21.02.2011

شعله های آتش در طرابلس و شلیک گلوله به معترضان در طرابلس

صدای آمریکا: گزارش ها از لیبی حاکی است که حاکمیت ۴۰ ساله معمر قذافی بر اثر تشدید و ادامه قیام مردمی دچار تزلزل شده است.

شاهدان در طرابلس، پایتخت لیبی می گویند «کمیته مردم» یا همان پارلمان، از جمله ساختمان های دولتی است که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و حامیان دولت با فعالان مخالف و اپوزیسیون، در روز دوشنبه به آتش کشیده شدند. گزارش ها از طرابلس حاکی است که چندین ساختمان در این شهر در شعله های آتش می سوزد و تحرکات مردم معترض ساعت به ساعت افزایش می یابد همچنین گزارش ها حاکی از شلیک گلوله در طرابلس در روز دوشنبه است.

روز دوشنبه فدراسیون بین المللی حقوق بشر مستقر در پاریس، اعلام کرد که دست کم ۹ شهر لیبی از جمله بنغازی، سرت و مصراته در اختیار تظاهرکنندگان معترض قرار گرفته است.
شامگاه یکشنبه هنگامی که تظاهرکنندگان سعی کردند کنترل پایتخت را از وفاداران به قذافی بگیرند، دو طرف با هم درگیر شده بودند.

سیف الاسلام، پسر سرهنگ قذافی، شامگاه یکشنبه در سخنانی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد اعلام کرد که پدرش با حمایت نظامیان همچنان در سمت خود باقی است و با ناآرامی ها مقابله می کند. این جدی ترین اعتراض های مردمی در لیبی از سال ۱۹۶۹ تاکنون است که معمر قذافی با کودتا قدرت در لیبی را در دست گرفت. سیف الاسلام قذافی همچنین گفت که دولت برای ماندن در قدرت، تا «آخرین مرد، آخرین زن و آخرین گلوله» خواهد جنگید.

سیف الاسلام قذافی، فرزند جوان تر رهبر لیبی در حالی که انگشت سبابه اش را به نشانه تهدید تکان می داد، در این سخنان همچنین به مردم لیبی هشدار داد که اعتراض های خود را متوقف کنند و در غیر این صورت خطر درگرفتن جنگ داخلی وجود دارد که در کشور «رودخانه خون» جاری خواهد ساخت و منجر با بازگشت دوباره قدرت های استعمارگر خواهد شد. او با اشاره به دو کشور همسایه لیبی که اخیرا تظاهرات مردمی منجر به سقوط رهبران سیاسی آن ها شد، تاکید کرد که لیبی «مصر و تونس نیست».

سیف الاسلام قذافی شماری از موارد از جمله تبعیدیان لیبیایی، اسلامگرایان، رسانه های خارجی و معتادان را مقصر برگزاری تظاهرات دوشنبه گذشته در شرق لیبی عنوان کرد. اما در عین حال اعتراف کرد که نیروهای امنیتی لیبی نیز به دلیل بی تجربگی در این امر، در سرکوب تظاهرات مرتکب «اشتباهاتی» شدند.

دیدبان حقوق بشر، سازمان مدافع حقوق بشر که در آمریکا مستقر است روز یکشنبه گفت دست کم ۲۳۳ تن در ناآرامی های لیبی و اغلب در شهر شرقی بنغازی کشه شده اند. پزشکان و مسئولان بهداشتی در بنغازی می گویند دست کم ۵۰ نفر روز یکشنبه هنگامی که نیروهای امنیتی بر تظاهرکنندگان و شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه قربانیان آتش گشودند، جان خود را از دست دادند.

سیف الاسلام قذافی شمار کشته شدگان را ۸۴ تن اعلام کرد. او همچنین در سخنان خود سعی کرد لحن آرامتری به خود بگیرد و اعلام کرد که دولت آماده مذاکره درباره اصلاحات سیاسی از جمله درباره قانون اساسی جدید و تغییر ساختار قدرت است.

در روز یکشنبه، یک نماینده قبیله با نفوذ «ورفالله» گفت علیه معمر قذافی موضعگیری کرده و به اپوزیسیون پیوسته است. چندین دیپلمات لیبیایی نیز در اعتراض به سرکوب دولتی علیه مردم تظاهرکننده و معترض، سمت خود را ترک کرده اند. از جمله نماینده لیبی در اتحادیه عرب و سفیر لیبی در هند، از مقام خود کناره گیری کردند.

مقامات لیبی اینترنت و خطوط تلفن را در برخی نقاط قطع کرده اند و در این شرایط تایید مستقل خشونت های گزارش شده مشکل شده است. اما رسانه های خارجی توانسته اند از طریق تلفن های ماهواره ای و دیگر راه های ارتباطی، با شاهدان عینی صحبت کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates