19.04.2011

نام چهارده ایرانی در لیست متهمان دادگاه ترور رفیق حریری

ایران بریفینگ: فوریه ۲۰۰۵ انفجار بیش از یک تن تی.ان.تی در مرکز بیروت باعث جان باختن رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، شد. پنج سال پس از ترور رفیق حریری، این کشور مرحله جدیدی را آغاز کرده که در آن موازنه نیروهای سیاسی تغییر کرده است.

فوریه ۲۰۰۵ انفجار بیش از یک تن تی.ان.تی در مرکز بیروت باعث جان باختن رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، شد. پنج سال پس از ترور رفیق حریری، این کشور مرحله جدیدی را آغاز کرده که در آن موازنه نیروهای سیاسی تغییر کرده است.

اختصاصی ایران بریفینگ :

پس از آنکه در ماه فوریه سالجاری میلادی دادستان پرونده ترور رفیق حریری در دادگاه بین المللی سازمان ملل کیفرخواست اولیه را تنظیم و به دادگاه ارائه نموده است ، اکنون از سوی منابع آگاه در دادگاه مشخص شده است که نام چهارده ایرانی به عنوان متهمان درجه دو و سه این پرونده در کیفرخواست موجود می باشد .

در میان این نامها به غیر ازنام علی خامنه ای و فرماندهان وقت کل سپاه پاسداران ونیروی قدس می توان به وزیروقت امورخارجه ایران و همچنین سفیر ایران در لبنان و چند کارمند سفارتخانه های ایران در لبنان و سوریه اشاره کرد ، همچنین نام دو ایرانی نیز که از تجار و سرمایه گذاران در عرصه غلات می باشند نیز در این پرونده وجود دارد که از طریق محموله های تجاری مواد منفجره و همچنین خودرویی را ازکشوری در آسیای شرقی به همین منظور به لبنان فرستاده اند.

گفتنی است یک مقام آگاه در دادگاه لاهه که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایران بریفینگ اظهار داشت از چند ماه پیش ایران و یک کشور اروپایی در صدد گفتگو و رایزنی هستند تا نام دست کم رهبر و فرماندهان ارشد نظامی ایرانی از میان متهمان این دادگاه حذف شود .

برپایه همین خبر علی خامنه ای و فرماندهان کل و نیروی قدس سپاه به عنوان آمرین این ترورمتهم می باشند که پشتیبانی و تدارکات این ترور را برعهده داشته اند و وهیجده عضو حزب الله لبنان به عنوان مجریان و سه افسر پلیس لبنان به عنوان عامل شناخته شده اند .

یادآوری می کنیم که رفیق حریری نخست وزیر لبنان در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ میلادی بر اثر انفجاریک خودروی بمبگذاری شده بر سر راه کاروان موتوری‌اش در بیروت به قتل رسید.

از همان ابتدا انگشت اتهام همگان بسوی سوریه و حزب الله لبنان نشانه رفت که براثر همین فشارها دو ماه پس از ترور رفیق حریری، نیروهای امنیتی و نظامی سوری تحت فشار اتهامات و افکار عمومی مجبور به خروج از لبنان شدند و حزب الله لبنان هم بشدت تحت فشار قرار گرفت .

حزب الله لبنان از همان ابتدا با واکنشهای تند و عصبی خود نسبت به این اتهامات پاسخ گفته است و بازداشت هیجده تن از اعضای خود را اقدامی آمریکایی و مزدورانه توسط دادگاه دانسته است .

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران نیز در دیدار با امیر قطر،نسبت به اتهامات وتحقیقات دادگاه لاهه واکنش نشان داده و گفت که دادگاه ویژه بین‌المللی سازمان ملل برای رسیدگی به ترور رفیق حریری، «دادگاهی فرمایشی است که هر حکمی بدهد، مردود است.» سخنان وی پس از آن بیان شد که مسئولان حزب‌الله لبنان گفته بودند انتظار دارند دادگاه ویژه بین‌المللی «به دروغ» اعضای حزب‌الله را به دست داشتن در ترورنخست‌ وزیر پیشین لبنان متهم کند. این اظهارات واکنش های بین المللی را تا به امروزبرانگیخته است .

گفتنی است در این دادگاه بیش از ده شاهد از کشورهای مختلف همچون سوریه، لبنان، فرانسه ،عراق و ایران جمع آوری شده اند تا نسبت به فعالیتهای تروریستی حزب الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران شهادت دهند .

از میان شاهدان دادگاه فوق آنچنان که روزنامه لبنانی الدیار در دسامبر سال گذشته نوشته بود دو عضو سابق سپاه پاسداران نیز از جمله شاهدان دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان می باشند .

روزنامه الدیار به نقل از منابع مطلع مدعی شده بود که این دو عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعاتی درباره دست داشتن سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در ترور حریری در اختیار دادگاه بین المللی قرار داده اند ، این دو شاهد ایرانی علیرضا عسگری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معاون سابق وزیر دفاع ایران و امیر فرشاد ابراهیمی از اعضای سابق نیروی قدس سپاه می باشند .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates