22.02.2011

انتقاد آیت الله وحید خراسانی از عادی شدن صدور حکم زندان

بی‌بی‌سی: آیت الله وحید خراسانی از کسانی که حکم حبس و زندان را بدون در نظر گرفتن شرایط آن صادر می کنند انتقاد کرده است

آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، در یکی از جلسات درس خارج فقه خود، ضمن تشریح حکم زندان در فقه اسلامی، به انتقاد از کسانی پرداخت که بدون داشتن تشخیص درست از شرایط صدور چنین احکامی، اقدام به زندانی کردن افراد می‌کنند.

آیت الله وحید خراسانی در این سخنان از حبس به عنوان حکمی ‘شدید’ یاد کرد که در شریعت، تشخیص لزوم چنین حکمی تنها در توان فقیهی است که به عمق فقه شیعه رسیده باشد.

در بخشی از این سخنان آمده است، فقیهی که به عمق فقه رسیده باشد ‘می‌داند حبس در چه مواردی است و چقدر امر حبس شدید است. اساس دین بر حریت بشر است و حبس و زندانی کردن او و حرمان او از جامعه و خانواده در چه حد از شدت است و موارد حبس در شریعت در چه مواردی و با چه دقتی مطرح شده است’.

با توجه به صدور احکام سنگین زندان برای عده‌ای از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و دانشجویان که عمدتا پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران اوج گرفت، مخالفان دولت این سخنان آیت الله وحید خراسانی را به عنوان انتقاد از دستگاه قضایی کشور تعبیر کرده‌اند.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه داماد آیت الله وحید خراسانی است.

خانواده بعضی از زندانیان سیاسی که نسبت به برخورد حاکمیت با اعضای خانواده‌شان، شرایط زندان، ندادن مرخصی و محروم کردن آن‌ها از انجام ملاقات در زندان شکایت دارند، با مراجعه به بعضی از مراجع تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی، به طرح نارضایتی‌هایشان پرداخته‌اند.

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت نیز، چندی پیش از مراجعه خانواده محمد نوری زاد به منازل روحانیان ارشدی چون آقایان وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، صانعی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی و بیات زنجانی خبر داده بود.

واکنش هواداران دولت به این موضوع تا آنجا پیش رفت که روزنامه کیهان در سرمقاله‌اش به قلم حسین شریعتمداری، نوشت که مراجع با پذیرش خانواده زندانیان سیاسی در منازلشان ‘آب به آسیاب دشمن می‌ریزند’.

نامه‌ جمعی از خانواده زندانیان سیاسی به مراجع برای تحصن

بی‌شک تحصن در یکی از اماکن عمومی از بدیهی‌ترین اقدامات ما خواهد بود که در صورت نگرفتن پاسخ مثبت دست به اقدامات دیگری خواهیم زد

بخشی از نامه خانواده های زندانیان به مراجع تقلید

در همین حال جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید بار دیگر از عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات و خواست‌هایشان گلایه کرده‌اند و از احتمال تحصن در آینده‌ای نزدیک به عنوان یکی از راههای باقی مانده برای نیل به خواسته‌هایشان خبر داده‌اند.

این نامه خطاب به آقایان وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سیستانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، صانعی، بیات زنجانی، امینی و محفوظی نوشته شده است.

خانواده این عده از زندانیان سیاسی که نامی از آن‌ها برده نشده، در پایان اعلام کرده‌اند در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله آزادی زندانیان، دادن حق ملاقات تا پیش از آزادی، و اجازه مرخصی، دست به تحصن خواهند زد. در این نامه آمده است: ‘بی‌شک تحصن در یکی از اماکن عمومی از بدیهی‌ترین اقدامات ما خواهد بود که در صورت نگرفتن پاسخ مثبت دست به اقدامات دیگری خواهیم زد’.

افزایش بازداشت‌ها پس از تجمعات اعتراضی اخیر

آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در جریان برگزاری تجمعات اعتراضی روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفندماه منتشر نشده است، اما سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت، طی روزهای اخیر اخبار متعددی را در مورد بازداشت‌های صورت گرفته پس از این تجمعات منتشر کرده‌اند.

از جمله سحام نیوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، از بازداشت علی کروبی فرزند سوم مهدی کروبی خبر داده است.

جرس (جنبش راه سبز) هم به افزایش فشار بر برخی از دانشجویان دانشگاه سنندج اشاره کرده و از بازداشت داریوش جلالی، از فعالان دانشجویی در ۲۹ بهمن خبر داده است.

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، از احسان کاهوکار و محمد غفاریان، دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد نام برده که در تجمعات اعتراضی اول اسفند بازداشت شدند. هنوز از محل دقیق نگهداری این فعالان دانشجویی خبری در دست نیست.

این وب سایت مخالفان دولت، در خبری دیگر به بازداشت دو نفر از هواداران نهضت آزادی در تهران اشاره کرده که در یک هفته گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

جعفر گنجی در شامگاه ۲۵ بهمن در منزل و آرش نجبایی روز اول اسفندماه پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates