17.02.2011

پیامی منسوب به موسوی، با اما و اگرهای فراوان

خودنویس: انتشار پیام منسوب به میرحسین موسوی از سوی سایت «کلمه» با واکنش‌های متفاوتی در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. عده‌ای مدعی هستند این پیام را مشاور ارشد او نوشته، عده دیگری از حق موسوی برای دادن پیامی نامتناسب با آنچه در خیابان‌ها دیده شد دفاع می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «جنبش سبز همواره با بیگانگان فاصله داشته و اهداف اصلی آن احیای ارزشهای انقلاب و آرمانهای امام راحل و مطالبات آزادی خواهانه و متکثر ملت شریف ایران بوده و همواره تلاش کرده است که از راههای مسالمت آمیز، اهداف خود را با تاکید براصل بنیادین کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن حق ملت برای حاکمیت بر سر نوشت خود و اجرای بدون تنازل قانون اساسی دنبال کند.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ملت شریف ایران

سلام و درود برشما. پس از راهپیمائی شکوهمند شما در روز ۲۵ بهمن، این دستاورد بزرگ ملت و جنبش سبز که با شرکت همه قشرهای مردم از مردان و زنان سلحشورجامعه، در مقابل ناباوری بسیاری از بدبینان و اقتدار گرایان شکل گرفت، جنبش شکوهمند شما از دو سو مورد تهاجم قرار گرفته است: از یک سو مورد تهاجم اقتدار گرایانی که چشم به پست و مقام و زر و زور در آینده دارند و از سوی دیگر تلاش بیگانگان و موج سواران بین المللی برای پی گرفتن مطامع خود بوده است که هر دو تلاش کرده‌اند که جنبش را به صهیونیسم و امریکا و اذناب آنان منتسب کنند.

این در حالی است که افتخار بزرگ جنبش سبز در استقلال و تکیه آن بر نیروی عظیم ملت بوده است. جنبش سبز همواره با بیگانگان فاصله داشته و اهداف اصلی آن احیای ارزشهای انقلاب و آرمانهای امام راحل و مطالبات آزادی خواهانه و متکثر ملت شریف ایران بوده و همواره تلاش کرده است که از راههای مسالمت آمیز، اهداف خود را با تاکید براصل بنیادین کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن حق ملت برای حاکمیت بر سر نوشت خود و اجرای بدون تنازل قانون اساسی دنبال کند. این همراه کوچک شما ضمن تبریک به مناسبت پایداری خیره کننده مردم، شهادت فرزندان عزیز شما ملت سر فراز را تسلیت می گویم.

میرحسین موسوی

تهران-۲۶ بهمن ماه

لاز به ذکر است که در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، تعداد زیادی از کسانی که به خیابان‌ها آمدند، مخالفان «ولایت فقیه» و رهبری نظام بودند و نگاهی به دور از «اصلاح‌طلبان» داشتند. اما انتشار بیانیه‌ای منسوب به میرحسین موسوی از سوی سایت «کلمه» که به شدت در راستای بیانیه حزب مشارکت و سخنانا هاشمی رفسنجانی بود، تعدادی از روزنامه‌نگاران ا افراد نزدیک به جنبش سبز را با تعجب بسیاری روبرو کرد.

در فیس‌بوک، بسیاری از روزنامه‌نگاران «سبز» معتقدند که این بیانیه را مشاور موسوی نوشته است. از سوی دیگر با عنایت به خبرهای رسیده از تهران که فرزندان میرحسین نتوانستح اند با پدر خود تماس بگیرند، امکان انتشار این پیام از سوی موسوی شباهت زیادی به نامه زندانیانی دارد که هفته‌ها در انفرادی بوده‌اند و از هم جدا اما ناگهان از درون بند، نامه‌ای گروهی منتشر می‌کنند.

برخی از فعالان آنلاین، متن نامه را تفرقه انگیز دانسته‌اند. یکی از این فعالان می‌نویسد: «در اینکه حق دارند بگویند هرچه می خواهند بحثی نیست ، اما از منظر سیاسی متن هوشمندانه ای نیست و تفرقه انگیز است . خیلی ها به موسوی و کروبی انتقادات فراوان دارند ، اما می دانند گفتنش در این روزها از درایت بدور است وگرنه بحث بر سر حق و ناحق نیست . متن این نامه قدری ناشیانه است و بهمین دلیل شک برانگیز». یکی دیگر می‌گوید: «من به صحت این بیانیه شک دارم».

یکی دیگر در فیس‌بوک نوشته است: «این بیانه را مشاور حقوقی و ارشد موسوی، اردشیر امیر ارجمند، صادر کرده است. در این شک نکنید. به چند دلیل اولا آنچه در باره‌ی پیروزی برای جنبش مردم آمده‌ است چند روزی است که از طرف این شخص مدام تکرار میشود. آنچه که موج سواری بیگانه‌ها نامیده ش…ده، روز ٢٥ بهمن از چند طرف از ایشان خواسته شده بود که بیانیه‌ای صادر شود تا جلوی سوء استفاده حکومت گرفته شود.
اما دلیل مهمتر بنده به این قسمت از بیانیه مربوط میشود…
این در حالی است که افتخار بزرگ جنبش سبز در استقلال و تکیه آن بر نیروی عظیم ملت بوده است. جنبش سبز همواره با بیگانگان فاصله داشته و اهداف اصلی آن احیای ارزشهای انقلاب و آرمانهای امام راحل و مطالبات آزادی خواهانه و متکثر ملت شریف ایران بوده و همواره تلاش کرده است که از راههای مسالمت آمیز، اهداف خود را با تاکید براصل بنیادین کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن حق ملت برای حاکمیت بر سر نوشت خود و اجرای بدون تنازل قانون اساسی دنبال کند.

تمام این سخنان و دقیقا همین کلمات، سر فصل سمینار امیر ارجمند در شهر یوتبوری سوئد بود و برای بنده این ادبیات کاملا آشناست خصوصا “اصل بنیادین کرامت ذاتی انسان و حق حاکمیت بر سرنوشت خود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates