06.04.2011

احمدی نژاد: پادشاه اردن به ایران می‌آید

فرارو: دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن باز هم حاشیه‌ساز شد. پیش از این بنا بود که وی برای حضور در جشن جهانی نوروز به ایران سفر کند که انتشار خبر این موضوع مخالفت‌های گسترده‌ای در پی داشت. بسیاری از اصول‌گرایان، به ویژه نمایندگان مجلس با این مسئله مخالفت کردند. به ویژه احمد توکلی، از مخالفت «مراکز تصمیم‌گیر» با این سفر سخن گفتند.

به گزارش فرارو؛ اگرچه گمان‌ها این بود که سفر ملک‌عبدالله به دلیل مخالفت‌های داخل ایران لغو شده است، اما اظهارات احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری روز گذشته خود، رنگ و بوی دیگری به ماجرا داد. وی بر خلاف اعلام قبلی، لغو سفر ملک عبدالله را تکذیب کرد و آن را تنها به تعویق افتادنی ناشی از برنامه‌های پادشاه این کشور دانست. محمود احمدی‌نژاد البته جمله کلیدی مدیریت خویش را نیز یادآور شد: «هيچ عقب‌نشيني در كار نبوده است. دولت تصميمات خود را به صورت سنجيده، پخته و بر اساس برنامه‌هاي بين‌المللي ملت ما انجام مي‌دهد و اينطور نيست كه كسي حرف بزند و دولت عقب‌نشيني كند».

نخستین کسی که به این سخنان واکنش نشان داد، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود. وی با تاکید بر حق رئیس دولت در دعوت از روسای سایر دولت‌های جهان، یادآور شد که این دعوت‌ها باید مبتنی بر عزت و حکمت و مصلحت باشد و دعوت ملک عبدالله «در شرایط کنونی منطقه به صلاح نیست».

پس از او، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، سخنگوی این کمیسیون نیز به مخالفت پرداخت. او علاوه بر وضعیت غیرعادی کشور اردن و لزوم حمایت از انقلابیون به سابقه این کشور در مشارکت در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرده است. فلاحت‌پیشه اردن را کانون لجستیک حمله عراق به ایران خوانده و ادامه داده است: «در مدت اخیر نیز رفتاری غیر از این از اردن ندیدیم و حتی در اعلام دکترین خاورمیانه بزرگ که از سوی آمریکا مطرح شد اردنی ها یکی از اضلاع مثلث سه گانه اردن، عربستان و مصر بودند که هدفشان ایران هراسی بود و هنوز نیزاین سیاست را دنبال می کنند».

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت نیز از جمله مخالفان این سفر است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بیان دلیل مخالفت خود با سفر ملک عبدالله اردن، به وضعیت غیرعادی این کشور اشاره کرده است: «حمایت ایران از ملت های مظلوم جهان با دعوت از پادشاه اردن سازگاری ندارد و من معتقدم رئیس جمهور باید این دعوت را لغو کند». وی با بیان این که اعتقادی به نبرد با سران این کشورها ندارد، اما در عین حال نباید برای آن‌ها فرش قرمز پهن کرد. به گزارش مهر وی تاکید رئیس جمهور بر پابرجا بودن سفر پادشاه اردن به تهران در نشست مطبوعاتی روز گذشته را واکنشی ناشی از روحیه مقاومت وی در برابر درخواست‌ها خواند.

البته همه اصول‌گرایان با این سفر مخالف نیستند. هستند نمایندگانی هم‌چون فاطمه آلیا که معتقدند باید با دعوت پادشاه اردن به ایران وی را از توطئه آمریکا آگاه نمود: «طرح توطئه اصلی آمریکا و صهیونیسم در حال شکل‌گیری است و آن این که آمریکا در نظر دارد سرزمین جدیدی را برای آوارگان فلسطینی در نظر بگیرد و این توطئه قرار است در خاک اردن اتفاق بیفتد، بنابراین باید به گونه ای پادشاه اردن را متوجه این توطئه و نقشه آمریکایی‌ها کرد». او می‌گوید برای بر هم زدن بازی آمریکا و جلوگیری از قدرت یافتن صهیونیسم این دعوت ضروری است.

از سویی دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب که این روزها ضعیف‌ترین دوران حیات سیاسی خود را تجربه می‌کنند در این‌باره نظر مساعدی دارند. علاوه بر مصطفی کواکبیان که در تذکری نسبت به سفر پادشاه اردن گفت: «ملک عبدالله حاکمی دیکتاتور است که مقام معظم رهبری هم با وی ملاقات نکردند». نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و دیگر عضو فراکسیون اقلیت نیز سفر ملک‌ عبدالله را باعث شرمندگی خوانده است. به گفته نماینده مردم ارومیه، «دعوت از پادشاه ظالم اردن وبرگزاری جشن‌های نوروزی در شرایط فعلی که داغ دار مسلمان منطقه هستیم باعث شرمندگی است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates