25.04.2011

ایران یک ‘ویروس جدید جاسوسی’ را شناسایی کرده است

بی‌بی‌سی: رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفته ایران باز هم هدف تهاجم ویروس جاسوسی قرار گرفته است

یک مقام ایرانی گفته است که این کشور بار دیگر هدف حمله ویروس کامپیوتری قرار گرفته در حالیکه وزارت امور خارجه در این زمینه واکنش لازم را نشان نداده است.

روز دوشنبه، 5 اردیبهشت (25 آوریل)، خبرگزاری مهر متن مصاحبه با غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران را منتشر کرده که در آن وی از کشف یک ویروس جاسوسی به نام استارس خبر داده و گفته است که کارشناسان ایرانی این ویروس را شناساسی کرده اند.

آقای جلالی ورود استارس به شبکه های کامپیوتری ایران را تهاجم “دومین ویروس جاسوسی” پس از نفوذ ویروس استاکس نت دانسته و گفته است که استارس، فایل های دولتی را هدف قرار می دهد اما در مورد نتیجه این تهاجم، توضیحی نداده است.

وی گفته است که کارشناسان ایرانی به بررسی این ویروس پرداخته اند اما هنوز به نتیجه نهایی و قطعی در این زمینه نرسیده اند و افزوده است که پس از شناساسی کامل، اقدام لازم برای مقابله با این ویروس اقدام خواهد شد.

در مورد تاخیر در شناسایی استارس، آقای جلالی گفته است که این ویروس “هماهنگ و همساز با سیستم بوده، تخریب آن در مرحله اول بسیار کم است به شکلی که ممکن است بعضا با فایل های اجرایی دستگاه های دولتی اشتباه گرفته شود.”

به گفته این مقام ایرانی، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد رایانه ای – ماهر – که تحت نظر شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات فعالیت می کند، مسئول کشف این نوع بدافزارهاست و پس از رمز گشایی و کشف نوع فعالیت آنها، به مقابله با این ویروس ها می پردازد.

غلامرضا جلالی در مورد مقابله با ویروس استاکس نت، که گفته شده است سیستم کامپیوتری نیروگاه اتمی بوشهر را هدف قرار داده بود، گفته است که مقابله با این ویروس به این معنی نیست که تهدید آن به طور کامل برطرف شده باشد.

وی توضیح داده است که “ویروس ها یک طول عمر مشخصی دارند و ممکن است به شکل دیگری فعالیت خود را ادامه دهند.”
منشا تهاجم ویروسی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد منشا حملات ویروسی گفته است: “با وجود اینکه آمریکایی ها و اسرائیلی ها به سایت های ما حمله می کنند و توجهی به مسایل حقوقی ندارند، اما این موضوع به لحاظ حقوقی مسایل خاص خود را دارد.”
نیروگاه بوشهر

برخی منابع استاکس نت را عامل تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر معرفی کرده اند

در مورد واکنش ایران نسبت به تهاجم ویروسی، آقای جلالی از کم توجهی وزارت امور خارجه به پیگیری حقوقی این مساله سخن گفته و افزوده است: “دستگاه ما باید بیش از پیش به موضوع پیگیری حقوقی عملیات تهاجم سایبری علیه جمهوری اسلامی توجه نماید زیرا خیلی از کشورها، مثل روسیه، هرگونه تهاجم سایبری را جنگ رسمی علیه خود تلقی می کنند.”

غلامرضا جلالی در عین حال گفت: “البته شاید کسی به طور شخصی سایت های دشمن را هک کند، ولی اگر دولتی بخواهد به طور رسمی وارد این کار شود، طبیعتا باید ابتدا ابعاد حقوقی این کار مشخص شود.”

سال گذشته، گزارش هایی از نفوذ ویروس اینترنتی موسوم به استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران انتشار یافت و گفته شد که نتیجه آن، اختلال در این تاسیسات و از جمله تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر بوده است.

در همانحال، مقامات ایرانی ضمن تایید نفوذ ویروس استاکس نت، تاثیر منفی آن بر فعالیت تاسیسات هسته ای را تکذیب کردند.

در مورد اقدام نهادهای جمهوری اسلامی در زمینه جنگ کامپپوتری، پس از اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، تعدادی از سایت های اینترنتی منتقد دولت هک شد و در مواردی، مهاجمان با درج اطلاعیه ای، خود را ارتش سایبری ایران معرفی کردند.

در مورد این تشکیلات اطلاعات رسمی در دست نیست اما گفته می شود که احتمالا تحت نظر حکومت جمهوری اسلامی فعالیت می کند و برخی منابع آن را یکی از زیر مجموعه های سپاه پاسداران دانسته اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates