30.05.2007

کمک ۱۰۰ ميليون دلاری ايران به بانک «توسعه اسلامی»

رادیوفردا: به گفته مقام های بانک «توسعه اسلامی»، ايران در چارچوب طرحی برای مبارزه با فقر و توسعه کشورهای اسلامی در آفريقا و ديگر نقاط جهان، ۱۰۰ ميليون دلار کمک نقدی اهدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روز چهارشنبه، بانک توسعه اسلامی در نشست دوره ای خود که در سنگال برگزار شد، آغاز طرح مبارزه با فقر در کشورهای اسلامی را اعلام کرد.

بنا به اين گزارش، در اين طرح، ۱۰ ميليارد دلار به کشورهای فقير مسلمان اهدا خواهد شد.

روز چهارشنبه اعلام شد که برای آغاز اين پروژه، يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار برای «مبارزه با فقر، بهبود وضعيت بهداشت و آموزش و همچنين افزايش حقوق زنان» به کشورهای فقير عضو بانک توسعه اسلامی اهدا می شود.

مقر اصلی بانک توسعه اسلامی که از سال ۱۹۷۵ ميلادی کار خود را آغاز کرده، در شهر رياض، پايتخت عربستان سعودی قرار دارد و با هدف افزايش همکاری مالی در راستای توسعه اعضا، تاسيس شده است.

عبدالعلی ويد، رييس جمهوری سنگال به عنوان ميزبان نشست دوره ای اين بانک، گفت: «در جهانی که ثروت در آن عادلانه توزيع نشده، مراسم آغاز به کار مبارزه با فقر، نمادی از تجديد حيات جامعه اسلامی است.»

برای اجرای اين طرح، علاوه بر کمک ۱۰۰ ميليون دلاری جمهوری اسلامی ايران، سنگال ۱۰ ميليون دلار، کويت ۳۰۰ ميليون دلار و عربستان سعودی يک ميليارد دلار به بانک توسعه اسلامی کمک کرده اند.

اين طرح در راستای «اهداف توسعه هزاره» که توسط کوفی عنان در سال ۲۰۰۰ ميلادی به سازمان ملل متحد ارائه شد، تهيه شده است.

در آن سال، پيشنهاد آقای عنان با عنوان «اهداف توسعه هزاره» به تصويب رهبران جهان رسيد.

در اين طرح پيشنهاد شده بود که با اقدامات مختلف دولت های جهان، جمعيت فقرا در سراسر جهان تا سال ۲۰۱۵ ميلادی، نصف شود.

اهدافی ديگر چون «تضمين جهانی برای آموزش و پرورش ابتدايی» و «متوقف ساختن شيوع بيماری ايدز» از ديگر مواردی بودند که در طرح سال ۲۰۰۰ آقای عنان به آنها اشاره شده بود و دولت های جهان پذيرفتند که تا سال ۲۰۱۵ ميلادی برای رسيدن به اين اهداف اقداماتی صورت دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates