29.05.2007

ایران گفتگوهای بغداد را به اصرار آمریکا نسبت داد

بی‌بی‌سی: آقای احمدی نژاد گفت که تصمیم برای گفتگو با آمریکایی ها “اصولی” بوده است
رئیس جمهور ایران گفته است که گفتگوهای روز دوشنبه بغداد میان نمایندگان ایران و آمریکا با اصرار زیاد آمریکایی ها انجام شده با این حال تصمیم برای مذاکره را درست خواند.
محمود احمدی نژاد همچنین تلویحا خود را مسئول مستقیم تصمیم گیری درباره این گفتگوها نشان داد و سخنی از نقش رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه به میان نیاورد.

به گزارش خبرگزاری فارس وی بعد از ظهر دوشنبه در پایان سفرش به استان اصفهان در جمع دانشجویان این استان گفت “آنها بیش از 40 بار پیغام دادند كه درباره امنیت عراق گفتگو كنیم” و افزود “من بارها گفتم تقاضای رسمی دهید كه آنها نیز رسماً تقاضا كردند.”

رئیس جمهور ایران تصمیم برای گفتگو با آمریکا را “اصولی، حكیمانه و از روی عزت” توصیف کرد.

به علاوه او گفت که آمریکایی ها مایل بوده اند در مورد سایر مسائل هم بحث کنند اما او شخصا تصمیم گرفته گفتگوها به مسائل عراق محدود بماند:

“در آن نامه اعلام كردند كه ما ترتیبات را به گونه ‌ای باز گذاشته ‌ایم كه اگر موضوع دیگری نیز می ‌خواهید مطرح كنید، بگویید، كه من پاسخ منفی دادم.”

هرچند حرف آخر در مورد مسائل مهم کشور به خصوص مساله مهمی چون هرگونه تبادل با آمریکا را آیت الله خامنه ای می زند، اما او نیز در تنها اظهار نظرش در این باره تصمیم برای انجام مذاکرات را به دولت احمدی نژاد نسبت داده است.

تصمیم گیرنده اصلی؟
آنها بیش از 40 بار پیغام دادند كه درباره امنیت عراق گفتگو كنیم … در آن نامه (آمریکایی ها) اعلام كردند كه ما ترتیبات را به گونه ‌ای باز گذاشته ‌ایم كه اگر موضوع دیگری نیز می ‌خواهید مطرح كنید، بگویید، كه من پاسخ منفی دادم

محمود احمدی نژاد

رهبر ایران در حدود دو هفته پیش در همان نخستین روزهای انتشار خبر احتمال گفتگوی دو کشور گفت: “وزارت خارجه ایران به درخواست دولت عراق تصمیم گرفت در یک گفت و گوی رو در رو با آمریکایی ها، مسئولیت و وظایف آنان را در قبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت کند.”

آیت الله خامنه ای طی کمتر از دو سالی که از دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد می گذرد در سخنرانی های خود به قوت از عملکرد و مواضع دولت وی دفاع کرده است.

مذاکرات ایران و آمریکا در مورد مساله امنیت عراق صبح روز دوشنبه در بغداد میان سفرای دو کشور در عراق انجام شد.

هرچند آیت الله خامنه ای هدف این مذاکرات را “اتمام حجت” با آمریکایی ها اعلام کرده بود اما ظاهرا سفیر ایران نسبت به ادامه تماس ها با آمریکا در زمینه امنیت عراق ابراز تمایل کرده است.

حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق نتيجه اين مذاکرات را مثبت ارزيابی کرده و گفت تشکیل کمیته ای امنیتی با حضور سه طرف ايرانی، آمريکايی و عراقی به منظور تقویت بنیه نظامی و دفاعی عراق مطرح و بررسی شده است.

با این حال رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد به این پیشنهاد واکنش روشنی نشان نداده که برخی آن را به معنی رد ضمنی پیشنهاد ایران تعبیر کرده اند.

آقای کاظمی قمی نخستین مقام ایرانی است که طی 27 سال گذشته مستقیما و رسما با آمریکایی ها مذاکره می کند. دو کشور از زمان گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران روابط دیپلماتیک نداشته اند.

مذاکرات روز دوشنبه چهار ساعت طول کشید و به گفته طرفين دولت عراق خواهان ادامه اين گفتگوهاست که قرار است پاسخ دولتهای ايران و آمريکا به درخواست دولت عراق بعداً اعلام شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates