07.03.2011

سونامی در عربستان؛اتحاد شیعه و سنی و لرزه در خاندان آل سعود

شفاف: با تصمیم حکومت عربستان برای آماده باش 10 هزار نفر از نیروهای امنیتی این کشور بمنظور مقابله با هرگونه تجمعات اعتراضی، خیزش مردم در عربستان وارد فضای جدیدی شد. بر این اساس، اقلیت حاکمیت عربستان که از تبار ملک عبدالعزیز بن سعود محسوب شده …
شفاف-گروه بین الملل:با تصمیم حکومت عربستان برای آماده باش 10 هزار نفر از نیروهای امنیتی این کشور بمنظور مقابله با هرگونه تجمعات اعتراضی، خیزش مردم در عربستان وارد فضای جدیدی شد.
این درحالی است که مخالفان حکومت عربستان مجددا روز چهارشنبه را روز خشم اعلام کرده و از مردم خواسته اند تا به خیابانها بیایند.

سرعت تحولات اخیر در جهان عرب ابتکار عمل را از حاکمان پیر آن گرفته تا جایی که تظاهرات روز جمعه خشم در عربستان علاوه بر شهرهای شیعه نشین در ریاض پایتخت شبه جزیره نیز دیده شد تا لرزه ای عمیق بر ارکان شکننده قدرت آل سعود ایجاد کند.

ابعاد مهم این مسئله در عربستان سعودی زمانی روشن تر می شود که بدانیم در روز جمعه خشم علیه رژیم آل سعود علاوه بر تظاهراتی که در شهرهای شیعه نشین شرق عربستان رخ داد، ریاض (پایتخت عربستان) نیز شاهد تظاهراتی مشابه با خواسته های تقریبا یکسان بود.

شاید هیچ کس فکر نمی کرد ریاض که از دیرباز به مقر امن سران آل سعود تبدیل شده روزی در تاریخ شاهد اعتراضات این چنینی علیه نوادگان “ملک عبدالعزیز” باشد. تظاهرات کنندگان در ریاض که تمامی آنها اهل سنت بودند، همچون شهرهای شیعه نشین الاحساء و قطیف پس از نماز جمعه به خیابانها ریختند و خواستار انجام اصلاحات سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

در واقع مهمترین نکته در تحولات اخیر شبه جزیره عربستان که تحولی تاریخی محسوب شده و موجبات نگرانی شدید مقامات سعودی را به وجود آورده است، همین گره خوردن مطالبات اقلیت 15 درصدی شیعیان با اکثریت اهل سنت است که اگر در تحولات آتی همچنان به هم پیوسته ادامه داشته باشد سرنوشت رژیم آل سعود را در صفحات تاریخ دفن خواهد کرد.

در اینجا سران رژیم آل سعود تداوم حکمرانی خود را در خطر دیده و رو به سرکوب و بازداشت مخالفان می آورند. از سوی دیگر همچنین بیانیه هایی از سوی مفتیان و سران وهابیت صادر می شود که در آن ابراز عقیده و نظر از طریق تظاهرات در تعارض با اصول اسلامی خوانده می شود.
بر این اساس، اقلیت حاکمیت عربستان که از تبار ملک عبدالعزیز بن سعود محسوب شده و در اتحادی همیشگی با وهابیت از تبار آل شیخ قرار دارند، نزدیک شدن مطالبات شیعیان و اهل سنت در شبه جزیره را خطرناک ترین عامل برای تداوم بقای حکومت خود می دانند. به صورتی که اگر دامنه اعتراضات از شرق شیعه نشین عربستان تا مرکز حکومت آل سعود در ریاض و سپس به مناطق غربی در شهر مدینه (که دارای اقلیت شیعه نیز هست) سرایت کند دیگر هیچ نیرویی یارای مقابله با این جنبش فراگیر مردمی را نخواهد داشت.

به واقع هراس اصلی رژیم شکننده آل سعود نیز از فراگیر شدن این اعتراضات به مناطق دیگر است که بنابر اعلام مخالفان در روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت، آن هم در زمانی که “ملک عبدالله” پادشاه پیر عربستان سعودی به تازگی چندین عمل جراحی را گذرانده و گفته می شود شرایط چندان مناسبی ندارد.

در اینجا وقوع یک رخداد احتمالی که شاید با مرگ ملک عبدالله آغاز شود، می تواند جرقه اختلافات گسترده سران آل سعود در انتخاب پادشاه تازه را کلید بزند. اینجاست که اختلافات حکومتی با اعتراضات مردمی می تواند عوامل اصلی سقوط رژیم آل سعود را فراهم کرده و آن را وارد مراحل تازه تری کند

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates