28.05.2007

تریبون آزاد دانشجویی «پاسداشت اهوریان در بند» در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد

خبرنامه امیرکبیر:
برای مشاهده تصاویر به آدرس خبرنامه امیرکبیر مراجعه کنید.
امروز، دوشنبه ۷ خردادماه ۱۳۸۶، تجمع و تریبون آزادی با عنوان «پاسداشت احوراییان در بند» در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجویان و احکام سنگین انضباطی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) برگزار شد. این تجمع که از ساعت ۱۱:۳۰ توسط انجمن اسلامی دانشجویان برگزار گردید با استقبال گسترده دانشجویان همراه شد.

به گزارش خبرنگار خبرنامه امیرکبیر دانشجویان ابتدا مقابل دانشکده شیمی جمع شده و پس از آن به سمت درب حافظ دانشگاه حرکت کردند. دانشجویان در حین راهپیمایی خود در دانشگاه شعارهایی چون « دانشجو¬ي زنداني آزاد بايد گردد » در حمایت ۷ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که در بازداشت به سر می برند، سر داده و سرود یار دبستانی خواندند. دانشجویان همچنین پلاكاردهايي با شعارهایی چون «ما ترمز قطار جنبش دانشجويي را كنده‌ايم»، «احسان منصوري را آزاد كنيد»، «آزادي حق دانشجوست»، «دوستان ما در بندند، بازداشت‌شدگان را آزاد كنيد» و … در دست داشتند.

دانشجويان بعد از آن با حضور در صحن دانشگاه شروع به برگزاری تريبون آزاد در دفاع از دانشجويان زنداني و محكوم كردن احکام سنگین كميته انضباطی، كردند. گفتنی است آقایان دکتر کیوان انصاری، احمد قصابان، مقداد خلیل پور، پویان محمودیان، مجید شیخ پور، مجید توکلی و احسان منصوری هم اکنون در بند امنیتی ۲۰۹ اوین در بازداشت هستند. همچنین بابک زمانیان، مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی، امروز پس از تحمل ۳۸ روز سلول انفرادی با وثیقه ۵۰ میلیونی از زندان آزاد شد. مدیریت دانشگاه امیرکبیر از آزادی تعدادی دیگری از دانشجویان بازداشت شده طی روزهای آینده خبر داده است.

در این تریبون چند نفر از دانشجویان به سخنرانی پرداختند. دانشجویان در سخنان خود عمدتا به نحوه عملکرد دیکتاتور مابانه دکتر رهایی، رییس دانشگاه، و همچنین حمایت از دانشجویان دربند امیرکبیر پرداخته و خواستار برکناری رئیس دانشگاه امیرکبیر از سمت خود شدند. سخنرانان اعلام کردند که دانشجویان امیرکبیر تا هنگامی که تمامی دوستان دربند خود را در کنار خود نبینند حق خود می دانند که در امتحانات پایان ترم شرکت نکنند. گفتنی است در هفته گذشته ۵۰ نفر از دانشجویان که عمدتا از اعضای انجمن اسلامی بودند به کمیته انضباطی احضار شدند و این کمیته برای ۱۰ نفر از آنان احکام سنگین محرومیت از تحصیل صادر کرده و ۱۵ را به دانشگاه ممنوع الورود نموده است.

اسماعیل سلمانپور، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی در سخنرانی خود در این تریبون گفت: «امروز بابك زمانيان آزاد شده و کذب بودن مطالب منتشره مبني بر اينكه زمانيان اعتراف كرده كه با آمريكا در ارتباط بوده اثبات گشته است. مطمئن باشيد اگر دانشجویان به صورت یکپارچه ایستادگی كنند همه دوستان‌مان آزاد خواهند شد.»

سلمانپور که به دستور مدیریت به دانشگاه ممنوع الورود شده و هفته گذشته در اثر ضرب و جرح مامورین انتظامات دانشگاه که سعی می کردند مانع ورود این دانشجو به دانشگاه شوند، در خصوص اطلاعیه ای که توسط روابط عمومی دانشگاه همین خصوص صادر شده، گفت: « متاسفانه هر روز جلوي فعاليت دانشجويان را مي‌گيرند و دانشگاه اطلاعيه‌اي صادر كرده و فيلم حقيقي كه بنده را مورد ضرب و شتم قرار دادند را تكذيب مي‌كند. من مانده‌ام چطور عده‌اي فيلمي كه در دست است را انكار مي‌كنند.»

در ادامه این تریبون يكي ديگر از تجمع‌كنندگان با بيان اينكه هنوز قلب تپنده‌ي جنبش دانشجويي مي‌تپد، اظهار داشت: «متاسفانه ما اين روزها شاهد هرگونه رفتاري در دانشگاه هستيم و عده‌اي درنظر نمي‌گيرند كه آزادي براي آن است كه انسانيت زنده بماند. چرا بايد استادان بي‌دليل بازنشسته شوند؟ دانشجويان بي‌دليل ممنوع‌الورود و تعليق و… شوند؟ دانشگاه خانه‌ي دانشجوست. چگونه دانشجويان را ممنوع‌الورود مي‌كنيد؟»
این دانشجو در ادامه گفت: «امروز ما اينجا جمع شديم كه علي‌رغم تمام مسائلي كه پيش آمده بگوييم همچنان ايستاده‌ايم تا از حقوق دانشجويان دفاع كنيم و در سر امتحانات حاضر نخواهيم شد چراكه دانشجويان بايد بتوانند به خانه‌‌شان بازگردند و در سر جلسه‌ي امتحان حاضر شوند.»

گفتنی است در حین برگزاری تریبون آزاد دانشجویی، جمعی از بسیجیان در حالی که صندوقی را در صحن دانشگاه قرار داده بودند، مدعی شدند در حال برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی هستند. که این حرکت موجب شد دانشجویان تجمع کننده به سمت صندوق رای حمله کنند.

بلافاصله پس از این حرکت دانشجویان، یکی از دختران بسیجی دانشگاه روی صندوق نشسته تا در صورت تلاش دانشجویان برای گرفتن صندوق، مدیریت دانشگاه به همراه بسیج در خصوص هتک حرمت دختران بسیجی علیه دانشجویان شانتاژ نمایند. همچنین نیروهای انتظامات و حراست دانشگاه با حضور در اطراف صندوق رای و ضرب و شتم دانشجویان مانع از دستیابی دانشجویان به این صندوق شدند که این حرکت موجب مجروح شدن چند تن از دانشجویان شد. این درگیری باعث شد تابلوی «انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان» که توسط بسیجیان نصب شده بود، پاره شود.

دانشجویان در خاتمه با خواندن سرود و سر دادن شعار عليه عناصر شبه نظامي حاضر در دانشگاه به تجمع خود خاتمه دادند. همچنین آرش آرمون دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان این تجمع اعلام کرد: این تجمع نشان داد که دانشجویان دانشگاه مدافع چه کسانی هستند و کسانی که سعی دارند با کمک نیروهای بسیجی و انتظامات دست به برگزاری انتخابات نمایشی بزنند به رسمیت نمی شناسند.

گفتنی است امروز دانشجویان و اساتید دانشکده ریاضی کلاس های درس خود را در اعتراض به بازداشت احسان منصوری، دانشجوی این دانشکده، تعطیل کردند.

اخبار تکمیلی در خصوص سخنان مطرح شده توسط دانشجویان در تریبون آزاد امروز دانشگاه امیرکبیر و همچنین متن قطعنامه پایانی این تریبون متعاقبا ارسال خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates