قوه قانون گذار نگه نمی دارد.

جلسه راس ساعت 9.30 دقیقه با صحبتهای اولین موافق استیضاح عزیز اکبریان آغاز شد و وی عدم حضور وزیر راه در صحن علنی را بی احترامی به مجلس، دولت و ملت دانست.

وی گفت که گردانندگان وزارت راه می کوشیدند تا با استفاده از امکانات دولتی جلوی استیضاح را بگیرند.

عضو کمیسیون صنایع از تهدید نمایندگان امضا کننده استیضاح خبر داد که در صورت کنار نکشیدن، از امکانات دولتی در حوزه انتخابیه محروم می شوند.

سید احمد رضا دستغیب به عنوان دومین موافق استیضاح بهبهانی، بی مدیریتی در ناوگان ریلی را در سخنرانی خود مورد اشاره قرار داد و عدم شناخت علل سوانح در حمل و نقل ریلی را مهم ترین دلیل برای حادثه های دلخراش عنوان کرد.
وی خطاب به همکاران خود در مجلس گفت: اگر زن و فرزندان ما مسافر این قطارها بودند، همچنان با سکوت از کنار آن می گذشتیم؟

این نماینده مجلس اظهار داشت که در همه جای دنیا برای افتتاح آزمایشی خطوط، از بار و چهارپایان استفاده می کنند ولی با کمال تاسف باید گفت که این آقایان از خانواده معظم شهدا استفاده کرده اند که با این کار خود گویی اهمیتی برای خون شهدا و جان مردم شریف ندارند.

احمد توکلی سومین موافق استیضاح بود و ابراز تاسف کرد از اینکه وزیر وعده می دهد تا امضاها را پس بگیرد.
وی همچنین خطزاب به بهبهانی گفت: شما که پدر راه های ایران لقب گرفته اید، چگونه نمی توانید مدیری توانمند منصوب کنید؟ در سازمان هواپیمایی کشور تغییرات فراوانی حاصل می شود، اگر چاشنی دستورات غیر کارشنانی را هم به این مشکلات بیفزاییم، در آینده شاهد سانحه های دلخراش تری خواهیم بود.

در ادامه سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به دفاع از استیضاح پرداخت و گفت: بهبهانی در روز رای اعتماد گفت که هواپیمایی را متحول می کند، آیا آن وعده هایتان را به ثمر نشاندید؟ متاسفانه در این مدت دستورات غیر کارشناسایی سبب تزلزل در مدیریت هوایی کشور شده که البته این امر موضوعی عادی برای ایشان تلقی می شود.

جمشید انصاری دیگر موافق استیضاح گفت: اینکه در چنین روزی به استیفای حقوق مردم نشسته ایم، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه ارزش نهادن به ایام الله است.

وی وجود افراد با مدارک تحصیلی غیر مرتبط را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به عنوان مثال رئیس مرکز آموزش هوانوری، پزشک عمومی است.

انصاری از نمایندگان در خواست کرد که به دو دلیل به استیضاح رای دهند، اول حجم تخلفات در وزارت راه و سوء مدیریت و دیگری صیانت از اعتبار و شان مجلس.

علیرضا زاکانی نفر آخری است که به دفاع از استیضاح سخنرانی می کند. وی در روز رای اعتماد به بهبهانی نیز مخالف حضور وی در دولت بود.
وی بی توجهی به ایثارگران در وزارت راه را مورد اتقاد قرار داد و افزود: 10 نفر از خانواده شهیدان و جانبازان از این وزارتخانه اخراج شده اند، چرا؟ چون آنها نسبت به زد و بند های مفسده انگیز در وزارتخانه اعتراض کرده اند.

زاکانی با بیان اینکه این بی احترامی به مجلس را بر نمی تابیم، خطاب به نمایندگان گفت که به استیضاح رای مثبت دهید.

و سرانجام بعد از درگیرهای فراوان و تلاشهای بسیار نمایندگان طرفدار دولت ،وزیر راه با147 رای موافق، 87 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 234 رای ماخوذه برکنار شد تا بعد از مدتها مجلس اثبات کند که هنوز هم در راس امور قرار دارد و این سوال که بارها در طی حیات دولت دهم مطرح شده است بار دیگر در ذهنها تداعی شود که آیا وظیفه احترام به قانون تنها برای عده ای خاص است یا برای همه؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates