28.05.2007

احضار سفیر سوئیس به دلیل ‘جاسوسی آمریکا’

بی‌بی‌سی: فیلپه ولتی، سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار شده است
در آستانه ديدار مقام های ايرانی و آمريکايی در عراق، وزارت امور خارجه ايران در اعتراض به آنچه دخالت خصمانه دولت آمريکا در امور داخلی ايران خوانده، سفير سوئيس – حافظ منافع ايالات متحده در تهران – را احضار کرد.
ايران پيشتر اعلام کرده بود چند ‘شبکه جاسوسی’ تحت هدايت آمريکا را شناسايی کرده است.

احمد سبحانی، مدير کل آمريکای وزارت خارجه ايران، در ديدار با سفير سوئيس دولت و سرويس های اطلاعاتی آمريکا را به ‘جاسوسی در خاک ايران’ متهم کرد.

او رفتار آمريکا را “مغاير با تعهدات بين ‌المللی در خصوص ضرورت احترام به ‌حق حاکميت ملی و استقلال کشورها” ناميده است.

اقدامات جاسوسی دولت آمريكا در خاک ايران در تعارض با تعهدات بين ‌المللی اين كشور … و ناقض بيانيه الجزايز منعقده ميان ‌دو كشور درخصوص عدم مداخله در امور داخلی ايران است

احمد سبحانی، مدير كل آمريكای وزارت خارجه ایران

رسانه های ايرانی پيشتر با انتشار بيانيه وزارت اطلاعات ايران اعلام کردند گروه هايی شناسايی شده اند که به گفته مقام های ايرانی در مناطق غرب، جنوب غربی و مرکزی ايران ‘با هدف نفوذ و انجام اقدامات خرابکارانه’ فعاليت می کرده اند.

کاخ سفيد آمريکا در واکنش تاکيد کرده است درباره اتهامات مربوط به مسائل اطلاعاتی – امنيتی اظهار نظر نمی کند.

احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه ایران و ‘اعتراض شدید’ این کشور به دولت آمریکا در حالی صورت می گیرد که طبق برنامه نمایندگانی از دو کشور باید دوشنبه، 28 ماه مه، در بغداد با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

هر دو طرف تأکید کرده اند مذاکرات تنها در مورد وضعیت عراق خواهد بود.

کیان تاجبخش چهارمین فرد با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی است که پس از ورود به ایران اجازه خروج نیافته است

سختگیری در مورد ‘رابطه با بیگانگان’

مقام های جمهوری اسلامی هدف آمریکا را ‘تغییر رژیم’ در ایران می دانند و از زمان حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق نیز مکررا این کشور – و بریتانیا – را به ‘خرابکاری’ و ‘تحریک’ برخی جریان های قومی به ویژه در مناطق مرزی متهم کرده اند.

مناطقی که در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران از آنها به عنوان حوزه فعالیت ‘شبکه های جاسوسی’ نام برده شده، به ویژه مناطق غرب و جنوب غربی، به دلیل همسایگی با عراق، نفت خیز بودن، و حضور پرشمار اقلیت های قومی کرد و عرب، از اهمیت ویژه ای برای دولتمردان ایرانی برخوردار است.

در هفته های اخیر چهار ایرانی با تابعیت دوگانه که به این کشور سفر کرده بودند، اجازه خروج از ایران نیافته و در مواردی بازجویی و بازداشت شده اند اما مشخص نیست ‘شبکه’ هایی که از آنها نام برده شده با بازداشت های اخیر ارتباطی دارد یا نه

بیانیه اخیر وزارت اطلاعات ایران جزئیات بیشتری در مورد آنچه ‘شبکه های جاسوسی’ نامیده شده، اعلام نکرده و تنها از ‘سرويس ‌های اطلاعاتی اشغالگران’ و ‘برخی جريان ‌های موثر عراقی’ به عنوان هدایت کنندگان این شبکه ها نام برده است.

در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن ماه 1385) غلامحسین محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران، از شناسايی يکصد جاسوس سازمانهای اطلاعاتی آمريکا و اسرائيل در مناطق مرزی ايران خبر داده بود که به گفته وی، قصد داشتند به اطلاعات نظامی و سياسی ايران دست يابند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates