09.05.2011

باز هم آکسفورد و مهدی هاشمی؛ این‌بار در «ساندی تایمز»

خودنویس: هنوز مدت زمان زیادی از انتشار گزارش روزنامه گاردین در باره نحوه پذیرش مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد نگذشته که روزنامه‌ای دیگر به این مساله توجه نشان داده است. به‌نظر می‌رسد تا زمان اثبات میزان تسلط مهدی هاشمی بر زبان انگلیسی و موضوع رشته تحصیلی‌اش انتشار این‌گونه گزارش‌ها در انگلستان کماکان ادامه یابد.

امروز روزنامه ساندی تایمز در گزارشی به آسان گرفتن مقرراتی دانشگاه معتبر آکسفورد برای پذیرش فرزند یکی از قدرت‌مندترین مردان جمهوری اسلامی پرداخت.

یکی از مسائلی که در انگلستان باعث حساسیت ویژه‌ای به این ماجرا شده، آسان‌گیری یک دانشگاه دیگر انگلستان (مدرسه عالی اقتصاد لندن) برای پذیرش فرزند قذافی بوده است.

به گزارش ساندی تایمز، تحقیق در باره نحوه پذیرش دانشجویان از سوی دانشگاه آکسفورد پس از آغاز به تحصیل مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد برای گرفتن مدرک دکترا آغاز شده است. هاشمی قرار است دکترای خود را در زمینه بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

سر پیتر نورت که مسوول تحقیق در باره این پرونده بوده گفت که هیچ سندی که نشان دهد برای نوشته شدن «پروپوزال» مهدی هاشمی به کسی پولی پرداخته شده یافت نشده است. به دنبال این نتیجه‌گیری، یک استاد ایرانی دانشگاه اآکسفورد به خاطر اینکه این دانشگاه از مهدی هاشمی امتحان زبان انگلیسی نگرفته و آقای هاشمی این «پروپوزال» را با کمک دیگران نوشته اعتراض کرد. اعتراض دیگر به ندیده‌ گرفتن دوری مهدی هاشمی از دایره ۴۰ کیلومتری دانشگاه است.

دکتر کاوه موسوی که شاکی پرونده محسوب می‌شود، به طریق حقوقی در تلاش است که گزارش پیتر نورت را علنی کند. موسوی به ساندی تایمز می‌گوید که مهدی هاشمی فاقد شرایط لازم برای پذیرفته شدن است و از مقررات ورودی معاف شده است.

ساندی تایمز می‌نویسد که مهدی هاشمی حاضر به اظهار نظر نشده است ولی در گذشته اتهامات وارده را تکذیب کرده. هاشمی گفته است که پذیرش او در این دوره تحصیلی ارتباطی با نسبت فامیلی وی ندارد.

چندی پیش نیز دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای، بدون نام بردن از مهدی هاشمی اعلام کرد که در تحقیقات سر پیتر نورث، درباره پذیرش یک دانشجو در مقطع دکترا، دلیلی برای تشکیل پرونده علیه این دانشجو دیده نشده است.»

منابع خودنویس از انگلستان خبر داده‌اند که پس از انتشار گزارش روزنامه گاردین در ماه پیشین، فعالیت‌های زیادی در باره مسکوت گذاشتن مساله نحوه پذیرش انجام شده است. از جمله سوال‌های طرح شده، نوع ویزای اولیه مهدی هاشمی برای اقامت در انگلستان و مدت زمان حضور ایشان در محدوده جغرافیایی شهر آکسفورد و نیز میزان تسلط او بر زبان انگلیسی است. همچنین منابع مختلف می‌گویند که در نوشته شدن «پروپوزال» از دو ایرانی ساکن آکسفورد( «م.ج.ا.» و «م.ح.ح.»)* نام برده شده است.

همچنین در برخی دوایر، از نفوذ یک خاندان سلطنتی عربی که حامی مالی یک از موسسات دانشگاه آکسفورد است و رابطه‌ای دوستانی با خانواده هاشمی رفسنجانی دارد نام برده شده که تهدید کرده حمایتش را از یکی از نهادهای آکسفورد را برخواهد داشت.

یک منبع به خودنویس گفت که علت عدم گفتگوی هاشمی با خبرنگاران انگلیسی زبان و حاضر نشدنش در گفتگوهای مستقیم تلویزیونی و دفاع از نحوه پذیرش در دانشگاه آکسفورد و اثبات خطاکاری شاکی و منتقدین، فقدان تسلط بر زبان انگلیسی است. گرچه فرزند هاشمی رفسنجانی فارغ‌التحصیل مهندسی است، معلوم نیست میزان تسلط وی بر علوم اجتماعی به چه میزان است و آیا معطل کردن رسانه‌ها برای مسلط شدن به زبان انگلیسی و رشته درسی‌اش است یا نه؟

*نام این افراد تا زمان تکمیل بررسی کامل توسط منابع قضایی انگلستان و انتشار رسمی در رسانه‌های این کشور به شکل کامل نخواهد آمد

————–

لینک‌های مرتبط با موضوع:

Rafsanjani case sparks urgent admissions review – Cherwell
Oxford investigates former Iranian president’s son over DPhill application
Oxford ‘bent rules’ to admit son of former Iranian leader

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates