09.04.2011

وقتی شرکت ملی گاز از قافله عقب می ماند ؛ قبض های نجومی و قسط های خنده دار!

عصرایران: واقعاً اگر از دو سال قبل ، شرکت ملی گاز به طور جدی و فراگیر ، شروع به تفکیک کنتورها می کرد ، آیا امروز شاهد این حجم از نارضایتی بودیم؟
طرح ملی هدفمندی یارانه ها ، می تواند با ندانم کاری برخی نهادهای مسوول دچار خدشه شود و این در حالی است که مردم اصل طرح را برغم برخی فشارها و تضییقاتش به عنوان یک راهبرد ملی که منافع دراز مدتش عاید کشور می شود ، پذیرفته و تا کنون نیز همراهی خوبی از خود نشان داده اند.
به گزارش عصرایران ، یکی از نهادهایی که تا کنون نتوانسته است با دوراندیشی و درایت این طرح را اجرا کند و لذا اعتراضات و نارضایتی های متعددی را نیز در سطح جامعه رقم زده ، شرکت ملی گاز است.

از بین تمام قبض هایی که در طول ماه های گذشته به در خانه های مردم رسیده، هیچ کدام مانند قبض های گاز مردم را شوکه و نقره داغ نکرده است. علت هم مشخص است: از دیرباز به دلیل ناچیز بودن بهای گاز ، اکثر مشترکان خانگی که در مجتمع های مسکونی زندگی می کنند ، برای کل واحدها تنها یک انشعاب گرفته اند و اکنون با تصاعدی شدن بهای گاز مصرفی ، ناگهان رقم قبض هایشان به گونه ای بی سابقه افزایش پیدا کرده است.

این موضوع نه تنها نارضایتی مردم را به همراه داشته ، بلکه پای مجلس را هم به میان کشیده و نمایندگان قصد دارند حقوق موکلان خود در این زمینه را پیگیری کنند.

این که در صدر این مطلب آوردیم که شرکت ملی گاز در اجرای طرح هدفمندی درایت و دوراندیشی نداشته به این دلیل است که این شرکت دستکم دو سال وقت داشته است تا پیش از اجرای طرح هدفمندی ، انشعاب های گاز مشترکان خانگی را تفکیک کند تا با آغاز طرح چنین مشکلی پیش نیاید.

با این حال آقایان مسوول در این شرکت ، آنقدر در این زمینه تعلل کردند که موعد اجرای طرح فرا رسید و قبض های ناموجه شان ، در همان آغاز طرح خاطره ای تلخ در اذهان مردم رقم زد و تازه بعد از آن شروع کردند به تبلیغات تلوزیونی که ایهاالناس به ما مراجعه کنید تا 48 ساعته و با کمترین هزینه ، انشعاب های گازتان را مجزا کنیم ولی آن طور که رسانه ها گزارش کرده اند مجزاسازی کنتورها ، با توجه به تقاضای زیاد در کوتاه مدت میسر نبوده است و مردم کمتر شاهد تحقق وعده های داده شده در تبلیغات تلویزیونی بوده اند.

واقعاً اگر از دو سال قبل ، شرکت ملی گاز به طور جدی و فراگیر ، شروع به تفکیک کنتورها می کرد ، آیا امروز شاهد این حجم از نارضایتی بودیم؟ مگر رئیس جمهور از مدت ها قبل به نهادهای مختلف و درگیر با اجرای این طرح گوشزد نکرده بود که مقدمات اجرای طرح را فراهم آورند و انصافاً نیز اکثر نهادها و وزارتخانه ها مانند سیستم بانکی ، وزارت بازرگانی ، سازمان تعزیرات و حتی اصناف و بخش های خصوصی تا مدت ها مشغول بستر سازی برای اجرای این طرح بودند؟ پس چرا شرکت ملی گاز از این قافله ملی عقب افتاد و طرحی بدان عظمت را با ندانم کاری خود مخدوش ساخت؟

جالب این که بعد از رسیدن قبض های نجومی به در خانه های مردم ، شرکت ملی گاز زیر بار تعدیل ارقام قبوض نرفت و طرحی را ارائه کرد که بیش از آن که اجرایی باشد موجبات خنده را فراهم ساخت ؛ شرکت ملی گاز اعلام کرد که حاضر است ارقام قبوض را به صورت قسطی از مردم بگیرد و این در حالی است که قبض های گاز ، خود به صورت مستمر صادر می شوند و این گونه نیست که مثلاً سالی یک بار بیاید و مردم در اقساط 12 ماهه بپردازند. نکته اینجاست که مدیرعامل شرکت ملی گاز از یک طرف می گوید: “در حال حاضر قبوض تمامی مشترکان گاز در بخشهای مختلف کشور 43 یا 30 روزه صادر می شود و در آینده‌ای نزدیک تمامی قبوض گاز مشترکان را به صورت یک ماهه صادر کنیم.” و از طرف دیگر اعلام می شود که مردم می توانند قسطی پرداخت کنند و نمی گویند قبضی که هر ماه می آید ، چگونه قسطی می شود؟!

به هر حال از نمایندگان مجلس انتظار می رود در بررسی موضوع ، واقعاً و نه از سر ناچاری و رفع تکلیف، پیگیر حقوق تضییع شده موکلان خود باشند و ضمن استخراج آمار دقیق ارقام اضافی اخذ شده و استرداد آنها به مردم در قبض های بعدی ، شرکت ملی گاز را مکلف به تفکیک سریع کنتورهای گاز در یک بازه زمانی کوتاه نمایند و اجازه ندهند قبل از این تفکیک ، فرمول تصاعد بر مردم فشار بیاورد.همچنین باید فرمولی نهایی ، عادلانه و قابل اجرا برای مشترکانی که از سیستم گرمایش مشترک مانند موتورخانه استفاده می کنند و عملاً امکان تفکیک وجود ندارد ، تنظیم و اجرایی شود تا شاهد اجحاف در حق مشترکان نباشیم.

با همه این اوصاف ، نباید اصل طرح هدفمندی را با تمسک به برخی خبط و خطاها زیر سوال برد بلکه باید با اصلاح نواقص ، آن را به سرمنزل مقصود رساند که اقتصاد ملی ایران چاره ای جز این ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates