28.02.2011

کمپین بین‌المللی حقوق بشر: ایران به «آدم‌ربایی» پایان دهد

دویچه‌وله: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید “نگهداری مخفیانه” میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها مطابق قوانین بین‌المللی، «آدم‌ربایی توسط حکومت» محسوب می‌شود و دولت جمهوری اسلامی باید به این کار پایان دهد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای درباره سرنوشت زهرا رهنورد، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته است: «این چهار ناراضی ناپدید شده‌اند؛ آنان بدون ارتباط با دنیای خارج، در مکان نامعلومی نگاهداری می‌شوند، و این نقض شدید قوانین ایران و بین‌المللی است و آدم‌ربایی توسط حکومت است.»

بنابر گزارش وبسایت‌های خبری نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، این دو نفر به همراه همسران‌شان به «مکانی نامعلوم» انتقال داده شده‌اند.

یکی از فرزندان آقای کروبی به “سحام‌نیوز”، سایت رسمی “حزب اعتماد ملی” گفته است، «یکی از همسایگان شاهد انتقال پدر و مادرمان به خارج از منزل بوده است». آن‌گونه که این همسایه می‌گوید، «نیمه‌شب پنج‌شنبه (۵ اسفند ۱۳۸۹) شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده که پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده‌اند».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که این چهار معترض سیاسی در حصر خانگی در منازلشان نیستند و به یک “خانۀ امن” در محلی نزدیک به تهران منتقل شده‌اند.

همچنین یک شاهد عینی از منطقه پاستور، محله‌ای که میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در آنجا زندگی می‌کنند، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که هیچ رفت‌وآمدی، حتی برای انتقال مواد غذایی به داخل کوچه اختر، مشاهده نشده است. از چند روز پیش ورودی کوچه اختر با دو در آهنی سیاه‌رنگ مسدود شده است.

“خانه امن”، بازداشتگاه مخفی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه خود می‌گوید اصطلاح “خانه امن” بازداشتگاه مخفی زندانیانی است که از لحاظ امنیتی دارای اهمیت بالا بوده و تحت نظارت و کنترل قوه‌ قضاییه و یا هرگونه مکانیسم نظارتی دیگری نیست.

به گفته‌ی این سازمان حقوق بشری، «سپاه پاسداران و سازمانهای امنیتی ایران به استفاده از خانه‌های امن برای اخذ اعترافات از زندانیان از طریق همه‌گونه روش و تکنیک […] مشهورند. چون از چنین به اصطلاح “خانه‌های امنی” در گذشته برای بدرفتاری با مخالفان حکومت استفاده شده است».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید نگران آن است که موسوی و کروبی به چنین مکانی منتقل شده‌ باشند.

در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است: «برخی از گزارش‌های رسیده به کمپین نشان می‌دهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که رهبری سرکوب وحشیانه‌ی شهروندان معترض به انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را به عهده داشت، مسئول نگهداری آنها در یک مکانِ مخفی ا‌ست.»

آرون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، می‌گوید: «ناپدید شدن اجباری این چهار چهره منتقد شناخته شده و انتقال آنان به مکانی مخفی نشان ‌دهنده‌ی ناتوانی قوه‌ قضاییه ایران در حمایت از حقوق شهروندان نسبت به سوء استفاده از این قوه توسط سازمان‌های امنیتی‌ است.»

MM/KG

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates