30.03.2011

نامه محرمانه وزیر خارجه کشورمان چگونه به بیرون درز پیدا کرد: پشت پرده اهمال كاري پرونده ايران، آرژانتين! داخل،خارج

بولتن‌نیوز: چگونگی دست یافتن یک روزنامه آرژانتینی به نامه وزیر امور خارجه ایران خطاب به رئیس جمهور به نگارش در آمده بود هم کاملا عجیب است. انتشار این نامه با بازتاب های وسیعی در محافل رسانه های بین المللی روبرو شد و بلافاصله سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اولین واکنش رسمی کشورش در قبال این موضوع با تهدید آرژانتین . . .

بولتن نیوز : جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دولت نهم رابطه با کشورهای آمریکای جنوبی را به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردهای سیاست خارجی خود در دستور کار قرار داد و در چند سال اخیر حجم مبادلات میان ایران و کشورهای حوزه آمریکای لاتین به رقم های بی سابقه ای رسیده است و این نفوذ به ویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را نگران کرده است. در این میان اما کشور آرژانتین به عنوان یکی از کشورهای مهم این حوزه سال هاست به دلیل یک پرونده حقوقی روابط خود را با ایران به پایین ترین سطح ممکن خود رسانده است و در این میان تنها سفارتخانه های دوکشور فعالیت دارند .

کشور آرژانتین سال هاست انفجار سال 1994 مرکز یهودیان این کشور را به گردن جمهوری اسلامی ایران انداخته است و در این میان 5 تن از مقامات سابق و حال کشورمان از جمله سردار وحیدی وزیر دفاع را در این پرونده حقوقی بین المللی مقصر جلوه داده است و با این پرونده دروغین که در واقع رژیم صهیونیستی پشت پرده آن بود سال ها روابط خود با ایران را در نازل ترین سطح خود حفظ کرده است. پرونده ساختگی آمیا که دولت آرژانتین به کمک محافل صیهونیستی درسیستم قضایی این کشور برعلیه ایران تشکیل داده براثر بی تدبیری وزارت امور خارجه کشورمان منجر به صدور حکم اعلان قرمز توسط اداره حقوقی اینترپل برعلیه پنج تن از مقامات کشورمان گردید و این موضوع چالشی برای اخاذی منافع ملی کشورمان گردید . پرونده ای که دولت آرژانتین حداقل باید میلیاردها دلار برای “حک حیثیت” کشورمان بایستی غرامت به ایران پرداخت نماید .

اما بعد از گذشت 17 سال از این ماجرا زمزمه هایی مبنی بر خواست آرژانتین برای از سرگیری روابط با ایران و گسترش همکاری ها و به محاق بردن پرونده آمیا به گوش میرسد که در نوع خودش قابل توجه است .

روزنامه مشهور پرفیل چاپ بوینس آیرس در شماره جدید خود در گزارشی با اشاره به دست یافتن به نامه محرمانه علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان به دکتر احمدی نژاد مبنی بر در خواست آرژانتین برای فراموشی پرونده آمیا به شرط افزایش تبادلات تجاری تا سقف بیش از 1 میلیارد دلار از پادر میانی مقام های ارشد کشور سوریه در این درخواست خبر داده است . اما انتشار این نامه با بازتاب های وسیعی در محافل رسانه های بین المللی روبرو شد و بلافاصله سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اولین واکنش رسمی کشورش در قبال این موضوع با تهدید آرژانتین سفر هفته آینده وزیر خارجه آرژانتین به تل آویو را لغو و به بوینس آیرس هشدار داده است که نسبت به کشته شدگان پرونده آمیا بی تفاوت نباشد .

همچنین چگونگی دست یافتن یک روزنامه آرژانتینی به نامه وزیر امور خارجه ایران خطاب به رئیس جمهور به نگارش در آمده بود هم کاملا عجیب است چرا که این روزنامه ادعا می کند تصویری از این نامه را در اختیار دارد به همین دلیل مسئولین وزارت خارجه متاسفانه در این زمینه اهمال کاری کرده اند و باید در موضوع حفظ نامه های محرمانه مسئولین کشوری آن هم در سطح اول کشور حساسیت بیشتری به خرج دهند .

از طرف دیگر تکاپوی اسرائیل برای جلوگیری از برقراری دوباره رابطه آرژانتین با ایران نشان دهنده ترس این رژیم مجعول برای کامل شدن حلقه نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین است چرا که خود آرژانتین هم با هدف دست یافتن به یک رابطه معقول و پایاپای اقتصادی با ایران این درخواست را مطرح کرده است و با ورود این کشور تقریبا مهم ترین کشورهای آمریکای لاتین با ایران رابطه دارند.

این گزارش به خوبی نشان می دهد بسیاری از کشورهای دنیا به اهمیت رابطه با جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مستقل و فارغ از محدودیت های سیاسی بین المللی پی برده اند اما در همین زمینه هم مسئولان کشورمان باید با دقت کامل و با حفظ شان و جایگاه کشورمان به برقراری روابط اقتصادی با این کشورها بپردازند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates