20.02.2011

اعتصاب عمومی، یکشنبه در کردستان/ واکنشها

کردیش پرسپکتیو: صانع ژاله دانشجوی کرد که در ۲۵ بهمن با گلوله نیروهایی که اعتراض مسالمت آمیز خیابانی را تاب نیاوردند، بقتل رسید، از طرف مسؤلان دولتی و امنیتی به عنوان یک بسیجي که توسط نیروهای مخالف به قتل رسیده معرفی گردید. بعد از آنکه قانع ژاله برادر صانع در گفتگو با صدای آمریکا پرده از جعل کارت بسیج برداشت و برادرش را از چنین اتهامی مبرا دانست، نیروهای امنیتی برای مقابله با افشاگری خانواده، آنان را از صحبت با رسانه‌ها منع کرده و برای تکذیب کردن آن گفتگو بشدت تحت فشار گذاشتند. انتساب صانع ژاله به بسیج، تشییع جنازه و خاکسپاری دولتی را مخالفین جمهوری اسلامی “مصادره و شهیددزدی” نامیدند. براساس گزارشهای تائید شده بدنبال خشونتهایی که منجر به سرکوب معترضین گردید، فعالیتهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی محدودتر گردیده و هر دو کاندیدای خرداد ماه سال گذشته ریاست جمهوری، در یک نوع حصر خانگی بسر می‌برند. واکنش به ازدیاد تهدیدات و تشدید سرکوبها در ایران شدیدتر از سابق در جریان است. گروههای مدنی و سیاسی در واکنش به رفتار حکومت در ۲۵ بهمن با تاکید بر استمرار اعتراضات مدنی روز یکشنبه را روز اعتراض و محکومیت مصادره شخصیت و قتل صانع ژاله و محمد مختاری دیگر جان باخته در آن روز اعلام کردند.

کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله

صبح دیروز بیانیه دیگری که در ارتباط با قتل صانع ژاله انتشار یافت مربوط به کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله بود که در واکنش به قتل این دانشجوی کرد و مصادره و گروگان گیری شخصیت وی سازمان یافته است. این کمیته در اطلاعیه شماره دو خود از مردم کردستان خواست همزمان با تظاهرات سراسری که برای همه ایران، از جانب “راه سبز امید” در روز ۱ اسفند اعلام شده محل کسب و درس خود راتعطیل کرده و به‌دین گونه به جنایتهای اخیر اعتراض کنند. این بیانیه مینویسد: “کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله، از عموم مردم در تمامی شهرهای کردنشین درخواست می کند تا در اعتراض به قتل عام جوانان کرد و در واکنش به جنایتی که جمهوری اسلامی علیه صانع ژاله و در عین حال علیه اراده و کرامت و موجودیت مردم کرد انجام داده، روز یکشنبه برابر با اول اسفند، دست به اعتصاب سراسری بزنند و در این روز با تعطیلی بازار و مدارس و با بستن مغازه‌ها و نرفتن بر سر کار، بار دیگر نشان دهند که کردستان کشتار جوانانش را تحمل نخواهد کرد.”

کمیته مذکور در حمایت از حرکت در شهرهای دیگر ایران نیز میافزاید: “در این روز، مردم سایر شهرهای ایران و ایرانیان خارج از کشور در یادبود جان باختن محمد مختاری و صانع ژاله و به نشانه همبستگی با مردم کردستان و اعتراض به دیکتاتوری و وضع موجود دست به تظاهرات و اعتراض خواهند زد. کمیته‌ی هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله، از حرکت اعتراضی مردم سایر شهرها در روز اول اسفند پشتیبانی می کند و خود را همراه و همصدا با آنان می داند.”

مادران صلح کردستان

نهاد “مادران صلح کردستان” نیز در یک بیانیه هفتمین روز کشته شدن صانع برای بزرگداشت از وی را برای اعتصاب عمومی اعلام کرده است.

چهار سازمان و نهاد مدنی

در ادامه حمایت ها از فراخوان اعتصاب سراسری در کردستان، چهار سازمان و نهاد مدنی دیگر نیز با صدور بیانیە مشترکی از مردم تقاضا نمودند تا در روز یک شنبه اول اسفند ماه، فعالیت عادی روزانه خود را به حرمت تمامی شهدای راه ازادی متوقف نمایند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جمعیت جوانان کردستان ایران، سازمان ضد اعدام در کردستان، اتحادیه خانوادهای زندانیان در بند کورد، چهار سازمانی هستند که این بیانه مشترک را امضا کرده‌اند.

“بیانیه، در پشتیبانی از فراخوان حرکت اعتراضی روز یکم اسفند اعلام کرد: “در شهرهای ایران و کردستان مردم آزادیخواه کردستان و ایران همان طور که میدانید دو تن دیگر از فرزندان کرد در روز 25 بهمن در اعتراض به رژیم استبدادی در برخورد با نیروهای انتظامی به شهادت رسیدند.”

حزب حیات آزاد کردستان

حزب حیات آزاد کردستان در اطلاعیه‌ای که امروزبه امضای کوردیناسیون این حزب رسیده است ضمن بزرگداشت یاد “جانباختگان مبارزه دموکراتیک مردم ایران” از اعتراضات سازماندهی شده در ایران و جهان ابراز پشتیبانی نموده و با تاکید از “اعتصاب سراسری روز یکشنبه اول اسفند در کردستان جهت اعتراض به قتل وحشیانه صانع ژاله” حمایت نموده و سیاستهای سرکوب گرانه رژیم در کردستان و سراسرایرانرا محکوم نموده و در خاتمه “عموم خلق کرد و انسانهای آزادیخواه” را به شرکت در این اعتصاب فرا می خواند.

۹ تشکل اپوزیسیون

۹ تشکل اپوزیسیون از ایرانیان مقیم داخل و خارج( اتحاد جمهوریخواهان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب دمکراتیک مردم ایران، حزب کومه‌له کردستان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)، کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران، شورای همآهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران) خواسته‌اند به منظور مقابله با توطئه‌های حکومت در اجتماعات روزهای آینده شرکت کنند: “ما از تظاهراتی که در این راستا سازماندهی می شود، پشتیبانی می‏کنیم و همه ایرانیان و آزادیخواهان را به شرکت در این تظاهرات که در شهرهای مهم اروپا، آمریکا و استرالیا روزهای جمعه ۹ ۲، شنبه ۰ ٣ بهمن و روز یکشنبه اول اسفند همزمان در ایران و خارج از کشور برگزار می شود، فرا می‏خوانیم.”

شورای هماهنگی راه سبز امید

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیایه شماره دو خود برای اولین بار با اعلام روز یکشنبه به‌عنوان روز همبستگی با کردستان بخاطر قتل صانع و همراهی سنی و شیعه در محکوم کردن جنایات اخیر از ادامه اعتراضات مدنی در ایران خبر داد.

شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد

شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد درمورد تحولات اخیر منطقه و حرکت عظیم ملت ایران در 25 بهمن بیانیه‌ای با عنوان

از سرنوشت حکام مستبد مصر وتونس تجربه بگیریدخطاب به “ملت شریف ایران، مردم سرافراز کردستان” نوشت:”شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار صانع ژاله و محمد مختاری و همه آزادیخواهان، از مردم شریف و عدالتجوی کردستان ، به ویژه جوانان سلحشور و آزادیخواه آن دعوت می نماید که همدل و همدوش با سایرمردم ایران تجمعات اعتراضی که در روز 1 اسفند در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار خواهد شد را همراهی نمایند. ”

تنظیم از: ر. ج

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates