08.04.2011

لاریجانی: حمایت ایران از قیامهای منطقه فرقه ای نیست

بی‌بی‌سی: لاریچانی: برقراری رابطه بین ایران و مصر ملازماتی دارد که باید شرایط از طرف مصر انجام شود

رئیس مجلس ایران گرایش های فرقه ای مقامات جمهوری اسلامی در حمایت از اعتراضات منطقه ای را رد کرده و از “ملزوماتی” برای برقراری رابطه سیاسی با مصر سخن گفته است.

روز جمعه، 19 فروردین (8 آوریل)، رادیو دولتی ایران گزارش کرد که علی لاریجانی، رئیس مجلس که به حوزه انتخابیه خود در قم سفر کرده، در دیدار با برخی از روحانیون ساکن این شهر در شامگاه پنجشنبه، از حمایت آنان از اعتراضات مردم بحرین علیه حکومت این کشور تشکر کرده است.

آقای لاریجانی در سخنان خود در قم، که پایگاه اطلاع رسانی مجلس – خانه ملت – آن را منتشر کرده، با رد این نظر که حمایت جمهوری اسلامی از برخی اعتراضات منطقه ای جنبه فرقه ای دارد، گفت: “ایران از قیام های مردم مصر، تونس و یمن حمایت کرد در حالیکه اکثریت مسلمانان این کشورها اهل تسنن هستند، بنابراین، موضوع ایران بحث فرقه ای نیست بلکه از منظر انسانی به مسائل نگاه می کند.”

وی افزود: “مردم بحرین شیعه هستند اما مسلمانند و نباید به خاطر شیعه بودن، تحت ظلم قرار گیرند.”

مقامات و رسانه های دولتی در جمهوری اسلامی اعتراضات عمومی علیه رهبران برکنار شده مصر و تونس و رهبران کنونی یمن، بحرین و لیبی را حاصل تاثیر پذیری مردم این کشورها از انقلاب اسلامی در ایران و مخالفت آنان با غرب دانسته و از این اعتراضات حمایت کرده اند هر چند تظاهرات ضد حکومتی در سوریه را به دخالت خارجی نسبت داده اند.

اکثریت مردم سوریه سنی هستند اما رهبری این کشور در دست شیعیان علوی است هر چند مقامات سوری نظام سیاسی این کشور را سکولار می دانند و مخالفان نیز بر غیرمذهبی بودن خواست خود تاکید داشته اند.

آقای لاریجانی در اشاره ای تلویحی به اقدام عربستان سعودی و امارات عربی متحده در اعزام نیرو به بحرین و اتهام دخالت ایران، گفت که برخی مقامات کشورهای عربی می خواهند قیام های منطقه ای را به عاملی برای تفرقه افکنی تبدیل کنند و گفت: “مگر با حضور نظامی سایر کشورها در بحرین، اوضاع آرام ترشد، بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد.”

رئیس مجلس ایران همچنین با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه مصر در مورد تمایل به بهبود روابط با جمهوری اسلامی، آن را “گامی مثبت و برخاسته از انقلاب مصر” توصیف کرد و گفت که برقراری روابط “ملازماتی دارد که باید شرایط از طرف مصر انجام شود تا ایران نیز قدم بردارد.”

علی لاریجانی در مورد “این ملازمات” که ظاهرا شامل خواست های طرف ایرانی است، توضیحی نداد اما در روزهای اخیر، برخی گزارش های تایید نشده حکایت از آن داشته که دولت مصر برای برقراری روابط با ایران خواستار اقداماتی از جمله حذف نام قاتل محمد انور السادات، رئیس جمهوری اسبق این کشور، از یکی از خیابان های تهران است.
حمایت از مطالبات مردم کشورهای منطقه

رئیس مجلس در عین حال، اظهارات اخیر وزیرخارجه و رئیس مجلس اردن در مورد تلاش ایران برای بهره برداری از تحولا منطقه را مردود دانست و گفت که مردم این کشورها “برای تامین حقوق اولیه در رابطه با دموکراسی و تعیین سرنوشت به دست خودشان” دست به اعتراض زده اند.
تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت بحرین و عربستان

در تهران تظاهراتی علیه برخورد حکومت بحرین با معترضان برگزار شده است

آقای لاریجانی دولت هایی را که برای مقابله با تظاهرات مردم به خشونت متوسل می شوند محکوم کرد و گفت: “کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد و از این رو، جمهوری اسلامی از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع می کند.”

از اواسط ماه مارس و پس از اقدامات ماموران امنیتی بحرین در متفرق کردن معترضانی که برای چند هفته در یکی از میدان های پایتخت بحرین تجمع کرده بودند، در ایران تظاهراتی علیه رهبران بحرین سازمان یافته و مقامات و نهادهای حکومتی و مذهبی جمهوری اسلامی، اقدامات دولت بحرین را هدف انتقاد شدید قرار داده اند.

از جمله، در تهران در برابر سفارتخانه های بحرین و عربستان سعودی، که همراه با امارات عربی متحده نیروهایی به بحرین اعزام کرده، تظاهراتی برگزار شده است و قرار است روز جمعه نیز، به سوی این دو محل راهپیمایی شود.

همزمان، رسانه های عمومی در ایران نیز گزارش هایی را در مورد برخورد خشونت آمیز ماموران بحرینی با معترضان و تلاش برای مقابله با مخالفان منتشر کرده و از جمله روز جمعه، خبرگزاری فارس نوشت که رژیم بحرین برای ارعاب معترضان، صفحه ای را در شبکه های اجتماعی اینترنت به راه انداخته و از مردم خواسته است مخالفان را شناسایی و به نهادهای امنیتی معرفی کنند.

در مقابل، دولت های بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی و غربی، ایران را متهم کرده اند که با شماری از رهبران شیعه بحرین در ارتباط بوده و با توجه به اینکه اکثر شهروندان بحرینی شیعی مذهب هستند، در نظر داشته است از تظاهرات مردم آن کشور به نفع خود بهره برداری کند.

بعضی مقامات غربی همچنین با اشاره به نحوه برخورد ماموران و نهادهای امنیتی ایران با اعتراضات مردم، از جمهوری اسلامی خواسته اند حق شهروندان خود را برای تجمع و اعتراض و دسترسی به اطلاعات را دست کم در حد سایر حکومت های منطقه، رعایت کند.

مقامات جمهوری اسلامی اعتراضات مردم به خصوص پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را غیرقانونی و ناشی از توطئه خارجی دانسته و ضمن برخورد با معترضان و برقراری محدودیت هایی در زمینه ارتباطات و فعالیت رسانه های داخلی و خارجی، تعداد زیادی از منتقدان را بازداشت، محاکمه و مجازات کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates