21.03.2011

گزارش صبح امید از فساد مالی در بیت حائری شیرازی

صبح امید: انعکاس گسترده اخبار مربوط به محکومیت ۶ ساله شجاع ـ محمدطاهر ـ حائری شیرازی به زندان به اتهام فساد مالی در شعبه ۱۱۵ دادگاه شیراز، که واکنش‌‌ها و تحلیل‌های مختلف را در رسانه‌های مجازی و محافل عمومی به دنبال داشت، به بحران جدی برای آیت‌الله محی‌الدین حادری شیرازی عضو خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز و خانواده وی تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا که این روزها با تغییر مدیرعامل آن به محفلی برای اصولگرایان تندروی کیهان نویس تبدیل شده است، در مصاحبه‌ای با شیخ محمدحسن ـ شهاب ـ حائری داماد احمد توکلی و تنها فرزند آیت‌الله حائری در کسوت روحانیت تلاش کرد دامان امام جمعه شیراز از فساد مالی و اتهام زمین خواری پاک کند.

اما شهاب حائری که در دوران کودکی همواره از سوی برادر بزرگترش شجاع کتک می‌خورده به دلیل رابطه نه چندان خوبش با شجاع، در این مصاحبه نه چندان زیرکانه می‌کوشد دامان پدر را از فساد مالی پاک کرده و به گونه‌ای وانمود کند که گویی شجاع حائری با قطع ارتباط با خانواده و به صورت خود سرانه به اموری دست زده که شیخ پدر هم با آن مخالفت کرده است.

به گفته شیخ شهاب، برادرش بر خلاف نظر پدر وارد مباحث اقتصادی شده است و اگرچه افراد فاقد صلاحیت او را دوره کرده بودند، اما زمانی با بحران روبرو می‌شود که زمینی را برای باغ شهری می‌خرد که جز منابع ملی است.

شهاب حائری با فرار رو به جلو همچنان تلاش می کند که البته برادر خود را از این فساد مالی تبرئه کند ولی در کمال کند ذهنی به دیدار سال ۸۷ در خلال سفر استانی مقام رهبری به فارس به آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می‌کند که ایشان هم از سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های باغ شهر سازی فرزند شیخ حائری را بر حذر داشته و با این روند مخالف بوده‌اند.

صبح امید با بررسی پرونده فساد مالی در خانواده حائری به نکات جالب توجه دست یافته است.

۱- شرکت طوبی با سرمایه‌گذاری ۳ پسر و ۲ دختر آیت‌الله حائری شیرازی در سال ۸۵ راه اندازی می‌شود و به جز شیخ شهاب تمامی فرزندان حائری شیرای در هیأت مدیره آن عضویت داشته‌اند و شجاع حائری نیز مدیرعامل آن بوده است و تا کنون که حکم به محکومیت شجاع صادر شده است، همچنان تنها فرزندان حائری عضو آن هستند.

۲- شیخ شهاب مدعی است که پدرش یعنی آیت‌الله‌ حائری شیرازی استاد اخلاق دولت و امام جمعه سابق شیراز با عملکرد این شرکت مخالف بوده و حتی در نامه‌ای به شجاع خواسته این روند را متوقف کند؛ ادعای شیخ شهاب در صورتی مطرح می‌شود که تمامی فرزندان حائری به جز شیخ شهاب عضو هیأت مدیره این شرکت هستند و شیخ پدر می‌توانست با تسلطی که در خانواده داشت با برکناری شجاع مانع از تخلفات وی شود.

۳- آیت‌الله حائری پس از استقرار دولت دهم و حضور استاندار این دولت در فارس که موضوع مبارزه با زمین خواری توسط حسین قاسمی فرماندار شیراز علم شد، و برخی از اعضای دفتر امام جمعه سابق به فساد زمین خواری متهم شدند، در نامه‌ای دو پهلو به رئیس قوه قضائیه خواست که با متخلفان برخورد شود و در غیر این صورت با تهمت زنندگان برخورد شود. به این معنا که حائری پدر حتی تا به امروز به نظر خود برای تسلط بر اراضی دولتی پایبند است.

۴- آیت‌الله حائری چنان به موضوع باغ شهرسازی اعتقاد دارد که در سفر دوم دولت نهم به استان فارس، محمود احمدی‌نژاد را وادار کرد تا طرحی تصویب کند که بر اساس آن اراضی شیب دار استان فارس برای باغ شهرسازی در اختیار موسسه فلاحت در فراغت قرار می گرفت. و البته بسیاری از کارشناسانی مثل مهرزاد خرد رئیس فعلی جهادکشاورزی که امروز باغ شهرسازی را فاقد توجیه فنی و اقتصادی می‌دانند، آن روز برای اجرای این طرح هورا می‌کشیدند.

۵- حائری پدر در دهه ۷۰ همواره در تریبون نماز جمعه فریاد می‌زند که زمین و آب نباید دولتی باشد و مردم باید صاحب منابع طبیعی باشند؛ موضوعی که راه را برای تسلط بر اراضی ملی هموار می‌کرد.

۶- حائری پدر که برای اراضی تنگ خیاره و ملوس جان هم نقشه‌ها داشت، بارها در موضوع احداث مسکن مهر شیراز در منطقه لپویی با رضازاده استاندار سابق درگیر شد اما به دلیل فشار وزیر سابق مسکن کاری از پیش نبرد.

۷- شیخ شهاب از دیدارش با رهبر انقلاب و مخالفت ایشان با موضوع باغ شهرسازی در سال ۸۷ سخن می‌گوید؛ این در حالیست که عملکرد شجاع تا اواسط امسال ادامه داشته است. برای خانواده‌ای که مدعی ولایتمداری است و پدری که در هر منبر و محفل دم از تبعیت ولایی می‌زند و به عنوان یکی از مدعیان اصلی حریم ولایت تبدیل شده، جای تعجب است که چگونه در عمل از دستور رهبر و ولی فقیه خود سر پیچی کرده تا جایی که قوه قضائیه مجبور شود حکم صادر کند.

۸- چگونه آیت‌الله حائری با عملکرد فرزند خود در شرکت طوبی مخالف بود اما به سیدمحمدرضا رضازاده توصیه می‌کند که همسر شجاع یعنی مریم اردبیلی را به سمت مشاور خود و مدیرکل امور بانوان منصوب کند. تا آنجا که حتی به رغم دوبار زایمان در طول ۴ سال اردبیلی همچنان در این سمت باقی ماند.

۹- یکی از عروس‌ها و دخترهای آیت‌الله حائری در حالی در این شرکت عضویت دارند که همسر دخترش یعنی مهندس علیرضا نجابت و پدر دامادش یعنی حجت‌الله یراق طلایی مدیرکل و معاون صداوسیما سابق فارس برای تبلیغ عملکرد باغ‌شهرسازی از هیچ کوششی دریغ نکردند.

۱۰- شهاب مدعیست بدرش زمانی با بحران روبرو شد که زمینی می‌خرد اما زمین از اراضی منابع طبیعی است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شجاع با شکایت حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به اتهام اختلاس و کلاهبرداری به ۶ سال زندان محکوم می‌شود و همچنان نفوذ آیت‌الله حائری شیرازی مانع از شکایت دستگاه‌های دولتی شده است.

۱۱- شهاب مدعیست برادرش از توانمندی‌های اقتصادی برخوردار است که پدر به او اجازه کار در بازار را داده است. اما پرونده کاری شجاع که از تحصیلاتی در حد سیکل برخوردار است نشان می‌دهد که او یک بار هم در اوائل دهه ۸۰ به قائم مقامی معدن علوی در شمال فارس منصوب می‌شود، اما ریخت و پاش‌‌ها و عدم توانایی در امور اقتصادی بدهی قریب به یک میلیارد تومان را در کمتر از ۲ سال برجای می‌گذارد که با پا در میانی شیخ پدر موضوع از محل درامد معدن سنگ علوی جبران می‌شود. معدنی که قرار بود درآمد در اختیار مدارس علمیه و مدرسه عالی شهید مطهری قرار بگیرد.

۱۲- ریشه فساد مالی بیت آیت‌الله حائری اعم از اعضای خانواده و کارکنان دفترش را باید در شرکت فلاحت در فراغت جستجو کرد اما به گفته معاون دادستان شیراز ـ به نقل از خبرگزاری ایسنا ـ هنوز هیچ کله گنده‌ای محکوم نشده است.

۱۳- موضوع پرونده شکایت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با ترغیب مریم اردبیلی و کامران باقری لنکرانی ـ وزیر بهداشت دولت نهم ـ در این شرکت برای دستیابی به باغ‌شهری ۲ هزار متری سرمایه‌گذاری در دادگااه شیراز شعبه ۱۱۵ به ریاست قاضی داراب کریمی تحت فضارهای مختلف سیاسی و قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و به رغم دخالت‌های گسترده قاضی محمدعلی فاضل رئیس دادگاه شیراز برای جلوگیری از صدرو حکم اما این قاضی شجاع با تأکید بر استقلال قاضی در رای بدوی خود شجاع را به ۶ سال زندان و رد مال شاکیان در حد بیش از ۱۵ میلیارد تومان محکوم می‌کند.

۱۴- موضوع نگران کننده این پرونده تلاش قاضی محمدعلی فاضل رئیس دادگاه شیراز و خانواده حائری شیرازی برای تهدید شاکیان تا قبل از صدور رای دادگاه تجدید نظر است. گزارش صبح امید حاکیست خانواده حائری با همدستی برخی از عوامل خود سر و محمدعلی فاضل رئیس دادگاه شیراز تلاش می‌کنند شاکیان را با تهدید و ارعاب از شکایت خود منصرف کنند. این موضوع در مورد دستگاه‌های دولتی مثل اداره کل منابع طبیعی، جهادکشاورزی و مسکن وشهرسازی به عنوان مالکان دولتی اراضی تصرفی بیش از پیش وجود دارد که مبادا از شرکت‌های متعلق به بیت حائری شکایت کنند.

حال در چنین شرایطی شیخ محمدحسن ـ شهاب ـ حائری شیرازی که روزی پدرش آرزو می‌کرد جانشین میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تنباکو شود، برادر خود را به مصاحبه‌ای نه چندان آگاهانه می‌فروشد تا بلکه پدر ۷۰ و چندساله‌اش راهی برای فرار از اتهام فساد مالی داشته باشد. پدری که از سوی در کسوت استاد اخلاق دولت مطرح است و از سوی دیگر به عنوان یکی از تئوری پردازان نظام اسلامی.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates