17.03.2011

آیا جواد لاریجانی اعدام‌های گسترده را به سازمان ملل لو داد

خودنویس: یک منبع در حاشیه برگزاری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به خودنویس گفت که تنها فردی که می‌توانسته آمار اعدام‌های گسترده تابستان ۱۳۸۹را تایید کند، کسی جز محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران نبوده است.

در روز ۲۳ مارس، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی، اجرای اعدام‌های دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد را تایید کرد. بر پایه این گزارش وقتی کارمندان دفتر کمیسیاری عالی حقوق بشر در هنگام دیدار از تهران در دسامبر ۲۰۱۰ از طرف های ایرانی خود در این باره پرس و جو کردند آنها اعدام ۶۰ تن از افرادی که غالب آنها مرتبط با قاچاق مواد مخدر بودند را تایید کردند. این اعدام‌ها مربوط به تابستان گذشته بوده‌ است.

یک منبع در ژنو، در حاشیه برگزاری شورای حقوق بشر سازمان ملل، به خودنویس گفت کسی که خبر اعدام‌های را تایید کرده، کسی جز محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نمی‌توانسته این خبر را تایید کند.

اگر این خبر واقعیت داشته باشد، اولین باری نخواهد بود که لاریجانی مسائلی را با «خارجی‌»ها طرح کرده که به ضرر جناح حاکم تمام شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم اعلام کرد که منابعی به این گروه گفته‌اند که در روز یازدهم اسفند ۱۰ زندانی عادی بدون اطلاع خانواده و وکلایشان و به صورت پنهانی در این زندان اعدام شده‌اند. محکومان به اعدام نیز تا ساعاتی قبل از اعدام از زمان اجرای حکمشان بی خبر بوده‌اند. اتهام همه اعدام شدگان روز یازده اسفند مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده است.

احمد محسنی گرکانی، رییس دیوان عالی کشور نیز اخیرا در گفتگو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر تایید کرد که صدور حکم قطعی اعدام در ایران بسیار سریع‌تر از گذشته شده است و رسیدگی به برخی پرونده‌های اعدام برای مسوولان قضایی بسیار آسان شده است: «احکام قطعی اعدام از سوی دادگاه کیفری در کمتر از ۱۰ روز در دیوان عالی کشور رسیدگی می شود. و رسیدگی به پرونده هایی که حکم اعدام برای آنها صادر شده بسیار آسان است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates