12.03.2011

اعتراض رسمی خبرگزاری فرانسه به اخراج نماینده‌اش از ایران

رادیوفرانسه: مدیرکل خبرگزاری فرانسه رسماً به اخراج سردبیر این خبرگزاری از ایران اعتراض کرد و این عمل مقامات ایرانی را ناعادلانه و غیرقابل توجیه خواند. صبح جمعه، دولت جمهوری اسلامی ایران سردبیر خبرگزاری فرانسه در تهران را بدون ذکر دلیل اخراج کرد. از آخرین انتخابات ریاست جمهوری تاکنون، فعالیت رسانه‌های خارجی در ایران روز به روز با موانع بیشتری مواجه شده است.

به دنبال اخراج سردبیر خبرگزاری فرانسه از تهران، مدیرکل این خبرگزاری، آقای امانوئل هوگ بلافاصله با صدور اعلامیه‌ای، به این تصمیم مقامات ایرانی اعتراض کرد.
در این بیانیه، آقای هوگ با ابراز انزجار از اخراج آقای جی دشموخ* از تهران، می‌نویسد: “خبرگزاری فرانسه همیشه به پوشش خبری دقیق و بی‌طرفانۀ رویدادهای ایران و دیگر نقاط جهان، به شدت پایبند بوده است. آقای جی دشموخ و سایر اعضاء دفتر تهران، به اعتراف همگان، وظیفۀ خود را به شکلی قابل‌تحسین و مطابق با معیارهای حرفه‌ای انجام داده‌اند. هدف گرفتن یکی از خبرنگاران این خبرگزاری، چنان که مقامات ایرانی به آن اقدام ورزیده‌اند، عملی مطلقاً ناعادلانه و غیرقابل توجیه است”.

سردبیر خبرگزاری فرانسه در تهران، آقای جی دشموخ*، روز جمعه به دستور مقامات ایرانی از کشور اخراج شد. دلیل این عمل اعلام نشده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که کارت خبرنگاری آقای دشموخ و ده نفر دیگر از نمایندگان رسانه‌های خارجی، در فردای تظاهرات روز ۲۵ بهمن ضبط شده بود. خبرگزاری فرانسه گزار‌شهای مفصلی در بارۀ وقایع آن روز منتشر کرده بود.

یکی از مدیران خبرگزاری فرانسه، آقای فیلیپ ماسونه، در واکنش به اخراج همکارش از تهران گفت: “جی دشموخ یک حرفه‌‌ای کهنه‌کار و بسیار دقیق است. اخراج او غیرقابل قبول و غیرقابل درک است. کار خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در تهران همیشه سرمشق بوده”….

جی دشموخ که چهل ساله است و تابعیت هندوستان را دارد، تاکنون مسئولیت‌های حساس و دشواری را به عهده داشته است. وی از ژانویۀ سال ۲۰۰۹ (زمستان ۱۳۸۷) به دفتر خبرگزاری فرانسه در تهران منتقل شد. آقای دشموخ همکاری خود را با این خبرگزاری از سال۲۰۰۱، در شهر بمبئی آغاز کرد و پس از چند سال کار در هند، به بغداد اعزام شد تا اوضاع آشفته و پرخشونت عراق را از سال ۲۰۰۵ به بعد، پوشش دهد.

در تهران نیز مأموریت جی دشموخ با آخرین انتخابات ریاست جمهوری و دنباله‌های پرتلاطم آن مصادف شد. خبرگزاری فرانسه در طول این مدت پیوسته در تهران حاضر و شاهد، و گزارش‌دهندۀ همۀ خبرهای مهم سیاسی و اجتماعی بوده است.
دولت ایران، در ماه‌های اخیر، حضور خبرنگاران خارجی را در محل تظاهرات ممنوع کرده بود. با این حال، خبرگزاری فرانسه، توانست گزارش وقایع را با دقتی قابل‌توجه در جهان منتشر کند.

دو سال قبل نیز یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه به نام فرهاد پولادی که مأموریت پوشش وقایع روز سیزده آبان را به عهده داشت، در تهران بازداشت، و یکی دو روز بعد آزاد شد.

اخراج سردبیرخبرگزاری فرانسه از تهران، نگرانی‌های زیادی را در رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کرده و این پرسش را پیش آورده است که آیا دفتر این خبرگزاری در تهران به کار خود ادامه خواهد داد یا خیر…
باید گفت که درصورت توقف کار خبرگزاری فرانسه در تهران، انتشار خبرهای ایران بسیار دشوارتر از پیش خواهد شد.

درآستانه برگزاری روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت که فردا(شنبه) در پاریس بر گزار میشود، جمهوری اسلامی ایران گام پیش تری در جهت محدود نمودن گردش آزاد خبر رسانی در ایران بر داشته و امروز(جمعه) جی دشموخ سردبیر خبر گزاری فرانسه در تهران را از این کشور اخراج کرده است.

اخراج جی دشموخ این پرسش را مطرح میکند که آیا دفتر خبر گزاری فرانسه در تهران میتواند کماکان بکار خود ادامه دهد، یا نه؟

اخراج سردبیر خبر گزاری فرانسه در تهران و بطور کلی محدویت های فزاینده ای که جمهوری اسلامی از فردای روز انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 برای رسانه های داخلی و خارجی و گردش آزاد اطلاعات بر روی اینترنت ایجاد نموده، موضوع گفتگوی ما با رضا معینی عضو سازمان گزارشگران بدون مرز میباشد.

رضا معینی میگوید که در واقعیت از سالها پیش محدود نمودن خبر گزاریهای خارجی از جمله خبر گزاری فرانسه و بسیاری از خبرنگاران مستقل در جمهور ی اسلامی آغاز شده است. این اولین باری نیست که یکی از همکاران ما در خبرگزاری فرانسه در ایران اخراج میشود، بلکه این چندمین باری است که طی سالهای اخیر خبر نگاران از ایران اخراج میشوند. این روند پس از 22 خرداد سال 1388 شدت گرفته و عملاً در ایران بجز تعداد محدودی خبر نگار و یا دفاتر خبر گزاریهای خارجی، کسان دیگری وجود ندارند.
رضا معینی اعتقاد دارد که جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر رژیم های استبدادی در سراسر جهان، عملاً یکی از دشمنان اطلاع رسانی مستقل است.برای نیل بدین مقصود، جمهور ی اسلامی نه تنها کیفیت و چگونگی گردش اطلاعات را کنترل میکند، بلکه عملاً میخواهد که کلیت خروج اخبار و اطلاعات از کشور را در دست و کنترل خود بگیرد.
رضا معینی میگوید که میتوان گفت که هم اکنون در ایران اطلاع رسانی مستقل وجود ندارد…

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates