17.04.2011

مسئولیت شرکت زیمنس در حملۀ ویروس استاكس نت به تأسیسات ایران

رادیوفرانسه: رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوری اسلامی، شرکت زیمنس و همچنین دولت‌های آمریکا و اسراییل را در حملۀ ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ایران مسئول دانست. وی که این حمله را غافلگیرانه توصیف کرد، افزود: شركت زيمنس بايد پاسخگو باشد و توضيح دهد كه از چه طريقي كدها و نرم افزار اصلي را در اختيار دشمنان قرار داده و زمينه تهاجم سايبري عليه ما را فراهم كرده است.

در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا، سردار جلالی، رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوری اسلامی ایران حمله ويروس استاكس نت به تأسیسات ایران را “اولين طليعه جنگ سايبري درايران” نامید و گفت: “اگرچه حمله استاكس نت غافلگيرانه بود اما متخصصان ما به خوبي با آن مقابله كردند… كارشناسان فني ايراني، منشا و چگونگي نفوذ و روشهاي مقابله و مهار ويروس استاكس نت را مورد بررسي قرار داده اند”.
سازمان پدافند غيرعامل که نوعی سازمان دفاع غیرنظامی محسوب می‌شود، به نوشتۀ خبرگزاری ایرنا “وظيفه هماهنگي براي ايجاد زيرساختهاي غيرنظامي در مقابل حملات دشمنان و كاهش آسيب پذيري كشور را بر عهده دارد”.

سردار جلالي در بارۀ حملۀ ویروسی به ایران گفت: “اين يك اقدام خصمانه عليه كشور ما بود كه اگر به موقع با آن مقابله نمي شد احتمال داشت صدمات مالي و جاني زيادي وارد كند… ابعاد سياسي و حقوقي اين تهاجم سايبري را بايد وزارت امور خارجه و ساير مراجع سياسي و قضايي پيگيري، و به مراجع ذيصلاح بين المللي شكايت كنند”.
وی افزود که “كشورهاي مهاجم بايد مسووليت حقوقي حمله سايبري را بپذيرند”، چرا که “در صورت اختلال در حوزه نفت، گاز، برق و پتروشيمي، امكان داشت خسارت هاي سنگين به كشور ما وارد شود”.

سردار جلالي سپس شرکت زیمنس را در این خرابکاری مسئول دانست و گفت: “مسوولان فني و اجرايي بايد نسبت به نرم افزار اسكاداي* زيمنس كه بستر فعاليت ويروس استاكس نت را فراهم كرده پيگيري حقوقي انجام دهند”.

اسکادا* به برنامه‌هایی گفته می‌شود که در سیستم‌های نظارت صنعتی کاربرد دارد و امکان می‌دهد که تمامی مراحل روند تولید از قبیل تبدیل، ساخت و حمل ونقل تحت کنترل قرار گیرد.
در ادامه، سردار جلالي گفت که در این ماجرا “اعتبار و جايگاه شركت زيمنس زير سوال رفته است” و سپس افزود: “شركت زيمنس بايد پاسخگو باشد و توضيح دهد كه بر چه اساس و از چه طريقي كدها و نرم افزار اصلي را در اختيار دشمنان قرار داده و زمينه تهاجم سايبري عليه ما را فراهم كرده است”.

رييس سازمان پدافند غير عامل جمهوری اسلامی در ادامه به خبرگزاری ایرنا توضیح داد که “بررسي ها و تحقيقات ما نشان مي دهد كه منشاء ويروس استاكس نت به آمريكا و رژيم صهيونيستي بازمي گردد”.
وی افزود: “ويروس استاكس نت زماني كه در سيستم كامپيوتري مستقر مي شود، در مرحله اول، كار شناسايي را انجام مي دهد و در مرحله بعد، اقدام به ارسال گزارش از سيستم آلوده به مقصد مورد نظر مي كند… با پيگيري گزارش‌های ارسال شده مشخص شد كه مقصد نهايي اين گزارش ها رژيم صهيونيستي و ايالت تگزاس آمريكا است”.

سازمان پدافند غيرعامل در سال ۱۳۸۲ با فرمان آیت‌الله خامنه‌ای به وجود آمد و در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت. قبل از سردار جلالی، ریاست این سازمان به عهدۀ سردار نقدی بود.
حدود دو ماه قبل اعلام شد که “قرارگاه جنگ سایبری” یکی از زیرمجموعه‌های سازمان پدافند غیرعامل خواهد بود .در آن زمان، سردار جلالی از “هکر”های اینترنتی دعوت به همکاری کرد و گفت: “ما از حضور فعال هکرهایی که با حسن نیت و فعالیت انقلابی بخواهند در راستای اهداف جمهوری اسلامی فعالیت کنند استقبال می‌کنیم”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates