05.03.2011

تغییر به رهبری و نه رهبر نیازمند است

خودنویس: باز بوی بت سازی و شخصیت پرستی میاد. ۳۲ سال گذشت و هنوز ما نیاموختیم که تغییر به رهبری احتیاج دارد و نه رهبر. حتی خودنویس هم به‌دام این بازی افتاده است. شخصا شکی در ساده زیستی میر حسین موسوی و زهرا رهنورد ندارم و با وجود اختلاف نظرهای بسیار با اقای موسوی برای ایشان و خانم رهنورد احترام بسیاری قائلم. ولی هرچه فکر می کنم دلیلی نمی‌بینم که روز تولد اقای موسوی تاریخی مناسب برای تظاهرات خیابانی باشد. دلیلی هم نمی بینم که مردم برای دستگیری آقایان موسوی و کروبی و نه دیگر دستگیر شدگان به خیابان بریزند و قیام کنند، همچنانکه به خیابان نه ریختند و قیام هم نه کردند. اگر قرار بر قیام بود و جامعه امادگی انرا داشت، بسی دلیل و فرصت مهمتر وجود داشت و دارد. ما ایرانی ها گویا بدنبال دمکراسی نیستیم و فقط می خواهیم از شر کسانی که در این دوره از تاریخ حکومت را غصب کرده اند خلاص شویم و بدون انکه اداره کشورمان را خودمان بعهده گیریم بار دیگر انرا به قهرمان جدیدی واگذار کنیم. شاه را برداشتیم و کشور را دادیم دست خمینی. خاتمی را انتخاب کردیم و بعدش برگشتیم سر کار و زندگی‌مان. حالا به‌دنبال قهرمان بعدی هستیم و فعلا مانده‌ایم کروبی را انتخاب کنیم یا موسوی.

هنوز موسوی به قدرت نرسیده تولدش را جشن می‌گیریم، همچنانکه چهارم آبان تولد محمدرضا پهلوی را جشن می‌گرفتیم و روز درگذشت خمینی هم تعطیل عمومی است. دوستان به هر کشور دمکراتیکی که می خواهید سفر کنید و ببینید اصلا کسی می‌داند رئیس جمهور یا نخست وزیرش در چه روزی و حتی چه سالی متولد شده است؟ اکثریت مطلق کاتولیک‌ها از تاریخ تولد پاپ هم اگاه نیستند. ما رهبران سیاسی کشور را حتی اگر آنها هم نخواهند با این رفتارمان به دیکتاتور و رهبر تبدیل می‌کنیم، در حالی‌که دموکراسی به نهاد احتیاج دارد و هرگز از طریق فرد تامین نمی‌شود.

حکومت فردی حتا در بهترین شرایط بر پایه روابط ارباب و رعیتی استوار است. ارباب خوب می‌تواند امتیازهایی بدهد و ارباب بد آنها را بگیرد، در هر صورت مردم از حقوقی برخوردار نیستند. تفاوت امتیاز و حقوق ، تفاوت رهبر و رهبری، تفاوت اصلی حکومت غیر دموکراتیک با حکومت دموکراتیک است. ارکان دمکراسی توسط افراد اداره نمی‌شود بلکه بلکه احزاب، سندیکاها، مطبوعات آزاد هستند که سرنوشت حکومت را رقم می‌زنند و افرادی که در قدرت قرار دارند نمایندگان این نهادها هستند و همان‌گونه که سرکار گذارده شدند از کار هم برکنار می‌شوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates