28.05.2007

مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا خاتمه یافت

بی‌بی‌سی: هیات های نمایندگی دو طرف دیدگاههای کلی خود را در اجلاس بغداد مطرح کردند
مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در باره عراق که پیش از ظهر روز دوشنبه، 28 مه در بغداد آغاز شده بود، پس از چهار ساعت خاتمه یافت.
این مذاکرات در دفتر نوری مالکی، نخست وزیر عراق واقع در منطقه سبز امنیتی بغداد برگزار شد و ریاست هیات های نمایندگی ایران و آمریکا را حسن کاظمی قمی و رایان کروکر، سفیران ایران و آمریکا در عراق بر عهده داشتند.

پس از افتتاح اجلاس توسط نوری مالکی، نخست وزیر عراق، مذاکرات با حضور چند تن از مقامات ارشد عراقی ادامه یافت.

منابع دولت عراق جو مذاکرات را دوستانه توصیف کرده اند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق پس از افتتاح این اجلاس، به خبرنگاران گفت که دستور کار مذاکرات را منحصرا موضوع شرایط عراق تشکیل می دهد زیرا طرح مباحث دیگر، باعث پیچیده شدن گفتگوها می شود.

پس از خاتمه این جلسه، رایان کروکر، سفیر ایالات متحده، در یک نشست خبری به سئوالات رسانه های همگانی درباره مذاکرات دو طرف پاسخ داد.

وی گفت که طرف ایرانی در این اجلاس دیدگاه های خود را در مورد روابط ایران و عراق بیان داشت و طی آن، حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق را “اشغال خارجی” خواند.

آقای کروکر افزود که هیات نمایندگی ایران جزئیات بیشتری در مورد رویکرد خود نسبت به بحران امنیتی عراق مطرح نکرد هرچند اقدامات ایالات متحده در حفظ امنیت این کشور را ناکافی خواند.

سفیر ایالات متحده در این نشست خبری گفت که هر دو طرف در سخنان خود بر حمایت از دولت عراق تاکید نهادند و از این جهت، اجلاس روز دوشنبه را می توان مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود که در این جلسه، مساله حمایت سپاه پاسداران از گروه های شورشی عراق را مطرح کرده است.

در مورد احتمال برگزاری دور دیگر مذاکرات، رایان کروکر گفت که مقامات عراقی دعوت برای دور دیگر مذاکرات را مطرح کرده اند و افزود که در صورت دریافت چنین دعوتی، مقامات آمریکایی آن را بررسی خواهند کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates