29.03.2011

بررسی وضعیت تحصیلی مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد

بی‌بی‌سی: مهدی هاشمی می گوید که بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده علیه وی، پروپوزال دکترا (طرح پایان نامه) خود را شخصا نوشته است

در پی انتشار گزارشی در روزنامه گاردین، مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، این اتهام را که برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد بریتانیا از امتیازات تبعیض آمیز برخوردار شده است رد کرد.

آقای هاشمی در بیانیه ای که به بخش جهانی بی بی سی فرستاده، همچنین ادعای پرداخت کمک مالی به دانشگاه آکسفورد را رد کرده و گفته است که بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده علیه وی، پروپوزال دکترا (طرح پایان نامه) خود را شخصا نوشته است.

بیانیه فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از چاپ مطلبی در روزنامه گاردین در روز دوشنبه، در اختیار بخش جهانی بی بی سی قرار گرفت.

روزنامه گاردین، در گزارش خود اظهارات کاوه موسوی، از استادان مرکز مطالعات حقوقی- اجتماعی و رئیس بخش حقوق منافع عمومی دانشگاه آکسفورد مبنی بر ارایه کمک هایی از داخل دانشگاه به مهدی هاشمی برای تکمیل درخواست پذیرش او را منتشر کرده است.

آقای موسوی به گاردین گفته است که تردیدی ندارد ملاک های معمول پذیرش دانشگاه آکسفورد به هم ریخته است در حالی که دانشجویان به مراتب شایسته تری برای دوره دکترا وجود دارند.
آغاز تحقیقات در دانشگاه آکسفورد
به نوشته گاردین، طرح پایان نامه آقای هاشمی، در ژانویه سال گذشته و توسط پروفسور ادموند هرتزیگ و دکتر هما کاتوزیان دو استاد ارشد دانشکده مطالعات شرقی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفته است

به نوشته گاردین، با توجه به اینکه دانشجویان دکترا باید شخصا طرح پایان نامه خود را بنویسند، دانشگاه آکسفورد تحقیق در مورد این اتهامات را آغاز کرده است.

در جریان این تحقیقات، همچنین قرار است این ادعاها که زبان انگلیسی مهدی هاشمی برای تحصیل در آکسفورد کافی نیست، و اینکه وی بر خلاف ضوابط تعیین شده برای دانشجویان دکترا در محدوده 20 کیلومتری این دانشگاه زندگی نمی کند، بررسی شود.

مهدی هاشمی در بخشی از بیانیه خود، ضمن تاکید بر زندگی در محدوده 20 کیلومتری دانشگاه، گفته است که آکسفورد برای پذیرش داوطلبان تحصیل در دوره دکترا، فقط به دریافت پروپوزال اکتفا نمی کند و با داوطلبان مصاحبه هم انجام می دهد.

به گفته مهدی هاشمی رفسنجانی، دانشگاه همچنین، مدارک او از جمله لیسانس از دانشگاه تهران و فوق لیسانس از دانشگاه شریف را کاملأ بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که او از همه شرایط لازم برای تحصیل در دوره دکترا برخوردار است.

مهدی هاشمی در بیانیه خود افزوده است که اتهامات طرح شده در مورد نحوه پذیرش او در دانشگاه آکسفورد، بی احترامی به این دانشگاه است.

به نوشته گاردین، طرح پایان نامه آقای هاشمی، در ژانویه سال گذشته و توسط پروفسور ادموند هرتزیگ و دکتر هما کاتوزیان دو استاد ارشد دانشکده مطالعات شرقی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پروفسور ادموند هرتزیگ با خودداری از اظهار نظر در مورد اتهامات مطرح شده، به خبرنگار گاردین توصیه کرده که برای دریافت توضیح، به دفتر مطبوعاتی دانشگاه آکسفورد رجوع کند.

دکتر هما کاتوزیان نیز در پاسخ به گاردین گفته است که در هنگام بررسی طرح این پایان نامه، متوجه نسبت فامیلی نویسنده آن با اکبر هاشمی رفسنجانی نشده، چرا که نویسنده از نام فامیلی “بهرمانی” استفاده کرده است.
یک سخنگوی آکسفورد به روزنامه گاردین گفته است که این دانشگاه، قبل از کریسمس گذشته (چهارم دی ماه) در جریان اتهامات مطرح شده علیه مهدی هاشمی قرار گرفته و سپس، تحقیقاتی گسترده را در این زمینه شروع کرده است

نام کامل خانوادگی فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،”هاشمی بهرمانی” است و شهرت “رفسنجانی”، که اشاره به زادگاه او دارد، بخشی از نام خانوادگی ذکر شده در شناسنامه وی محسوب نمی شود.
تحقیقات ادامه خواهد داشت

یک سخنگوی آکسفورد به روزنامه گاردین گفته است که این دانشگاه، قبل از کریسمس گذشته (چهارم دی ماه) در جریان اتهامات مطرح شده علیه مهدی هاشمی قرار گرفته و سپس، تحقیقاتی گسترده را در این زمینه شروع کرده است.

وی تاکید کرده که گروه تحقیق، اتهامی را دریافت نکرده که موضوع آن، پذیرش مهدی هاشمی در مقطع دکترا، در ازای توقع منفعت مالی برای دانشگاه آکسفورد باشد.

این سخنگو افزوده که با این حال، دانشگاه به تحقیق در زمینه اتهام پرداخت پول به اشخاص برای کمک به اخذ پذیرش تحصیلی برای آقای هاشمی در مقطع دکترا ادامه خواهد داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates